Ford Focus ST -

2.0 Diesel Turbo (TDCi) 185CP Man6 ST

Motor / Transmisie

4.0

Chiar dacă vom avea nevoie de ceva timp pentru a ne obişnui să punem "diesel" în coada lui "Focus ST", sunt sigur că vom adopta ideea aşa cum am reuşit să nu ne mai schimonosim prea tare când spunem "Golf GTD" în loc de "GTI". Până la urmă, dacă publicul din Europa vrea maşini care să-ţi ofere senzaţii sănătoase deşi în rezervor colcăie motorină în loc de tradiţionala benzină, lucrurile se rezolvă de la sine.

Ford spune, de altfel, că aproape jumătate dintre clienţii noului Focus ST vor alege dieselul în detrimentul benzinei, chiar dacă e ceva mai scump la achiziţie şi are cu 65 de cai în minus. Şi probabil că au dreptate. Ba chiar, dacă vorbim de România, este foarte posibil ca procentul să fie unul favorabil versiunii diesel. De ce se întâmplă asta?

Pentru că ST diesel este un allrounder, aşa cum spun cei de la Ford într-o engleză perfectă. În prezentarea de la Barcelona ne-a fost echivalat cu un pentatlonist care nu excelează neapărat la vreuna dintre cele cinci probe ale disciplinei sale, dar care reuşeşte per total să domine concurenţa prin faptul că este polivalent şi multicompetitiv. 

În realitate, Focus ST diesel foloseşte motorul TDCi de 2.0 litri pentru a cânta o melodie dinamică în note grave. Maşina se simte rapidă şi beneficiază de pedale care răspund instantaneu la comenzi. În versiunea cu transmisie manuală, testată de noi timp de câteva zeci de kilometri, am observat că există o dozare foarte inteligentă a modului în care versiunea pe motorină a lui Focus ST foloseşte plaja de turaţii. Este o plăcere să urci până la 3500 de turaţii, iar treptele 3 şi 4 reuşesc să-ţi dea impresia că poţi să treci fluierând de orice altă maşină de pe şosea atunci când ai nevoie de depăşiri. Evident, unul dintre secrete este cuplul de 400 de Nm care-şi foloseşte întregul potenţial de la 2000 de ture încolo şi care, pe alocuri, trimite roţile în lumea celor care derapează uşor atunci când apeşi acceleraţia cu ură.

Spre deosebire de orice alt diesel manual pe care l-ai condus, ST-ul te invită să stai sus în turaţii, astfel că te vei simţi foarte bine oriunde între 2000 şi 3500 de ture. Antifonarea filtrează corect bolborositul uneori supărător al unul diesel, iar la sarcină reuşeşti să califici modelul Ford în galeria selectă a maşinilor diesel cu pretenţii sport care sună corect. E adevărat că Ford a folosit şi un truc în acest sens şi mi-a trimis în scăriţă şi nicovală note suplimentare construite artificial, însă nu ai în niciun moment impresia că eşti păcălit. Ba chiar îţi place. 

Evident, aşa cum am mai spus, până la ST-ul pe benzină e o prăpastie de 65 de cai şi acest lucru se simte imediat, pentru că fratele său mai puternic este mai agil şi mult mai rapid, diferenţa 0-100 fiind de mai mult de o secundă şi jumătate. Dieselul este însă un refugiu pentru cei care vor senzaţii plăcute fără a se uita din cinci în cinci minute la cifrele de consum. 

  • hazard, miercuri, 04.02.2015 10:53

    Arata excelent in portocaliu!

  • Crystyann, miercuri, 04.02.2015 11:41

    O masina frumoasa ( mai mult din fata decat din spate ), insa cam scumpa pentru ceea ce ofera concurenta. Parca 33.000 EURO e prea mult... Oricum la noi in tara cu preturile astea va fi o floare rara!

  • mircea, miercuri, 04.02.2015 11:45

    @Crystyann Maşina costă 29.250 în versiunea sa de bază cu echipările enumerate la capitolul Preţ. Nu trece de 30.000.

  • Just me, miercuri, 04.02.2015 11:48

    Si dc nu e cu suparare Mestere, care e concurenta aceea care are performante mai bune, cumva vechiul si totodata mereu noul Golf care poate va avea candca, cumva, posibil noul BiTDI de 240 CP? Fiindca ASTAZI alte dieseluri de performanta nu prea vad sa aibe performante superioare... Astept raspunsul tau cu mare interes.

  • Crystyann, miercuri, 04.02.2015 12:09

    Multumesc Mircea pentru precizari....dar tot mi se pare scump daca iese cu putin sub BMW . Cu Octavia RS o poti compara doar la "liniute", ca , dat fiind profilul diferit al masinilor, Focus-ul va sta mult mai bine pe curbe. Golf-ul GTD este concurentul real.

  • ABC, miercuri, 04.02.2015 12:23

    @Just me: Ai citit cumva paragraful Performante?

