
Motor / Transmisie
Transmisia robotizată Easy-R este disponibilă pe motorizările de top ale gamei Logan și Sandero, adică pe 0.9 TCe de 90 CP și pe 1.5 dCi de 90 CP. Dacă versiunea pe benzină beneficiază de 5 trepte, cea diesel vine cu 6 trepte.
Prima modificare pe care o observi imediat după ce intri în mașină este levierul care oferă pozițiile R (Reverse), N (neutral) și D (Drive), plus modul M (Manual) care poate fi accesat oricând în mers la nevoie. Nu și poziția P (Parking), atenție. La fel ca la o manuală, cutia celor de la Dacia poate fi lăsată în poziția de parcare în toate cele trei poziții automatizate, cu frâna de mână trasă pentru asigurare.
A doua mare schimbare: pedala de ambreiaj dispare. Ea este înlocuită de o piesă atașată cutiei de viteze care va acționa discul de ambreiaj (care rămâne neschimbat în raport cu versiunile manuale) după o hartă a turațiilor perfectată de computer. Noua cutie Easy-R evită astfel problemele patinării ambreiajului care survin la o cutie manuală la care șoferul stă prea mult și inutil cu piciorul pe pedală. Altfel spus, inginerii Dacia susțin că discul de ambreiaj va avea o durată de viață cel puțin egală cu cel a versiunii manuale.
Pornești și ți se pare ciudat, pentru că într-un Logan te simți ca acasă, iar acasă treptele se schimbă de obicei manual, clasic. Primele câteva sute de metri sunt atipice, pentru că adaptarea vine greu.
Apoi începi să observi comportamentul diferit al cutiei Easy-R. Dacă mergi în oraș cu viteză constantă și nu apeși pedala brusc, cutia va schimba lin. Dacă însă apeși pedala de accelerație pentru a urca rapid în viteză, vei simți imediat schimbarea de treaptă prin "golul" lăsat de cuplu între rapoarte. Smuciturile sunt departe de a fi cele pe care le simți atunci când un șofer lasă prea repede pedala de ambreiaj pe o manuală, dar sunt evidente.
Apoi te prinzi că aceste pauze sunt aceleași pe care le ai și când schimbi manual, doar că diferența este făcută de percepție și de control. Dacă atunci când schimbi manual știi foarte bine când urmează "smucitura", pentru că o controlezi tu, în cazul transmisiei Easy-R ești luat pe nepregătite și "golul" e sesizabil mult mai ușor. Și mai clar decât în cazul cutiilor automate clasice.
Înțelegi foarte bine asta dacă muți pe modul manual: acolo schimbi când vrei, iar golurile rămân aceleași. Doar că sunt mult mai ușor de digerat, pentru că te aștepți la ele. Simplul fapt că ești pregătit te scutește de surprize. Chestiune valabilă în general în viață.
Rezolvi problemele după ce înveți cutia. Dacă dozezi corect presiunea pe pedala de accelerație, vei avea o transmisie care schimbă fluid și fără sincope majore. În acst caz nu-ți va plăcea însă ritmul cu care mergi, pentru că va trebui să te comporți cu pedala ca și cum ar fi din porțelan.
Cert este că Dacia a construit această transmisie pentru confort, nu pentru performanță. Și odată ce înțelegi acest aspect, un Sandero sau un Logan cu transmisie manuală robotizată (sau automatizată, spuneți-i cum vreți) va deveni o mașină mult mai prietenoasă cu creierul șoferului decât versiunile manuale. Dacă ai condus însă automate clasice până acum și ai aceleași pretenții, vei fi dezamăgit.
Senzația pregnantă pe care am avut-o, însă, este că transmisia Easy-R a fost creată și gândită pentru cei care nu au mai avut de-a face niciodată cu o automată.
E un soi de botez pe bani puțini. Un plus de confort pentru cei care au probleme cu manualele. Un argument în plus pentru începători să cumpere un Sandero, de exemplu.
În rest, motorul diesel de 1.5 litri și 90 de cai putere este același pe care-l regăseam și până acum în gama Logan și Sandero. Știm că-și face prezența din punct de vedere dinamic către 2500 de ture, acolo unde începe să se simtă și acustic ceva mai apăsat. Cu transmisia Easy-R, dCi-ul de 1.5 litri va fi turat ceva mai mult, pentru că atunci când vei avea nevoie de putere va căuta asta către 3000-3500 rpm.
Există și mod Kickdown, cutia retrogradând maximum două trepte la apăsarea puternică a pedalei pentru a ajunge la o ecuație putere/cuplu care-ți oferă resursele necesare unei depășiri, de exemplu. De asemenea, există o funcție Crawl prin care, în traficul aglomerat, nu ești nevoit să apeși pedala de accelerație pentru a înainta câțiva metri. Dacă levierul e în D, ridici ușor piciorul de pe pedala de frână, iar mașina pleacă încet înainte. La puncte pozitive, cutia Easy-R oferă și asistență la pornirea din rampă, mașina rămânând statică două secunde la ridicarea piciorului de pe frână atunci când staționezi pe o suprafață înclinată.
..... dar airbag cortina, la 200 euro perechea, cand apare ????