Consum
Oficialii Mazda spun că noul Skyactiv-X este mai eficient decât propulsorul pe benzină de 2.0 litri. În ceea ce privește consumul de carburant, motorul cu aprindere prin compresie controlată prin scânteie va fi mai puțin gurmand cu până la 0.3 litri/100 de kilometri comparativ cu motorul Skayactiv-G de 2.0 litri în aceeași configurație.
Consumul mediu mixt anunțat de producătorul nipon conform testelor WLTP (apropiate de regim real de rulare al unei mașini) este de 5.9 litri/100 de kilometri. În regim urban, acesta ajunge până la 7.1 litri/100 de kilometri, în timp ce pentru o exploatare la viteze mari, valoarea scade până la 5.2 litri/100 de kilometri.
Pentru a obține astfel de rezultate, Mazda introduce în echiparea standard pe motorul Skyactiv-X și un sistem mild-hybrid la 24V. Acesta este alcătuit dintr-un starter/generator (B-ISG) și o baterie litiu-ion foarte mică, de de 0.16 kWh. Așa cum era de așteptat, noul sistem hibrid asigură o pornire mult mai rafinată, iar astfel vibrațiile sunt eliminate complet.
Un lucru ușor ieșit din comun a fost modul în care pornește motorul atunci când vrei să pleci de la semafor. Dacă până acum eram obișnuit ca propulsorul să pornească în momentul în care călcam pedala de ambreiaj, în cazul de față trebuie să îndeplinești mai multe condiții: pedala de ambreiaj apăsată, frâna ridicată și cuplarea unei trepte de viteză.
Pe traseul pregătit de Mazda am obținut un consum extraurban de 6.8 litri/100 de kilometri. Au existat momente în care am exploatat din plin resursele oferite de motorul Skyactiv-X, dar au fost și situații în care am adoptat un mers lejer.
Așa cum am menționat anterior, versiunea testată a fost echipată cu o transmisie manuală și roți motrice față. La un asemenea nivel de putere și cu o astfel de configurație, numărul rivalilor lui CX-30 scad masiv. Fie regăsim un astfel de nivel de putere doar împerecheată cu o cutie automată, fie dăm de un pachet complet transmisie automată - tracțiune integrală.
După ce am cernut conform acestor criterii, în peisaj au mai rămas Nissan Qashqai, Renault Kadjar și Honda HR-V. Și indiferent de modul în care îi vom aranja, consumul mediu comunicat de oricare dintre acești rivali este mai mare decât cel anunțat de Mazda pentru CX-30.
Dealerii Mazda au învățat se pare lecția. Fiindcă culoarea bleu-petrol a mașinii testate aici maschează la fix plasticăraia de pe praguri / aripi, criticată unanim de presa auto -- și implicit de mai toți chibiții comentatori. Mie, sincer, nu-mi displace însă *placarea* respectivă, mai ales că prezența unor versiuni 4x4 (spre deosebire de mulți rivali din segment) o face și funcțională. Și-n caz contrar se poate apela la un vopsitor bun ca să i-o acordeze cu caroseria. (b.t.w.: Ar fi fost preferabilă testarea unui CX30 Skyactiv X 4x4, permițând astfel și compararea cu alți rivali gen VW Tiguan, Seat Ateca de 190 CP etc.) Cât despre *bendieselul* Skyactiv-X, rămâne cum am stabilit... de la Mazda-3: n-o fi el *stratosferic*, dar tot e un punct de cotitură tehnică -- și clar că poate fi perfecționat în continuare.