Motor / Transmisie

4.0

De niște ani buni, orice prim contact cu un model nou Mazda este o mică bucurie. Știu niponii să arunce în mojar ingredientele potrivite pentru a obține acel "je ne sais quoi". Fix asta te face să păstrezi modelul în memorie și să-l folosești ca reper deseori. Mazda CX-60 este o uriașă provocare pentru constructorul nipon, având în vedere presiunea publică: fie că ea este reprezentată de opiniile jurnaliștilor sau a primilor clienți. Apropo, Mazda a primit deja 13.000 de comenzi pentru CX-60.

Primul contact ne-a pus față în față cu un CX-60 în versiunea 2.5 e-Skyactiv PHEV, nivel de echipare Takumi. Ce înseamnă asta? Păi un plug-in hybrid care are la bază un propulsor deja clasic în gama Mazda, un patru cilindri în linie, de 2.5 litri, care dezvoltă 191 CP și 261 Nm. Până vin motoarele diesel și benzină cu 6 cilindri, Mazda își face temele și calibrează CX-60 folosind un propulsor robust, care să nu ofere surprize neplăcute.

Partea de electrificare este compusă dintr-un motor electric de 175 CP și 270 Nm. Ea este amplasată între motorul termic și cutia de viteze. Interesant de observat faptul că ambele motoare oferă cam aceleași resurse. Între motorul termic și cel electric a fost instalat un ambreiaj care permite decuplarea propulsorului termic de transmisie. Este un sistem ușor diferit de ceea ce au imaginat alți constructori niponi, care au optat pentru un sistem de tracțiune integrală ”compus”, unde puntea față primește resurse de la propulsorul termic, iar cea spate de la motorul electric.

Mazda a preferat ca resursele pachetului hibrid să fie preluate de cutia de viteze și abia apoi să ajungă la transmisie. Apropo de cutie, deja știm că este vorba despre o transmisie automată cu 8 rapoarte, dezvoltată de Mazda. Nu este o cutie cu convertizor de cuplu. Convertizorul hidraulic de cuplu a fost înlocuit cu un ambreiaj multidisc în baie de ulei. Zic ei că, din rațiuni de spațiu, o cutie clasică nu ar fi permis acest layout: motor termic-motor electric-cutie de viteze.

Înlocuirea convertizorului de cuplu le-a permis și calibrarea unui răspuns ușor sportiv la schimbarea treptelor. Practic, să primești acel feedback mecanic. Pentru a trage linie la acest capitol, CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi se laudă cu o putere combinată a sistemului hibrid de 328 CP și 500 Nm.

În viața reală reprizele sunt foarte bune. Inițial, când auzi cei patru cilindri aspirați de 2.5 litri, cum încep să urle discret, te pregătești pentru o mică eternitate să ajungi la viteza de bretea pentru intrarea pe autostradă. Doar că, în clipa în care m-am uitat pe bord, deja depășisem 130 de km/h. Noroc că în Germania există niște obiceiuri ciudate, adică să ai autostradă fără limită de viteză. 

Am penalizat puțin modelul la acest capitol pentru liniaritate și discreție. Modul în care motorul termic are o mică întârziere în a reveni în prim-plan este sesizabil. Asta, în final, răpește puțin din șarmul total. O să ai niște ruperi de ritm care te scot din fluiditatea unui model premium. E ca și cum cineva te-ar trezi pe nepusă masă. Aceste ruperi de ritm apar atât la repornirea motorului termic, cât și la solicitarea unor resurse suplimentare, într-o depășire, să spunem.

Am rulat câțiva kilometri electric și aici n-am nimic de reproșat: motorul de 175 CP și 270 Nm are suficiente resurse pentru a mișca mașina fără nicio senzație de submotorizare. În modul Normal, sistemul are obiceiul de a rula preponderent electric, dar nu ca alte sisteme plug-in de pe piață, care prioritizează mersul electric până la golirea bateriei și apoi mai vedem noi. Sistemul de la Mazda trezește propulsorul termic ceva mai des și folosește din plin asistența electrică pentru a oferi eficiență. A fost plăcut să descopăr faptul că mașina rula electric în modul normal și la viteze mai mari de 100 km/h. În cazul rulării pe autostradă, la viteze constante de 120-130 km/h, termicul tace uneori, iar menținerea vitezei se realizează electric.