  • Radu, miercuri, 04.02.2015 12:52

    Aceleasi poze peste tot... Voi cand testati masinile nu le faceti si poze?? Raman la parerea ca un diesel, cel putin cu puterea asta si cu manuala, nu are ce cauta pe un ST.

  • mircea, miercuri, 04.02.2015 13:00

    @Radu Fotografiile care apar în testele Automarket sunt produse exclusiv de fotografi profesionişti, la calitate înaltă. În cazul deplasărilor care nu implică fotografi, folosim pentru ilustrare imaginile produse de marca respectivă. Chiar dacă pare, fotografia auto nu e un lucru atât de simplu de realizat dacă ai criterii de calitate ridicate :) Pentru poze on location chiar în momentul testului te aşteptăm pe pafgina noastră de Facebook.

  • Ion, miercuri, 04.02.2015 13:29

    Ce legatura are Focus ST dizal cu benzinarele Golf R si Megane RS??? Dupa ce descalificati Focus-ul comaprandu-l cu modelele mai sus mentionate, intr-un paragraf bolduit, reveniti la adevarata concurenta care (SURPRIZA!) este cu 0.6 secunde mai rapida in cazul Golf GTD si la fel de rapida in cazul Octavia RS. Oare echidistanta voastra de jurnalisti este deformata cumva de "gravitatia" volzvagan? Nu pot sa cred asa ceva... Revenind la Focus ST dizal, imi pare rau ca Ford a ales sa puna sigla ST pe un dizal.

  • Just me, miercuri, 04.02.2015 13:38

    Finally, ma bucur ca mai e cineva care observa denaturarea crasa care se incearca prin compararea unui diesel cu un benzinar si pt asta tin sa te felicit Ion! Cat despre raspunsul la intrebarea mea de mai sus se pare ca nu se doreste de catre dl Mircea, asa cum ar fi normal zic eu sa ni-l dea... Halal profesionalism si obiectivitate!!!

  • mircea, miercuri, 04.02.2015 13:46

    @Ion, @Just me Nu există nicio comparaţie între dieselul ST şi benzinele RS, vă invit să recitiţi secţiunea Performanţe. E o simplă punere în context a performanţelor unor hot hatch-uri şi a denumirii/aşteptărilor pe care le au clienţii de la un ST. De altfel, nota pe care a primit-o ST diesel este legată strict de concurenţii direcţi ai modelului, pentru că ar fi fost mult mai mică dacă, prin absurd, am fi comparat această versiune cu toate celelalte modele ale segmentului, indiferent de carburant. În rest, @Just Me, cred că ai răspunsul la întrebarea ta atât în text, cât şi în răspunsul celorlalţi cititori. Există trei modele compacte de volum cu motoare diesel la +180 CP. Golf GTD e cel mai bun la performanţe, Focus ST şi Octavia RS TDI la egalitate pe locul al doilea. Şi ultimul. Am scris asta şi în text, dar mă bucur să vă pot ajuta din nou dacă e cazul :)

  • Bloodrave, miercuri, 04.02.2015 13:57

    Ati uitat de Seat Leon 5f FR. 22k euro pentru manuala si 24k euro pentru DSG. Acest ST Diesel este f scump in comparatie cu concurenta. De exemplu tot la 29k euro iti poti luat Leon 5f Cupra cu DSG si ai 280cp.

  • unckle, miercuri, 04.02.2015 14:07

    Ce interesante erau vremurile cand aici erau discutii :) Apropo' de discutii, motorul trage si el cat de cat liniar sau este o smucitură in stil 1.9TDI / 1.5dci?

  • Radu, miercuri, 04.02.2015 14:39

    Am inteles Mircea. Merci de feedback. Din pacate sau din fericire nu am cont de facebook :D. O sa astept pozele reale cand o sa testati adevaratul ST aici in tara :) Lasati pretul de catalog, Ford in general este mult mai ieftina decat concurenta la acelasi nivel de dotari datorita discounturilor acordate

  • Suleyman Cunoscatoru, miercuri, 04.02.2015 15:08

    Citez "este o placere sa il duci pana in 3500 turatii" :))). Ce placere, cand FOCUS RS de abia se trezeste la 3500 si trage animalic la peste 6000 din cate stiu. Imi place la diesel explozia aia de cuplu, cel putin la PD-uri imi place mult, insa cand conduc un benzinar, fie el si aspirat si il conduc cum se conduce normal, nu ca si un diesel cum fac majoritatea e o placere ,de aspirat nici nu mai are rost sa zic ceva. Eu sunt pe premiza ca dieselul este recomandat sa-l iei pe o masina daca vrei consum, sa aibe cat mai putini cp sa nu consume mult (de exemplu varianta optima la 1.5dci ar fi cea de 90cp, nu cea de 110cp), sau diesel sa cumperi la SUV-uri.

