Tinuta de drum

4.0

Modelele Jeep au fost create pentru a putea aborda cele mai dificile drumuri. De fapt, acestea ar trebui să poată trece peste orice fel de suprafață, acesta fiind de fapt atuul lor.

Exact ca fratele Wrangler, Gladiator își propune să te poarte oriunde dorești, chiar și în versiunea sa de serie, fără niciun fel de modificare. Pentru a putea reuși astfel de performanțe, pick-up-ul american folosește un șasiu tip scară, separat de caroserie, și două punți rigide. Nimic ieșit din tipar până acum, majoritatea modelelor pick-up de talia sa folosind aceeași soluție tehnică. Diferența vine pe puntea spate, unde Jeep a ales altă abordare, pentru a îmbunătăți confortul pasagerilor.

Toate modelele din această clasă folosesc arcuri lamelare pe puntea spate, pentru a mări capacitatea lor de încărcare. În același timp, această soluție reduce confortul pasagerilor, mai ales dacă bena nu este încărcată. De aceea, Gladiator este cel mai confortabil model din acest segment, dar și cel cu cea mai mică capacitate de încărcare (doar 770 kilograme). Singurul model care mai are arcuri elicoidale pe puntea spate e Ranger Raptor, dar acesta e un model de performanță al popularului pick-up de la Ford, nu versiune standard.

Per total, Gladiator e o mașină confortabilă, iar suspensia își face treaba în liniște, atât pe șosea, cât și în off-road. De altfel, cu Gladiator poți merge cu viteze de 80-100 km/h, atât pe asfalt, cât și pe macadam, fără a sacrifica mult din confortul pasagerilor.

Eventualele gropi de dimensiuni mai mari trimit câte un șoc în șasiu și apoi în caroserie, dar acestea sunt dispersate instantaneu.

Direcția este super ușoară, fiind asistată electric, iar asta ajută atunci când ai de manevrat o mașină atât de mare. Totuși... Diametrul de bracare este gigantic, de peste 14 metri, ceea ce înseamnă că folosirea sa în orașele europene, cu ale lor drumuri vechi și înguste, nu e tocmai confortabilă. Mai mult, parcarea unui model cu o lungime de 5.6 metri va fi o provocare întotdeauna.

Ieși cu ea din oraș și vei observa imediat o relaxare. Mai mult, în off-road, modelul american se descurcă foarte bine, cu un unghi de atac de 41 de grade si 25 de grade pentru unghiul de degajare. Activează tracțiunea integrală și vei putea urca pe toate colinele care îți ies în cale.

Levierul reductorului are o cursă ușor greoaie, dar oferă acum mai multe moduri de rulare. Avem modul clasic, în care puterea merge către puntea spate. E și modul în care aderența se rupe cel mai ușor, chiar și atunci când asfaltul e puțin ud. Urmează modul 4H Auto, care permite gestionarea automată a resurselor pe ambele punți, fiind capabil să transmită până la 50% din acestea pe axa frontală. El este nou și este recomandat celor care nu sunt atât de specializați în off-road și vor doar o mașină cu aderență bună pe zăpadă sau noroi.

Următoarele trepte ale reductorului sunt pentru specialiști, adică 4H Part Time și 4L. Și, tot pentru specialiști este și funcția care permite deconectarea barelor stabilizatoare față pentru a îmbunătăți cursa suspensiei. Este incredibil câtă articulare poate oferi roata față în astfel de situații. Adaugă faptul că Gladiator are o gardă la sol de 27.5 centimetri și că poate trece printr-un vad de apă de 76 de centimetri și te vei simți invincibil.

Cât despre conducerea dinamică a lui Gladiator... Nu cred că e o idee bună. Vorbim de o mașină cu un centru de greutate poziționat foarte sus, care nu îți inspiră încredere. Dacă vrei să treci printr-un viraj cu viteză mare, s-ar putea să simți un gol în stomac atunci când vezi cât de mult se înclină Gladiator. Ruliul și tangajul sunt prezente la orice pas și te vor face să îți reevaluezi atitudinea.

 

  • DanG, luni, 03.10.2022 20:23

    Mare lucru nu e de adaugat fata de ce scrie in articol, acest jeep e de aproape doua ori mai scump decat o toyota, cred ca modelul din poze va fi unicat in romania. In incheiere, am o gluma de facut cu numele modelului, pe langa clasicele titluri de filme gen In Diana Jones, One Night in Paris sau Inspect Her Gadget, era si un film cu numele Glad He Ate Her :-))

  • @DanG, marţi, 04.10.2022 08:27

    Unde trebuie să mă scarpin ca să râd?

  • ^^^, marţi, 04.10.2022 10:06

    La creier scarpina-te.

  • @DanG, miercuri, 05.10.2022 14:30

    ochiometric, ca AM nu s-a mai obosit sa puna tabelul cu datele tehnice, ampatamentul interminabil anuleaza o parte din garda la sol respectabila. si iti dau dreptate ca va ramane unicat. pai de 2 ori mai scump decat hilux, de 10 x mai putin fiabil si probabil vede doar praful ridicat de hilux pe offroad si in sarcinile curente in care sunt folosite astfel de masini...cine e nebun deci sa isi dea foc la bani?

  • Andrei, miercuri, 05.10.2022 18:12

    Singurul lucru bun la masina asta e cutia aia de viteze ZF, o automata legendara.

  • DanG, joi, 06.10.2022 14:40

    @DanG Ma gandesc ca mai sunt oameni de afaceri excentrici care au o varsta si au visat la un Jeep in copilarie si vor o masina cu care sa mearga la vanatoare sau pe la ferma. Cam cum as vedea un client de Hummer in Romania. Altfel, pe santiere sau pe post de cal de povara, o japoneza all the way.