Tinuta de drum

4.5

În această primăvară, Dacia și-a schimbat identitatea de brand. Ea presupune că marca din România se va adresa unor clienți cu spirit aventuros. Prin urmare, Duster facelift nu avea cum să fie cumințit. El rămâne o mașină capabilă să acceseze trasee dificile atunci când alegi și tracțiunea integrală din lista de opționale.

Garda la sol de peste 21 de centimetri este un alt atu al mașinii de la Mioveni. Trăsătura este completată de un unghi de intrare de 30 de grade și unul de degajare de 33 de grade. Capacitatea de traversare a vadului este în continuare în media segmentului, adică 50 de centimetri. Cu dimensiunile astea, Duster nu rămâne suspendat pe nicăieri. Unde mai pui că vine și cu un sistem de asistență la coborâre.

Pentru cei care și-ar fi dorit ceva mai multă comoditate în off-road, Duster nu oferă cutia automată cu dublu ambreiaj alături de tracțiune integrală. Așa că, versiunea 4x2 se va bucura, cel mult, de niște drumuri forestiere ceva mai dificile. Exclus drumurile fără aderență. Acolo e nevoie de 4x4. Și e nevoie de modul 4WD Lock, care distribuie cuplul între punți în mod egal (50:50). Am probat asta în cadrul unui atelier off-road pe care Dacia l-a creionat în Franța, în cadrul unui centru de echitație celebru. Aici, Duster facelift a făcut ce știe mai bine, indiferent de ce jocheu experimentat sau nu s-ar fi aflat la volan.

Tocmai aceste abilități îl fac pe Duster să fie iubit de cei care apreciază ieșirile în natură. Potrivit statisticilor, anul acesta, 65% dintre cei care au ales un Duster au bifat și opțiunea unei tracțiuni integrale.

Acum, odată cu faceliftul, dacă alegi tracțiunea integrală, sistemul multimedia al lui Duster facelift va oferi și un meniu dedicat rulării în off-road, denumit 4x4Monitor. Acesta include altimetru, înclinometru, busolă. Pe traseul off-road din Franța, am reușit să parcurg o pantă cu o înclinare laterală de 28 de grade. Atât indica sistemul multimedia al mașinii.

Cât privește versiunile care vin echipate doar cu 4x2, e bine de știut că Duster facelift poartă acum un set de anvelope cu rezistență redusă la rulare. Acestea promit să fie cu 10% mai economice decât cele anterioare.

Nu vă imaginați că asta impactează în vreun fel modul în care se conduce mașina. Duster rămâne confortabil, fiind capabil să treacă lejer peste gropi și denivelări. Fluierând, chiar. Limitatoarele de viteză și gropile foarte adâncin se vor încăpățâna să imprime ceva zgomote și șocuri punții spate, însă am trăit asta și pe modele mai pretențioase din grupul PSA. Plus că, trebuie să șinem cont și că mașina noastră de test a fost echipată cu jante de 17 inch.

Direcția rămâne ușor de manevrat, însă incapabilă să transmită prea multe informații despre suprafața de rulare. Mai mult, în anumite situați, chiar dacă valoarea cuplului nu este de speriat, o să te trezește cu un torque-steer surprinzător și chiar cu ruperi de aderență.

  • dany, joi, 26.08.2021 20:11

    Au vrut sa puna amprenta ”Lamborghini” (elemete luminoase in Y) si pe stopurile spate insa nu le-a iesit (sunt mai hidoase ca la generatia precedenta)

  • PMC, joi, 26.08.2021 23:30

    Daca as lua Duster, as lua Diesel fara sa clipesc. Mi se pare ca e disponibil cu manuala si 4x4, nu?

  • dCi, vineri, 27.08.2021 08:19

    Aceleași uși care îmbracă stâlpii și plafonul

  • Moldovean, vineri, 27.08.2021 08:47

    Cresc toți prețurile, crește și inflația, dar salariile rămân la fel. Și nu doar noi, se pare că populația europeană în general cam intră într-un proces de sărăcire. Și dacă se adoptă nebunia aia cu Fit for 55 a UE, să vezi atunci, că aia atacă chiar și în nevoile de bază, cum e încălzirea pe timp de iarnă. UE are nevoie grabnică de reformare, altfel există mari șanse de revolte sociale și haos. Deși la cum au fost oamenii dresați în ultimii ani...

