Tinuta de drum
Bazat pe scheletul lui Golf 7 R, Cupra Formentor a ajuns la mine cu anumite idei preconcepute, bine înțepenite în creierul meu un pic reticent la început. E posibil, oare, ca un crossover să se conducă la fel de bine ca un hatchback? Așa cum urma să aflu, diferența nu e atât de mare pe cât te-ai aștepta. E cam cât cei 5 cm în plus adăugați la garda la sol.
Ce e și mai fascinant? Toată această rețetă sportivă este obținută fără prea multă electronică și fără artificii tehnologice care să complice lucrurile. Spre exemplu, în cazul SUV-urilor premium sportive, grupul VAG folosește un sistem de stabilizare electronic de 48V, cu motorașe poziționate pe fiecare roată. Acestea opun rezistență de fiecare dată când SUV-ul se înclină pe viraje, anulând astfel ruliul.
În cazul lui Cupra Formentor VZ nu a fost nevoie de un astfel de efort tehnologic. Suspensia, independentă MacPherson pe față și multilink pe spate, a devenit ceva mai rigidă, iar asta a lipit, efectiv, modelul spaniol de șosea în timpul testelor mele.
Pentru a fi o mașină digerabilă în traficul de zi cu zi, Cupra Formentor a primit, însă, și un set de amortizoare adaptive. Acestea oferă mai multe moduri de rulare, care pot relaxa sau rigidiza suspensia: Comfort, Sport, Individual, Snow, Off-Road și Cupra. E amuzant să vezi acolo modul Off-Road, de parcă ar ieși cineva, vreodată de pe asfalt, voluntar, cu această minunăție de mașină. Mai ales cu vopseaua de 2.200 de euro pe ea. Modul Comfort face ca gropile și denivelările să fie absorbite decent, lăsând impresia unei suspensii bine lucrate, cu un comportament premium.
Modul Cupra schimbă tonalitatea evacuării, după cum aminteam mai sus, și ascute simțurile. Suspensia este mai rigidă, direcția și transmisia se mișcă impecabil. Acesta este momentul în care Cupra Formentor VZ se transformă într-un hot-hatch, capabil să devoreze virajele cu un ruliu minim și cu o aderență de invidiat, oferită de sistemul de tracțiune integrală 4Drive. Acesta a fost recalibrat în cazul lui Formentor VZ, pentru a oferi o livrare sportivă a resurselor.
Același sistem 4Drive te poate ajuta să ieși din situațiile acelea dificile, când virajul periculos te-a prins relaxat în modul Comfort. Mașina înțelege că e o situație dificilă și face tot posibilul să te țină pe drum. Dacă duci lucrurile mai departe și selectezi ESP Sport sau ESP Off, atunci ești de capul tău, iar Cupra Formentor VZ te lasă să-ți faci jocul.
Direcția progresivă oferă o precizie bună, însă pare ușor artificială, pentru că nu transmite suficiente informații despre suprafața de rulare.
Frânele îți garanteză mai multă încredere înaintea oricărui viraj, pentru că opresc bine SUV-ul. Mai ales dacă alegeți pachetul opțional oferit de Brembo, care include discuri de 340 mm pe față și 310 mm pe spate, așa cum am avut eu pe modelul de față. Chiar și după o sesiune prelungită de abuz, sistemul de frânare nu arăta niciun fel de semn de oboseală. Singura critică adusă aici este scârțâitul pronunțat al frânelor, indiferent de modul de rulare.
Mda... Total neinteresant brand. Cu un spate copiat după Porsche Cayenne coupe 2019 și o parte frontală comună, fără să rupă gură târgului, cu un ecran proțăpit în mijlocul bordului, fără pic de inspirație, este departe de ceea ce oferă diviziile de competiții sau premium ale altor firme. Desigur, sunt subiectiv, dar mi se pare insipid dintoate punctele de veder. Și, în final, care este prețul? 52.600 cât ziceți că este prețul minim, sau 46.210 cum este trecut în tabelul cu detalii? Nu de alta, dar la banii ăștia mai pui 6-7000 și te orientezi spre un XC 60 Recharge, care este cu totul altceva.