Consum
Pentru a se alinia la normele de consum și emisii ale anului 2019, mai ales cu un motor de 2.0 litri, Mazda a apelat la o sumedenie de trucuri folosite de majoritatea constructorilor auto. Mă refer în primul rând la funcția de dezactivare a cilindrilor.
În traficul urban, atunci când exploatarea motorului nu este intensă, motorul de 2.0 litri poate renunța la doi dintre cei patru cilindri ai săi: la primul și la al patrulea. Spre deosebire de modelele din Grupul Volkswagen care folosesc același truc, în cazul Mazda nu ești anunțat de trecerea la doi cilindri și nici nu simți asta. Totul se întâmplă fără știrea ta. Ca și cum ar trebui să-i crezi pe cuvânt pe japonezi. Ceea ce nu e rău și contribuie la rafinamentul despre care vă vorbeam mai devreme.
Al doilea truc folosit de japonezi este instalarea unui sistem care se numește M Hybrid. E un mild-hybrid cu o capacitate de 24V, care poate recupera mult mai bine energia irosită la frânare. O înmagazinează într-o baterie cu o capacitate destul de mică, numai 600kj, dar suficientă pentru a întreține consumatorii și pentru a ține motorul oprit cât mai mult timp atunci când ești la semafor.
Repornirea motorului pe benzină se face pe nesimțite, în vreme ce dieselul are o vibrație ușor deranjantă.
Când vine vorba de consum, cei 122 de cai putere ai benzinei s-au mulțumit cu 7 litri la 100 de kilometri pe un traseu care a inclus puțină autostradă, mult drum național și câțiva kilometri prin Cascais la o oră de vârf. Nu a fost cu mult peste cei 6 litri obținuți alături de diesel. Totuși, valoarea benzinei a urcat până la 9.2 litri atunci când am găsit un sector de drum cu multe viraje și am căutat să schimb în zona de cuplu maxim, adică 4000 rpm.
În fișa oficială, japonezii anunță un consum oficial de 6 litri/100 de kilometri. Comparativ cu rivalii, Mazda3 consumă cam cu un litru mai mult. Și asta pentru că ceilalți au motoare mai mici, turbo. Deci poate că nu am trăit chiar într-o bulă imobiliară. Doar Renault Megane și al său 1.6 SCe de 115 cai putere depășește valoarea japonezei, oferind o medie de 6.1 litri.
Good job Mazda. E bine sa fii diferit!