Jeep Wrangler Unlimited

2.2 Diesel Turbo 200CP 4x4 Aut8 Rubicon

Tinuta de drum

4.0

Am ajuns în punctul culminant al testului. Cum se conduce noul Jeep Wrangler? Răspunsul este complex, așa că o să o luăm pe bucăți.

În primul rând, haideți să vă povestesc cum a devenit Wrangler o mașină alături de care poți trăi zi de zi. Vechiul model era ca o cameră de tortură dacă alegeai să-l conduci prin oraș. Motorul vibra, era zgomotos, izolarea fonică era defectuoasă, direcția greoaie, iar suspensia complet nerafinată. Odată cu noua generație, Jeep și-a propus să rezolve aceste probleme și să facă din Wrangler o mașină mult mai digerabilă. Chiar și pentru profani.

În primul rând vorbim despre o direcție asistată electro-hidraulic mult mai prietenoasă. Nu mai este greoaie, ba chiar te ajută să faci manevre mai ușor în spații strâmte. E drept, raza de bracare de peste 12 metri (în cazul versiunii mele cu 4 uși), rămâne în continuare unul cam mare și incomod.

Deși păstrează arhitectura clasică a șasiului separat, suspensia a devenit ceva mai omogenă, reușind să absoarbă denivelările cu mai mult stoicism. Nu e ca și cum ai pluti, dar tot e mai bine decât pe vechea generație. 

Urmează partea dinamică a testului nostru. Am condus Wrangler destul de mult pe asfaltul din Austria și pot spune că și aici au avut loc mai multe îmbunătățiri. Există un ruliu și un tangaj destul de pronunțat în virajele abordate cu aplomb sau pe frânările violente. E o senzație de disconfort pentru cei care își doresc să meargă ceva mai tare, însă, per total, stabilitatea a fost îmbunătățită.

Cu direcția am o problemă, întrucât ea continuă să fie depășită în situațiile unei rulări ceva mai susținute. Se întâmplă să tragi de volan și mașina să nu reacționeze imediat. Nu e o precizie pe care să ți-o dorești vreodată pe o mașină.

Am lăsat pentru final capitolul la care Wrangler continuă să exceleze: rularea în off-road. Noua generație nu dezamăgește. În primul rând, vine cu o serie de unghiuri mult mai bune: avem un unghi de atac de 44 de grade, unul de degajare de 37 de grade și o gardă la sol de 27.4 centimetri. Unghiul ventral a fost și el îmbunătățit. Așadar, o caroserie croită pentru a se mula cât mai bine pe suprafețe neprietenoase. Apoi, în funcție de versiunea pe care o alegeți, Jeep oferă două cutii de transfer diferite: Command Trac, pentru Sahara și Sport, Rock Trac pentru Rubicon-ul meu de test (cu o capacitate mult mai bună de 4.0:1).

Levierul reductorului are o cursă ușor greoaie, dar oferă acum mai multe moduri de rulare. Avem modul clasic, în care puterea merge către puntea spate. E și modul în care aderența se rupe cel mai ușor, chiar și atunci când asfaltul e puțin ud. Urmează modul 4H Auto, care permite gestionarea automată a resurselor pe ambele punți, fiind capabil să transmită până la 50% din acestea pe axa frontală. El este nou și este recomandat celor care nu sunt atât de specializați în off-road și vor doar o mașină cu aderență bună pe zăpadă sau noroi. Următoarele trepte ale reductorului sunt pentru specialiști, adică 4H Part Time și 4L. Tot pentru specialiști este și comutatorul roșu de pe planșa de bord, care blochează cele două diferențiale, față și spate. Și, tot pentru specialiști este și funcția care permite deconectarea barelor stabilizatoare față pentru a îmbunătăți cursa suspensiei. Este incredibil câtă articulare poate oferi roata față în astfel de situații.

Testul realizat în Austria ne-a înscris pe o serie de drumuri dificile, cu șleauri adânci și cu un noroi extrem de alunecos. Au fost situații dificile, în care Wrangler s-a chinuit să iasă. Până la urmă a răzbit. Rularea în modul 4L și blocarea diferențialului spate pot face minuni. Am simțit-o pe pielea mea.

Wrangler continuă să îți dea senzația aia de invincibilitate și rămâne una dintre mașinile care poate traversa un vad de apă mai adânc decât cei 76 de centimetri înscriși în fișa tehnică. Cu modificările necesare (adică un snorkel), poate fi un adevărat vehicul amfibie.

Asemeni vechiului model, și noul Wrangler asigură o bază excelentă pentru un vehicul off-road cu potențial uriaș. Spun o bază excelentă pentru că în Statele Unite, spre exemplu, se spune că un Wrangler păstrează configurația de serie doar 24 de ore. Este, de departe, un off-roader maleabil, din care se pot naște adevărați monștri.

  • rotila, luni, 16.07.2018 12:39

    profanii( ca ai adus vorba)sustin ca modelul cu patru usi este mai lung decat 4334 mm cumscrietii voi. n-are importanta.multi stiu putini cunosc. puteti sa stergeti postarea fara remuscari.

  • fritz, luni, 16.07.2018 13:17

    G-ul este mult mai luxos,adevarat,dar in off-road nu cred ca este atat de capabil precum un wrangler rubicon.

  • dan_grc, luni, 16.07.2018 13:51

    Unghiul de bracare este 12 metri, ceea ce este super, doar că unghiurile nu se măsoară în metri. În sfârsit, un model adevărat de teren tip "Jeep ".

  • Corocsenie Adrian, luni, 16.07.2018 16:24

    @fritz Cred ca glumesti ! Nu ai idee ce tehnologie 4x4 e pe G class.

  • bogdanm, luni, 16.07.2018 17:13

    @rotila Multumim de sesizare. S-a strecurat o greseala in selectarea versiunii.

  • joe, luni, 16.07.2018 18:47

    Banuiesc ca e motorul de Iveco,inbunatatiti.Acelasi de pe Alfa Romeo Stevlio. Nu degeaba inca mai razbat utilitarele Iveco prin Elvetia,Germania..(inca).

  • scamel, marţi, 17.07.2018 15:40

    @ joe motorul este stravechiul 2,2D de la mercedes .

  • dany, marţi, 17.07.2018 23:00

    daca masina asta e facuta pt autostrada inseamna ca ori eu ori autorul articolului are o perceptie gresita a notiunii... e ca si cum ai merge pe autostrada cu un panou PVC in bot... apropo, de ce nu scrieti niciodata coeficientul aerodinamic? ce CX are masina asta?

  • Laurentiu29, duminică, 05.08.2018 08:59

    Motorul este produs de VN Motori.....italian ca si cel de 2.8 de pe modelul anterior, initial 177 CP.....VM echipeaza diverse marci, inclusiv americane - Dogde, Chevrolet.....si nu de ieri de azi

  • costy, sâmbătă, 11.08.2018 12:52

    o marca legendara care pastreaza partea frontala si aparatorile de noroi de la miticul jeep din al doilea razboi mondial ..evident mai stilizate