Motor / Transmisie
În cadrul testului internațional desfășurat în apropiere de Barcelona, oficialii Mazda au pus la dispoziția jurnaliștilor o gamă variată de versiuni. CX-30 este disponibil cu un motor diesel de 1.8 litri, cu un motor pe benzină de 2.0 litri și cu noul propulsor Skyactiv-X de 2.0 litri.
Alegerea a fost una simplă: Mazda CX-30 cu noul motor Skyactiv-X echipat cu transmisia manuală cu șase trepte și roți motrice față. Menționez de la început că exemplarele echipate cu acest motor au fost unele de pre-serie.
Motorul Skyactiv-X are la bază propulsorul pe benzină aspirat natural de 2.0 litri. Unitatea cu aprindere prin compresie controlată prin scânteie (denumirea completă a tehnologiei folosite de Mazda pentru Skyactiv-X) oferă 180 de cai putere la 6.000 rpm și un cuplu motor de 224 Nm începând cu 3.000 rpm.
Noul motor gândit de japonezi mizează pe un amestec sărac în combustibil care poate fi aprins și prin compresie. Adică așa cum se întâmplă în cazul unui motor diesel. Rata compresiei este de 16,3:1, mai mare decât cea oferită de motorul diesel Skyactiv-D de 1.8 litri prezent în oferta Mazda. Acest amestec sărac în combustibil este utilizat eficient mulțumită tehnologiei denumite oficial Spark Controlled Compression Ignition.
Pentru ca tot procesul de ardere să se desfășoare într-un mod precis, fără apariția unor detonații nedorite, benzina ajunge în cilindrii motorului în două etape. În prima parte, doar o mică parte de benzină este injectată, astfel încât amestecul sărac să nu se autoaprindă. În cea de-a doua etapă, injectoarele oferă cantitatea necesară de carburant astfel încât procesul de ardere să fie unul eficient.
Pentru realizarea acestei tehnologii, Mazda utilizează un set de bujii mult mai subțiri decât cele pe care le știm în mod normal. În plus, acel amestec sărac are nevoie de o cantitate mult mai mare de aer, motiv pentru care inginerii constructorului japonez au integrat și un compresor angrenat prin curea.
Astfel ar putea fi descris modul de funcționare al noului motor Skyactiv-X. Din spatele volanului, propulsorul este extrem de rafinat, fără să ofere acele vibrații nedorite pe care le întâlnim la motoarele diesel. Puterea este livrată liniar, fără "explozii" de personalitate, iar aici se simte experiența Mazda în ceea ce privește motoarele aspirate natural.
Motoarele diesel sunt cunoscute pentru cuplul oferit. Dar, deși Skyactiv-X mizează pe procesul de aprindere prin compresie, unitatea oferită de Mazda nu se apropie de valorile unui diesel cu o cilindree similară. Cu toate acestea, din spatele volanului vei simți o frână de motor ceva mai generoasă comparativ cu clasicul Skyactiv-G de 2.0 litri și un mod mai elastic de exploatare. Resursele sunt livrate de o la turație mai mică, însă pentru depășiri la viteze de drumuri naționale poți retrograda chiar și trei trepte. Altfel spus, chiar și cu cei 180 CP, motorul Skyactiv-X rămâne totuși foarte apropiat ca mod de exploatare de cel aspirat natural.
Transmisia cu șase rapoarte are o timonerie precisă care mi-a amintit, la fiecare schimbare de treaptă, de sentimentul pe care mi-l oferă MX-5. Cu o astfel de setare, Mazda reușește să te convingă de faptul că era transmisiilor manuale e departe de final. Treptele sunt lungi și favorizează consumul de carburant.
Dealerii Mazda au învățat se pare lecția. Fiindcă culoarea bleu-petrol a mașinii testate aici maschează la fix plasticăraia de pe praguri / aripi, criticată unanim de presa auto -- și implicit de mai toți chibiții comentatori. Mie, sincer, nu-mi displace însă *placarea* respectivă, mai ales că prezența unor versiuni 4x4 (spre deosebire de mulți rivali din segment) o face și funcțională. Și-n caz contrar se poate apela la un vopsitor bun ca să i-o acordeze cu caroseria. (b.t.w.: Ar fi fost preferabilă testarea unui CX30 Skyactiv X 4x4, permițând astfel și compararea cu alți rivali gen VW Tiguan, Seat Ateca de 190 CP etc.) Cât despre *bendieselul* Skyactiv-X, rămâne cum am stabilit... de la Mazda-3: n-o fi el *stratosferic*, dar tot e un punct de cotitură tehnică -- și clar că poate fi perfecționat în continuare.