Mazda CX-30

Mazda CX-30 Skyactiv-X 180 CP, Man, 2WD

Motor / Transmisie

4.5

În cadrul testului internațional desfășurat în apropiere de Barcelona, oficialii Mazda au pus la dispoziția jurnaliștilor o gamă variată de versiuni. CX-30 este disponibil cu un motor diesel de 1.8 litri, cu un motor pe benzină de 2.0 litri și cu noul propulsor Skyactiv-X de 2.0 litri.

Alegerea a fost una simplă: Mazda CX-30 cu noul motor Skyactiv-X echipat cu transmisia manuală cu șase trepte și roți motrice față. Menționez de la început că exemplarele echipate cu acest motor au fost unele de pre-serie.

Motorul Skyactiv-X are la bază propulsorul pe benzină aspirat natural de 2.0 litri. Unitatea cu aprindere prin compresie controlată prin scânteie (denumirea completă a tehnologiei folosite de Mazda pentru Skyactiv-X) oferă 180 de cai putere la 6.000 rpm și un cuplu motor de 224 Nm începând cu 3.000 rpm.

Noul motor gândit de japonezi mizează pe un amestec sărac în combustibil care poate fi aprins și prin compresie. Adică așa cum se întâmplă în cazul unui motor diesel. Rata compresiei este de 16,3:1, mai mare decât cea oferită de motorul diesel Skyactiv-D de 1.8 litri prezent în oferta Mazda. Acest amestec sărac în combustibil este utilizat eficient mulțumită tehnologiei denumite oficial Spark Controlled Compression Ignition.

Pentru ca tot procesul de ardere să se desfășoare într-un mod precis, fără apariția unor detonații nedorite, benzina ajunge în cilindrii motorului în două etape. În prima parte, doar o mică parte de benzină este injectată, astfel încât amestecul sărac să nu se autoaprindă. În cea de-a doua etapă, injectoarele oferă cantitatea necesară de carburant astfel încât procesul de ardere să fie unul eficient.

Pentru realizarea acestei tehnologii, Mazda utilizează un set de bujii mult mai subțiri decât cele pe care le știm în mod normal. În plus, acel amestec sărac are nevoie de o cantitate mult mai mare de aer, motiv pentru care inginerii constructorului japonez au integrat și un compresor angrenat prin curea.

Astfel ar putea fi descris modul de funcționare al noului motor Skyactiv-X. Din spatele volanului, propulsorul este extrem de rafinat, fără să ofere acele vibrații nedorite pe care le întâlnim la motoarele diesel. Puterea este livrată liniar, fără "explozii" de personalitate, iar aici se simte experiența Mazda în ceea ce privește motoarele aspirate natural.

Motoarele diesel sunt cunoscute pentru cuplul oferit. Dar, deși Skyactiv-X mizează pe procesul de aprindere prin compresie, unitatea oferită de Mazda nu se apropie de valorile unui diesel cu o cilindree similară. Cu toate acestea, din spatele volanului vei simți o frână de motor ceva mai generoasă comparativ cu clasicul Skyactiv-G de 2.0 litri și un mod mai elastic de exploatare. Resursele sunt livrate de o la turație mai mică, însă pentru depășiri la viteze de drumuri naționale poți retrograda chiar și trei trepte. Altfel spus, chiar și cu cei 180 CP, motorul Skyactiv-X rămâne totuși foarte apropiat ca mod de exploatare de cel aspirat natural.

Transmisia cu șase rapoarte are o timonerie precisă care mi-a amintit, la fiecare schimbare de treaptă, de sentimentul pe care mi-l oferă MX-5. Cu o astfel de setare, Mazda reușește să te convingă de faptul că era transmisiilor manuale e departe de final. Treptele sunt lungi și favorizează consumul de carburant.

  • Kirotractor, joi, 19.09.2019 12:25

    Dealerii Mazda au învățat se pare lecția. Fiindcă culoarea bleu-petrol a mașinii testate aici maschează la fix plasticăraia de pe praguri / aripi, criticată unanim de presa auto -- și implicit de mai toți chibiții comentatori. Mie, sincer, nu-mi displace însă *placarea* respectivă, mai ales că prezența unor versiuni 4x4 (spre deosebire de mulți rivali din segment) o face și funcțională. Și-n caz contrar se poate apela la un vopsitor bun ca să i-o acordeze cu caroseria. (b.t.w.: Ar fi fost preferabilă testarea unui CX30 Skyactiv X 4x4, permițând astfel și compararea cu alți rivali gen VW Tiguan, Seat Ateca de 190 CP etc.) Cât despre *bendieselul* Skyactiv-X, rămâne cum am stabilit... de la Mazda-3: n-o fi el *stratosferic*, dar tot e un punct de cotitură tehnică -- și clar că poate fi perfecționat în continuare.

  • mm, joi, 19.09.2019 12:36

    @redactia nu ati facu referire la locurile din spate, la cx3 sunt ca inexistente

  • PMC, joi, 19.09.2019 12:51

    @Kiro: sper si eu ca o sa fie perfectionat si ma inclin in fata celor care dau deja banii pe el. Eu n-as da inca. Cine stie? Poate au descoperit japonezii gaura la macaroana, a N-a oara, si poate iese in timp ceva remarcabil. Sper sa fie asa.