  • Andy, miercuri, 04.02.2015 16:10

    @Suleyman ai perfecta dreptate cu dieselul. Mie de exemplu mi se pare aiurea ca marci premium au motoare diesel de sute de cai in conditiile in care clientii brandurilor respective isi permit chiar si aspirate pe benzina ca doar au bani de combustibil. In fine, aici e o discutie lunga, producatorii care vand in Europa au vrut sa educe toti clientii spre diesel datorita costurilor mai mari de achizitie, intretinere etc. (desi motoarele respective sunt mult mai nocive dpdv al poluarii decat omoloagele pe benzina). Pretul variantei testate e destul de piperat insa probabil ca varianta turbo pe benzina e undeva pe la 25.000 si va fi un best-buy pentru fanii hot-hatch compacte (bineinteles ce-i care-si permit asa ceva). RS-ul dupa parerea mea insa nu merita pentru ca are aproape acelasi pret cu Mustangul 2.3 turbo si vorbim deja de alta clasa de masina nu o cotineata compacta.

  • mircea, miercuri, 04.02.2015 16:18

    @Andy, Suleyman Există o logică economică în toată povestea asta, pentru că dacă n-ar fi nu s-ar cumpăra. Mai ales că Ford spune că jumătate dintre clienţi vor fi pe diesel. În ceea ce priveşte discuţia RS vs Mustang, ea e lungă şi se referă exclusiv la preţ. Pentru că, în rest, cele două maşini se adresează unui tip de public diferit. Dacă vrei Mustang nu-ţi cumperi niciodată un RS. Iar dacă vrei un RS nu te uiţi la Mustang decât eventual ca pasionat. Sunt atât de diferite maşinile astea încât nu merită o comparaţie decât, repet, la nivel de preţ.

  • Suleyman Cunoscatoru, miercuri, 04.02.2015 19:10

    "de aspirat nici nu mai are rost sa zic ceva" Vroiam sa zic benzinar turbo in ultima fraza. Ar fi super un buton EDIT. @mircea: -Ford incearca sa vanda gogosi reci la pret de gogosi calde. Ce inseamna asta ? Incearca sa intimideze publicul si sa mai castige niste adepti pentru aceasta motorizare diesel. Sunt si oameni care vor consum mic si performante, iar eu sunt unul dintre acestia doar din motivul ca sunt roman si n-am bani de galeti de benzina la suta de km. In rest performantele adevarate se obtin doar cu benzina adevarata, nu cu diesel. Dieselul de multe ori e mai performant ca benzinaru' in anul 2015, insa sunetul si turatiile respective ce ti le ofera un benzinar sunt din alt film. Oricum acest versus nu s-a terminat niciodata, asa ca ma abtin.

  • Suleyman Cunoscatoru, miercuri, 04.02.2015 19:12

    @Mircea: Daca vrei performante calumea si n-ai bani de un V8 de 5.000cmc3 de MUSTANG, atunci automat iti iei un FOCUS RS. Si aici vorbesc strict de EUROPA, deoarece FOCUSUL este un FORD EUROPEAN. PS: Butonul EDIT... neaparat.

  • Mihai, joi, 05.02.2015 00:44

    Break-ul gri arata absolut demential. Si e o masina de familie super tare. Spatioasa, economica, dar sportiva si fan de condus cand esti singur in masina si o alergi putin. Am mers cu noul Focus 1.6 diesel de 115 CP si mi-a placut foarte tare. Motorul e rezonabil ca performante si destul de silentios. Are o directie foarte scurta si precisa, si o suspensie foarte bine reglata. Masina e foarte stabila, dat totusi destul de confortabila. Tare curios as fi cum merge un ST diesel.

  • AndreiRN, joi, 05.02.2015 08:23

    Baza motorului vine de la Chinezi/Volvo. Jucarie rara si poate o sa fie buna dar nu practica.

  • @andrei, vineri, 06.02.2015 14:39

    intradevar pe stanga la motor e un capac de plastic made in china

  • Chinezu', marţi, 10.02.2015 10:49

    @AndreiRN: Respect. Este singurul care a amintit correct originea motorului, cei de la Top Gear incepeau de fiecare data cand vorbeau de versiunea sport a Focusului, cu mentiunea ca originea motorului este VOLVO. @ Mircea: Felicitari ! Motorul e in 4 cilindrii sau in 5? Volvo au acum motoare noi, apropiate de BMW, ca performante. Chiar si pe V40 exista un diesel apropiat de acest Focus, nu? Va doresc drumuri bune!

  • Jackpot, joi, 12.02.2015 09:12

    Sa nu uitam ca exista Seat Leon FR 2.0 TDI 184 cp care porneste de la 22.000 euro, sau varianta cu dsg 24.000, iar daca adaugam toate optionalele posibile abia atinge 30.000 euro.

  • Astra J Biturbo ?, duminică, 15.03.2015 20:44

    Sa nu uitam desigur si mai ales, de Astra J Biturbo 2.0 195 cp cu performante mai bune decat acest ST Diesel , de care Automarket nu a zis nimic dar nu a uitat de GTD in nici o privinta.