Motor / Transmisie
Deși sistemele hibrid de propulsie și-au făcut apariția în urmă cu mulți ani, Honda a decis să condimenteze rețeta, s-o reinterpreteze și să ofere o tehnologie și mai eficientă. La fel ca în cazul lui CR-V hibrid, noul Jazz Crosstar folosește un motor pe benzină, două motoare electrice (unul dintre acestea cu rol de generator) și un acumulator Li-ion de mici dimensiuni.
Pentru a exploata resursele sistemului hibrid, Honda propune un algoritm cu trei moduri de funcționare: Electric Drive, Hybrid Drive și Engine Drive.
Motorul electric care acționează roțile dezvoltă 109 cai putere și 253 Nm. Acesta funcționează cu energia stocată într-o baterie Li-ion de mici dimensiuni care poate asigura o rulare electrică de circa 2 kilometri. Deși pare puțin, abia acum începem să vorbim despre "magia" care se întâmplă sub capotă.
Honda spune că în oraș, Jazz Crosstar în versiunea 1.5 e:HEV (denumirea comercială a motorizării hibrid) poate rula până la 80% din timp doar cu motorul electric. Cum face acest lucru? În modul Hybrid Drive, motorul pe benzină angrenează generatorul, iar acesta din urmă transmite energia către motorul electric și către baterie. Și în acest caz, roțile modelului nipon vor fi acționate de motorul electric. Surplusul de energie produs cu ajutorul propulsorului pe benzină va fi înmagazinat în bateria Li-Ion. Totodată, acumulatorul se va încărca și atunci când vei frâna sau vei încetini, Jazz Crosstar fiind echipat cu un sistem de recuperare a energiei a cărui intensitate poate fi aleasă prin mutarea selectorului transmisiei e-CVT din poziția D în poziția B (decelerare mai puternică și recuperarea unei cantități mai mari de energie).
În modul Engine Drive, motorul cu ardere internă de 1.5 litri care dezvoltă 97 de cai putere și 131 Nm va acționa roțile modelului nipon. Acest mod va fi selectat atunci când sistemul inteligent al mașinii consideră că poate rula eficient într-un nivel de turație și sarcină optime. De obicei, modul Engine Drive intervine la viteze medii de croazieră, iar dacă apare un surplus de energie, acesta va fi direcționat către acumulator.
Da, este un sistem hibrid complicat, dar din spatele volanului nu vei simți cum mașina comută între cele trei moduri de rulare amintite anterior. Totul se întâmplă cu rafinament, fără să existe vibrații neplăcute sau orice alte fenomene deranjante. Pentru a vedea ce mod de exploatare folosești, Honda a pregătit o ilustrație pe display-ul instrumentarului de bord care te anunță când mergi electric, când roțile sunt puse în mișcare de motorul termic și când energia propulsorului pe benzină este transformată în energie electrică și transmisă către motorul electric și baterie.
În oraș, cei 109 cai putere ai motorului electric sunt suficienți ca Jazz Crosstar să "croșeteze" cu ușurință prin trafic. Modelul japonez este agil și răspunde cu promptitudine ori de câte ori apeși mai tare pe accelerație. Există și un buton ECON amplasat pe tunelul median care mai taie din agilitatea niponului. Până la 80 km/h peisajul se desfășoară într-un ritm bun, însă odată ce treci de această valoare și crești viteza către limita maximă permisă pe autostrăzi, vei avea nevoie de un plus de răbdare. Totodată, la peste 110 km/h, sunetul motorului pe benzină va acapara habitaclul, același lucru fiind ușor de sesizat și în momentul accelerărilor puternice la viteze mai mici.
În mediul urban, acest sistem hibrid reușește să livreze rapid resursele și să se apropie de modul în care un diesel pune pe tavă rapid cuplul motor. În afara orașului, accelerațiile au loc mai greu, o trăsătură unde un diesel ar fi fost ceva mai agil. Totuși, consider că e un compromis pe care clienții îl vor putea face, mai ales că era motoarelor diesel în clasa mică a apus.
27500euroi trotineta asta de oras? Acum putini ani,cu banii astia iti luai o Honda Accord full care o rupea pe genunchi pe asta mica in materie de tinuta de drum,confort,spatiu,performante si fara misto,consum!Asta e viitorul,progresul,mai putin si mai prost dar vandut mai scump.