Ford Focus ST -
Multilateral dezvoltat
Acum câţiva ani, zona compactelor de performanţă cu tracţiune faţă - aşa-numitele Hot Hatch-uri - era cuprinsă între 200 şi 300 de cai, singura excepţie fiind rebelul Focus RS, care în generaţia anterioară avea 305 CP. Limitarea de putere era dată mai ales de tracţiune, pentru că era aproape imposibil din punct de vedere tehnic să dezvolţi o maşină din acest segment cu două roţi motrice faţă care să aibă peste 300 de cai şi să nu sară de pe şosea la prima clipă de neatenţie. Îmi amintesc amuzat de Mazda3 MPS de acum vreo 8-9 ani. Un model pe cât de cuminte estetic, pe atât de sălbatic în mişcări. Era maşina perfectă pentru cei care au avut anterior Cielo şi intenţionau să urce pe primul copac. Şi avea doar 265 de cai putere.
Între timp, inginerii au pus cap la cap noile piese ale puzzle-ului evoluţiei tehnice şi tehnologice şi au dezvoltat tot felul de soluţii inteligente care fac ca volanul să nu-ţi sară din mână ca apucatul atunci când te gândeşti să apeşi hotărât pedala. Asta a făcut ca din ce în ce mai mulţi constructori să-şi aducă vârfurile dinamice compacte în zona Hot Hatch-urilor. Iar asta a diluat cumva întreaga poveste, pentru că, aşa cum ştim, mulţi nu înseamnă neapărat şi buni.
Ei bine, pentru a ieşi cumva în evidenţă în segmentul versiunilor nebune ale maşinilor preferate de europeni, Ford a avut de ales între a se juca cu puterea viitoarelor versiuni ST ale lui Focus facelift sau a încerca să aducă ceva complet nou în peisaj. Aşa s-a născut Ford Focus ST diesel, o versiune TDCI de 2.0 litri şi 185 de cai care completează gama deja existentă a modelului. Este veriga lipsă dintre cei maxim 150 de cai pe care-i are Focusul adresat "maselor" şi versiunea Focus ST-ul EcoBoost 2.0 de 250 CP care la rândul său leagă toată gama de noul Focus RS, confirmat cu 320 de cai putere. Şi integrală. În plus, să recunoaştem, este o versiune construită special pentru a-l deranja de la masă pe Golf GTD. Şi cum ştim cu toţii că cei de la Ford şi cei de la Volkswagen au o plăcere nebună de a se împunge unii pe alţii, probabil că noul Focus ST diesel este doar începutul unei noi şi frumoase rivalităţi care ne va aduce diesel-uri compacte non-premium de peste 200 de cai.
Până atunci să vedem însă ce poate Focus ST TDCi în faţa rivalilor din Grupul Volkswagen.
Arata excelent in portocaliu!