  • Moldovean, vineri, 27.08.2021 08:49

    @dci Sigur că aceleași uși, doar e facelift, nu model nou. Cum asta s-a schimbat la Logan/Sandero 3, se va schimba și la următorul Duster care va primi platformă nouă. Ieri se plângeau unii de mânerele alea vechi, dar mânerele alea au revenit la modă, vezi Porsche 911, Porsche Taycan, VW ID.4, BMW Seria 2 Coupe. Fix când Dacia le schimbă :))

  • Moldovean, vineri, 27.08.2021 09:01

    E dreaptă comparația cu Tivoli și Vitara, dar doar parțial pentru că aceste modele sunt mai scurte decât Duster și nu pot face offroad. Tivoli are 4,22 m lungime (nu versiunea XLV), Vitara are 4,18 m, iar Duster 4,34 m. E ceva diferență. Apoi, Duster are aproape 22 cm gardă la sol, Vitara doar 18,5 cm, iar Tivoli doar 16 cm. Prin urmare, Duster e preferat de cei care mai fac și altceva cu mașina decât să se plimbe prin oraș. Profilul lui Duster e oarecum diferit de cel al Vitarei și Tivoli. Generația anterioară a Vitarei era bună de off-road, chiar îmi plăcea și designul, asta de acum e mai mult de fâțâială prin oraș și ocazional la drum lung pe șosea. În prima jumătate a lui 2021, Duster a vândut în Europa 73.993 bucăți, Vitara 30.931, iar Tivoli... 1.829 (!!!). Conform carsalesbase. Înainte de pandemie, Duster a terminat anul 2019 pe locul 2 în clasa lui la vânzări în Europa cu 220.167 bucăți, Vitara pe 12 în clasă cu 81.860 bucăți, iar Tivoli pe locul 30 în clasa lui cu doar 5.755 bucăți (!!!). Tot conform carsalesbase.

  • 1000MB, vineri, 27.08.2021 10:19

    Duster 150 Tce EDC6 0-100 Km/h in 9,9 secunde; vmax 199 km/h Duster 150 Tce MT6 0-100 Km/h in 9,7 secunde; vmax 202 km/h (www.dacia.fr)

  • xxx, vineri, 27.08.2021 10:24

    @ Vitara este in același segment cu Duster, Tivoli cu STEPWAY după umila mea părere. Pana acum 2luni am avut Duster diesel 4x4 (cumpărat in mai 2010, deci prima generație), mașină onesta, cu capacitați offroad bune daca aveai niște pneuri adecvate, cu cele din fabrica nu prea. Dar pentru 95% din clienți nu au nevoie de 4x4 Marele câștig este reintroducerea transmisiei automate, in plus pe un motor decent ca putere si cuplu. Cu cutie automata vor mai câștiga încă 15% in vânzări

  • Kirotractor, vineri, 27.08.2021 10:26

    Cum, doar 199 km/h Vmax? În cartea tehnică scrie 202 -- clar, n-o mai iau. :-) Ontopic fără bășcălie, mașina-i OK și consumul surprinzător de decent (scuze, mic voiam să zic dar m-am contaminat și eu de cuvințelul ăsta trendy, repetat la nesfârșit și aici în ciuda semnificației lui diferite-n DEX = politicos, cuviincios.) Mai pe scurt, un 4WD TCe cu c.v.man. chiar m-ar tenta (merge și de 130 CP, diferențele dinamice vs. 150 CP fiind practic nule cf. testelor.) P.S: @Moldovean: Cam așa-i cu Vitara/Tivoli = SUVo-crossovere subcompacte, plus că actuala Vitară e efectiv un rateu ca design. Dar SsangYong-ul rămâne inexplicabil de ieftin (zic fiindcă l-am condus și nu-i deloc ”rustic”.) Duster e oricum plasat cumva ”între segmente” - mă-ntreb dacă francezii mai consideră și semi-balena de Logan nou ”de clasă mică”. :-)

  • GabiA, vineri, 27.08.2021 10:35

    La 23k E, cat ar costa versiunea "full", poti sa-ti iei noul Tucson in a doua echipare, care chiar e o masina foarte buna. Duster mi se pare ca se merita doar 4x4 si daca mergi pe coclauri cu ea. Altfel, interiorul e dezolant, cu plasticul ala grosolan, si cred ca sufera tare si la capitoul confortul scaunelor si izolarea fonica a habitaclului.

  • Moldovean, vineri, 27.08.2021 11:18

    @Kiro Posibil ca SsangYong să vândă pe pierdere în loc să facă profit? Dar nu are logică... ori au profit minim. Oricum, marca e aproape de faliment și nu prea se înghesuie cumpărători căci indienii ce o dețin vor să o vândă.

  • Oltean, sâmbătă, 28.08.2021 05:31

    Iar comparați Coreea cu Romania ? :)))

  • ., duminică, 29.08.2021 00:17

    la crash testul lateral facut de cei de la LatinNCAP,Renault-(Dacia) Duster s-a rasturnat complet,oprita pe loc,stand pe loc,0km/h.Nita,ai legatura. https://www.youtube.com/watch?v=CTBW814j3c4&t=97s

  • jiji, marţi, 14.09.2021 09:17

    WTF!!?? Cum un cazan cu 0 siguranta in caz de accident si tamburi pe spate sa obtina 4.1 din 5??! A inebunit lumea!