  • hazard, joi, 19.09.2019 12:59

    @mm dar suspensie independenta ;)

  • Basil, joi, 19.09.2019 13:14

    Mazda CX 30 Skyactiv X cu toate optiunile, exclusiv trapa, costa 29.540 Euro. O fi mult, o fi putin....Am vazut masina si prea multe lucruri in plus fata de cele spuse in articol nu prea ar fi de zis. Cel putin la interior, calitatea este superioara fata de alte marci/modele similare. Nu ca ar fi neaparat nevoie, dar nu am vazut acel sistem de parcare autonoma. Din pacate vine doar cu un singur tip de jante. Nu-mi place hayonul electric, dar....vine la pachet.

  • Kirotractor, joi, 19.09.2019 13:33

    @mm: ?? -- *iar pasagerii din spate vor putea călători confortabil și vor avea spațiu atât pentru a-și întinde picioarele, cât și pentru a mențione o poziție corectă a capului pe tot parcursul drumului.* @PMC: Văd că orice seamănă și pe departe cu dieselul îți produce extazuri. :-) Ceva mai serios, eu aș miza și-acu p-un Skyactiv-X, dar numai dac-ar fi pus p-o Mazda-2 (130 CP din 1,5 litri mi-ar fi de-ajuns la cât de ușoară-i mașina.) Am răbdare însă până la extenuarea Swiftului meu (pe care oricum abia l-am cipuit spre 170 CP dacă tot a ieșit din garanție)... fiindcă o păsărică mi-a ciripit că băieții din Hiroshima ar fi telepatici. :-)

  • Ics, vineri, 20.09.2019 10:58

    Eu m-am invatat cum e cu miturile de masini japoneze. Am avut o mazda 3 acum vreo 7 ani. La 21.000 km s-a dus filtrul de particule. Nu au vrut sa schimbe pe garantie(peste 3000 euro costul inlocuirii). Cand au ridicat masina, pe dedesubt era toata ruginita si mai batea ceva la roata. Nu au vrut sa faca nimic pe garantie. Indepartarea ruginii si aplicarea unui strat de ceva protectie e considerata mentenanta cica. Nu inteleg pt ce mai era garantia. Nu inteleg cum de lumea e inca entusiasmata de asrfel de masini.

  • PMC, vineri, 20.09.2019 16:17

    @lcs: ne spui mai multe pls? Sunt chiar curios. Nu de altceva, dar ma bate si pe mine gandul la o japoneza. Cred ca multi ar vrea sa afle. Ms.

  • pipo, marţi, 24.09.2019 10:41

    Dom' Cornel, cum vine asta : "însă pentru depășiri la viteze de drumuri naționale poți retrograda chiar și trei trepte. " !? Pai sa ma scuzi , dar matale nu stii sa conduci corect , sau mai degraba nu MAI stii sa conduci corect un aspirat. Probabil esti dintre cei care daca v-ar scoate astia o manuala in 8 trepte ati folosi treapta 8 la 90-100/h ! Treapta aia a6-a nu a fost conceputa ca sa mergem pe drumuri nationale cu 90-100 km/h. Mai ales ca vorbim de o aspirata aici. Zic si eu, fara suparare !

  • Niggapls, miercuri, 25.09.2019 23:09

    "Ecosistemul software-ului este unul ușor de înțeles" Maestrie jurnalistica....

  • ACE - Craiova, sâmbătă, 28.09.2019 19:00

    GARDA LA SOL de 17,5 cm este una destul de rezonabila dar mai mica decat cea de la SUZUKI Vitara de ex. (18,5 cm). Sunt curios daca CX-30 se produce in U.K., Mexic (aidoma lui Mazda 3) sau Japonia (aidoma lui CX-5)...

  • DLP, sâmbătă, 02.11.2019 17:20

    Am achizitionat varianta prezentata dar AWD. Foarte placuta senzatia de condus cu motorul Skyactiv-X. Revin cu impresii dupa 4-5000km referitoare inclusiv la consum, . Dar senzatiile sunt impresionante mai ales pentru cei ce au condus motoare aspirate in trecut.

  • Testarossa, marţi, 05.11.2019 09:10

    @DLP : asteptam impresii, cum ar fi, daca puterea ti se pare suficienta la AWD atunci X pe FWD ar fi miere. Si te rog sa ne spui parerea despre spatiul pe locurile din spate, si ca se ne facem o imagine , daca doresti sa ne spui si ce inaltime ai. Multumuim.

  • DLP, joi, 07.11.2019 17:13

    @Testarossa Nu i-am dat (inca) "blana" (doar un drum de 600km dar in weekend cu aglomeratia de la Bals, pentru cine merge pe la Craiova); saptamana viitoare plec prin RO si revin cu impresii mai ales dpdv la depasirilor (test pe Valea Oltului). Inaltimea proprie 180cm; in spatele meu se sta OK. Recomand vizionarea autoturismului pentru gabarite si un test drive doar pentru tinuta de drum (la Arian nu au/nu aveau varianta Skyactiv X la test drive, doar G cu FWD). Pana acum (1200km, cu cei 600 in afara inclusi) consumul mediu este de 8.6l/100km. Ne auzim....

  • DLP, joi, 07.11.2019 17:27

    Observatie: sistemul start/stop porneste motorul dupa ce calci ambreiajul si o bagi in viteza; la alte modele de acu 4/5 ani repornea motorul doar la calcarea ambreiajului

  • Bolivar, vineri, 21.02.2020 23:26

    Către DLP - Ceva nemulțumiri pana acum vis a vis de mașinuța? Sau alte impresii te rog.

  • Bolivar, miercuri, 26.02.2020 12:24

    Ceva mai scumpa ca xceed, dar la interior mai frumoasa (aici deoinde de gustul fiecăruia). După test drive, pot spune ca e f plăcută la condus. Aștept mai multe păreri de la posesori.