Motor / Transmisie
Mi-era dor de un V8, fie el și condimentat cu turbine. Trăim într-o eră în care motoarele mari care făceau la un moment dat legea în industria auto devin rara avis și sunt înlocuite de versiuni performante ale motoarelor mai mici, downsizing-ul eliminând din peisaj multe fabrici de putere care legau benzinăriile precum checkpoint-urile din jocurile de pe console.
Ei bine, sub capota lui M550i xDrive se află un V8 de 4.4 litri care te face să caști ochii mirat chiar și când te lovești de cifrele din fața fișei tehnice. Și pe măsură ce continui să citești ce-i acolo, picioarele pornesc într-un tropăit incontrolabil atunci când știi că în fața hotelului stau 20 de mașini care așteaptă să urce și să coboare timp de câteva zeci de minute prin Alpi.
4.4 litri, 8 cilindri, două turbine twin-scroll care împing puterea maximă în sus, ajungând la 462 de cai putere. Mai mult, și turațiile la care se atinge cuplul maxim coboară serios și te fac să uiți ceea ce până acum părea avantaj al dieselurilor de performanță. Astfel, cei 650 Nm sunt atinși încă de la 1800 rpm, o situație care-ți aruncă practic în brațe un monstru pe care trebuie să-l îmblânzești încă de la prima ciupitură a pedalei de accelerație.
Pentru că e un monstru. În combinație cu transmisia automată cu 8 trepte (Steptronic Sport pe numele său oficial) setată de inginerii M pentru a se mișca fulgerător pe modul Sport, uzina de sub capotă mută mașina cu o ușurință remarcabilă pentru cele 1900 de kilograme pe care le adună M550i xDrive. Motorul bolboresește înfundat încă de la ralanti, iar fiecare milimetru al cursei pedalei de accelerație schimbă notele gamei, astfel că peste 5000 de ture ajungi să te auzi în toată valea cu sunetul amenințător și inconfundabil pe care-l poate produce un V8 sănătos. Nu ai răgușeala celui aspirat, dar e the next best thing, cum ar zice englezii.
Deci da, nu te aștepta la prea multă liniște în viață dacă vrei să mergi pe mâna unui M550i.
Mașina te împinge pe alocuri violent în scaun indiferent de viteza la care rulezi pe modurile Sport și Sport+, iar autostrăzile fără limită de viteză din Germania ne-au dovedit pe viu că M550i are resurse sănătoase chiar și dacă înfunzi pedala în podea la 160 de kilometri pe oră. O simplă retrogradare și pleci de lângă partenerii de trafic de parcă tocmai au intrat în frână de motor. E o uzină de putere, o mașină care-ți dă constant impresia că are rezerve masive de putere, indiferent de cât de mult tragi de resursele sale.
Partea interesantă? Dacă menții modul de rulare Comfort și să dozezi pedala și menții turometrul sub 3000 rpm, ai la dispoziție o mașină care pare docilă și inofensivă pentru cei din jur. Pare.
Din cate stiu eu, la vanzare putem gasi atat 225xe iPerformance cat si X5 xDrive40e iPerformance