Interior
Designul exterior este o evoluție, interiorul este o revoluție. De câte ori n-am spus asta în cazul unor mașini de generație nouă. O spun și acum, pentru că fix asta e rețeta. Interiorul lui Mazda3 este unul dintre cele mai bune din segmentul compact și o să vă explic imediat de ce. Totul se întâmplă după ce închizi portiera. Cu o lejeritate fantastică. Habitaclul lui Mazda3 te izolează complet de zgomotul de afară.
Am făcut un test: un Mazda3 sedan era parcat pe iarbă, chiar lângă o fântână arteziană, înconjurată de mesele cu jurnaliști. Tot zgomotul de fond creat de apă și de conversațiile celor din jur au dispărut ca prin minune atunci când am intrat în habitaclu. Deci izolarea fonică este una demnă de segmentul premium, fără îndoială. Doar pe autostradă avem un ușor zgomot de vânt creat de oglinzi la peste 100 de km/h.
Materialele țintesc și ele tot segmentul premium, pentru că sunt moi și plăcute la atingere. Avem un plastic moale pe planșa de bord, zone îmbrăcate într-un material care imită pielea, inserții cromate și piele de o bună calitate pe scaune. Doar în părțile inferioare ale consolei centrale și ale portierelor există un plastic ceva mai tare, care amintește de vechiul Mazda3.
Ce nu-ți amintește de Mazda3 este designul planșei de bord, complet diferit. Avem guri de ventilație orizontale, înscrise perfect în linia planșei de bord, instrumente de bord cu un afișaj mult mai clar, o climatizare cu o serie de comenzi ușor subdimensionate și cel mai frumos volan instalat până acum pe o compactă. E cam mare, dar parcă îl reproduce extrem de fidel pe cel de la BMW.
Scaunele au fost și ele reproiectate și îți oferă, pe lângă o poziție destul de sportivă și coborâtă, un confort deosebit, cu o susținere laterală bună și cu o tetieră integrată, care, potrivit Mazda, te protejează mult mai bine în cazul unui impact posterior.
Spațiile de depozitare au devenit mult mai mari. Mă refer aici la cotiera centrală, care este uriașă. Avem un torpedou încăpător, spațiu destul de bun în portiere, suport de pahare pe consola centrală și chiar un spațiu pentru telefonul mobil, ușor cam mic și ascuns la baza planșei de bord. Având în vedere rapiditatea cu care evoluează piața auto din punct de vedere tehnologic, cred că mi-aș fi dorit și o încărcare prin inducție pentru el.
Toate bune și frumoase pe locurile din față. Pe măsură ce te îndepărtezi de planșa de bord, lucrurile nu mai par atât de roz. Pe bancheta din spate ai spațiu decent la nivelul picioarelor, dar clar mai mic decât cel regăsit în Golf sau Ceed. În plus, ai și un tunel central destul de ridicat, care incomodează un al treilea pasager. Spațiul la cap este la limitat, iar detaliile practice lipsesc: ai doar un buzunar pentru ziare și reviste, lipsesc gurile de ventilație și prizele USB.
Nici în portbagaj lucrurile nu sunt mai roz. Capacitatea de încărcare rămâne în continuare una destul de mică, în condițiile în care toate compactele de generație nouă au sărit de pragul de 400 de litri. Mazda3 se mulțumește cu 358 de litri și cu un prag de încărcare foarte înalt, care va incomoda atunci când aveți de ridicat bagaje grele.
Good job Mazda. E bine sa fii diferit!