Tinuta de drum
Volkswagen și Ford, două nume cu greutate în segmentul compact, au renunțat la soluțiile multilink pe puntea spate, preferând să le introducă doar pe versiunile de top. Mazda i-a avut întotdeauna în vizor când și-a calibrat ținuta de drum, iar noua generație compactă nu face excepție. Spun asta pentru că și Mazda a decis să renunțe la suspensia multilink pe puntea spate în favoarea unei traverse deformabile. Parcă aud oftatul și dezamăgirea fanilor obișnuiți cu ținuta sportivă a vechilor generații.
Și eu am oftat ușor dezamăgit până când am urcat la volan și am întâlnit primele viraje de pe traseu. M-am năpustit cu lăcomie asupra accelerației, frânei și direcției, doar ca să-mi demonstrez că Mazda3 a pierdut din personalitatea vechilor modele. Greșit. Nu știu ce au pus inginerii japonezi în rețeta suspensiei spate, însă mașina păstrează o sportivitate delicioasă.
Are o aderență excelentă în viraje, ruliul este suportabil, iar ESP-ul nu dă buzna peste tine fix atunci când te simți mai bine. E o mașină calibrată să livreze plăcere celui de la volan. Direcția este și ea precisă și îți oferă încredere să cauți limitele mașinii.
O mare parte din acest comportament sportiv se datorează și prezenței sistemului G-Vectoring Control, acum într-o versiune îmbunătățită, care aplică o frânare ușoară roților din exteriorul virajului pentru a crește stabilitatea. Acest sistem crește sentimentul de siguranță atunci când conduci pe zăpadă sau când faci schimbări bruște de direcție pe autostradă.
Cum se simte Mazda3 atunci când nu cauți să-i exploatezi limitele dinamice? E un hatchback cu o suspensie ușor fermă, dar foarte bine antifonată și fără compresii deranjante ale amortizoarelor. Direcția pare să fi devenit și ea ceva mai ușoară în oraș, la viteze mici.
În viitorul apropiat, Mazda3 va fi unul dintre puținele hatchback-uri oferite cu tracțiune integrală. Clienții vor putea comanda sistemul 4x4 doar alături de viitoarea motorizare pe benzină Skyactive-X, care, spre surprinderea multora dintre cei prezenți la eveniment, va folosi tot o punte semirigidă. Mazda susține că a depus mai multe patente pentru această arhitectură.
Good job Mazda. E bine sa fii diferit!