Consum
În cazul unui model cu zero emisii este important consumul, însă sunt importante și autonomia și impactul pe care îl au asupra mediului înconjurător.
Și primul lucru la care ne vom opri sunt recunoașterile primite din partea Green NCAP: 5 stele și, poate cel mai important, faptul că a fost declarată cea mai eficientă mașină electrică testată în 2022. Peste Tesla Model 3. Distincția ia în calcul nu doar cât de eficientă este mașina, ci și cât de mult poluează în toate etapele vieții sale.
Bateria de 26.8 kWh promite o autonomie de până la 220 de kilometri (- 10 km față de Spring 45) în ciclul mixt WLTP. Dacă rulezi doar în oraș, poți să faci cu o singură încărcare peste 300 de kilometri.
Să îți reamintesc că Mazda CX-30 și Honda e au autonomii chiar mai mici decât Spring Extreme?
Traseul nostru a însumat circa 94 de kilometri, în mediul urban și extraurban, inclusiv urcări și serpentine. Dar trebuie să recunosc că traficul din Viena este surprinzător de fluid, chiar și la orele amiezii. Nu degeaba a fost ales, pentru a 10-a oară, orașul cu cea mai bună calitate a vieții din lume.
Revenind la Spring-ul nostru Extreme, pe care nu pot spune că l-am menajat în vreun fel, a arătat la finalul testului un consum de 11.3 kW, la o viteză medie de 41 km/h. La final, bordul indica circa 120 de kilometri până la gol. Este o valoare fantastică, menită să confirme cifrele promise de producător. E drept, cu cei 300 de kilometri promiși în urban am avea ceva dubii.
Desigur, atunci când vorbim de temperaturi scăzute, autonomia poate scădea cu circa 30%-40%. Dar acest lucru este valabil la toate mașinile cu zero emisii.
Dacia nu a adus îmbunătățiri în ceea ce privește încărcarea DC, ceea ce înseamnă că, de la o priză casnică, Spring Extreme se va încărca în aproximativ 14 ore. Utilizezi o priză AC, iar acumulatorul ajunge la 80% în circa o oră.
Și da, nu poți să setezi nivelul de energie pe care mașina îl recuperează la frânare. Nici nu ai o funcție e-pedal, care încetinește mașina atunci când ridici piciorul din accelerație.
Chiar și așa, la fiecare ridicare a piciorului, bateria primește puțină energie, chiar dacă mașina nu încetinește considerabil. Una peste alta, cred că o funcție de recuperare, eventual o treaptă B a transmisiei, ar fi avut un impact foarte bun asupra autonomiei..
Conduc un e-208, oarecum în aceeași clasă cu Spring. Mai scump, desigur, și mult mai bine echipat. Totuși, diferența esențială e la siguranță. Înțeleg ca Dacia trebuie sa țintească un preț mai mic, dar compromisurile la siguranță nu sunt acceptabile. Ok, pot renunța la unele sisteme electronice de siguranță, dar protecția pasagerilor ar trebui sa fie mult mai bună.