Ce nu am descoperit la CX-60 este un mod coasting. Adică mașina să identifice oportunitățile de a rula liber, pentru că este mai eficient uneori decât recuperarea de energie. Sistemul decuplează motorul termic de cutia de viteze, dar cum motorul electric este legat de cutia de viteze, la fiecare ridicare a piciorului din accelerație intervine firesc o frână de motor regenerativă. În cazul în care ești puțin mai agitat și ai de ”împletit” momente de acalmie cu momente în care traficul se eliberează și vrei să accelerezi sănătos, ai parte de un mic ”gol turbo”. Da, nu există nicio turbină pe aici, dar, metaforic vorbind, pauza necesară ambreiajului de a recupla motorul termic și a-l aduce în ture mi-a adus aminte de trecut.

Cât timp rulezi normal, nu vei sesiza acest minus. Și, probabil, este un detaliu care va fi în timp rafinat de cei de la Mazda. În cazul în care selectezi modul Sport, cei 328 CP și 500 Nm chiar fac treabă, mașina asta este sprintenă. În general, la final, am avut așa o senzație de pachet de propulsie de la Lexus.

  • ACE - Craiova, luni, 26.09.2022 14:59

    Un SUV foarte interesant - asteptat cu nerabdare de fanii MAZDA. Singurul lui ,,defect'' - daca-i putem spune asa - este pretul care ar putea sa mai reduca din entuziasm. MULT SUCCES MAZDA!!!

  • r, luni, 26.09.2022 15:46

    Sunt lucruri care sunt spuse pentru a crea Marea Abureală. Putere maximă generată (CP/rpm) 327 / 6.000 versus Putere - în sistem hibrid (CP/rpm) 192 / 6.000. Cine generează această putere maximă ? Trebuie să îi pui Kerosen ? Catalizator indisponibil. Să fie adevărat ? Consum mediu mixt (litri/100 km) 1.5. Păi dacă e mixt de ce nu se spune nimic de kw-ții consumați ? Pe noi ne pune să închidem becurile iar aici nu contează? Autonomie la consum mediu mixt (km)-3.333. Dar asta arpresupune să faci 34 de încărcări pe traseu (teoretic dar practic vreo 75-adică vreo 8 zile să stai numai cu ea în priză dacă o încarci la 7 kw ca să consumi numai curent). Mi se pare că datele transmise de oblici sunt luate din desenele lor animate (și alea excesiv de ciudate) și împachetate în chiloți de la automatele de chiloți purtați pe care le au pe stradă.

  • ironR, luni, 26.09.2022 16:45

    Mazda e vazuta ca o masina buna, fiabila, dar cand ajungi la electrificare teoria si perceptia se schimba. Pretul e decent pt ce ofera, este totusi PHEV. Motorul cam mare pt gustul europenilor, dar a ramas clasic, la fel ca sistemul multimedia, ba chiar enervant. Daca nu pare putin ciudat sa vezi emblema Mazda pe masini care pleaca de la 15k euro dintr-o masina care sare de 60k considerata premium, atunci fac alta paralela ramanand in zona mai deosebita, cum ramane cu Jaguar F-Pace PHEV sau Alfa Romeo Stelvio PHEV. As alege oricand un Alfa care face 0-200km/h in 15.9 sec vs Mazda 26.9s. Adica daca tot dai banii astia, sigur iti doresti sa obtii tot, TOT ce se poate si e mai bun. Da, e frumos si lemnul ala, dar sunt 60k si nu sunt multi dispusi sa scape asa usor de ei. In continuare imi pare ca poate fi confundata foarte usor cu CX5, iar asta nu stiu cat e de bine. La fel ca la CX5, mi se pare prea multa tabla in partea laterala a masinii,

  • adig01, luni, 26.09.2022 22:38

    Un consum real nu am văzut în niciun review. Nu mă interesează cu bateria plina. La drum lung nu încarci 5 ore ptr 60km. Vreau un consum oraș/autostrada cu bateria goală (sau aproape goală daca nu te lasă să o golești de tot)

  • jiji, marţi, 27.09.2022 09:09

    In afara de pret, rivalii din clasa premium nu e prea mult pentru Mazda?De ce sa imi iau asa ceva cand imi pot cumpara ceva consacrat in clasa premium si sigur nu gresesc, de ce as experimenta pe banii mei? Daca avea un pret normal ca si restul poate merita un drive test.

  • arhitect, marţi, 27.09.2022 14:38

    Poate ca o comparatie mai pertinenta ar fi cu: Alfa Romeo Stelvio, Volvo XC60 Jaguar F pace Masini cu caracter !

  • Constantin Ciobanu, miercuri, 28.09.2022 09:06

    @arhitect - rivalii pe care i-am nominalizat am vrut sa fie phev si in aceeasi zona de putere. @adig01 - nu o sa vezi in primele review-uri un consum real pentru ca bucla de test a avut 100 km, ajunge masina in tara si ii dam examen greu. @ironR - Stelvio PHEV, o fi si mi-a scapat mie, Jaguar F-Pace PHEV… +400 CP si pleaca de la vreo 85k

  • ironR, joi, 29.09.2022 10:41

    @Constantin Ciobanu ai dreptate cu Stelvio, m-am uitat in graba, pare ca abia la anu' va ajunge pe piata, si probabil va avea un pret pe masura. O asteptam la test :) F-Pace nici nu mai m-am uitat cat costa PHEV, banuiam ca e ceva mai scump, dar nu atat de mult. Am fost atras recent de niste preturi pt motorizari conventionale, dar am constatat ca nu are sens efortul pt dotarile pe care le primeam la 45k, asa ca am luat altceva mai full cu tehnologie la zi, in jurul la 30k pt oameni normali. DAR sunt surprins ca tehnologia nu tine pasul cu unele masini premium. Strict personal la 60k euro as lua oricand un EV6 AWD full cu incarcare in 18min de la 10%-80% SI cu toata tehnologia la zi. On topic: CX60 nu are o figura incisiva, ci are un aer aproape clasic.

  • Dan, joi, 29.09.2022 16:20

    E binevenit un PHEV in cazul oricarui producator. Totusi la prima strigare sistemul se va dovedi mai putin rafinat. Trebuie sa mai vina un facelift sau modelul urmator pentru a ajunge la maturitate. Se dovedeste asta si din continutul articolului de mai sus. In privinta designului aici am o mare frustrare. Si Mazda, prin CX60, dar si tot mai multi alti producatori (Lexus la noul RX, Kia cu Sorento si Hyundai cu Santa Fe etc) propun in ultima vreme asa-zise SUV-uri cu garda la sol foarte mica, specifica cel mult unui break allroad. Stiind ca producatorii fac de regula ce simt ca dicteaza piata, stau si ma intreb: chiar asta vor clientii? SUV-uri caraghioase, care se taraie cu burta pe asfalt? Cine vrea o masina cu silueta dinamica, de ce nu ia pur si simplu un hot-hatch sau altceva de genul? Cine oare vrea astfel de SUV-uri care arata disproportionat, ridicol?

  • Gheorghe, luni, 10.10.2022 09:41

    Mazda CX-60 are totusi o garda la sol de 18,2 cm - se afla in zona crossover-SUV fara indoiala.

  • Cici de la bucatarie, vineri, 28.10.2022 01:23

    Un raa4 cu botul lung, sper sa treaca testul elanului si sa nu aiba recall anual de foc. A dat la toți nr 1 japonez teh hibrida... Si ovalul albastru a ajubs tot la recall de foc

  • George, duminică, 04.12.2022 15:23

    La drum lung merge cu 10 la suta. E cam deplorabil. Masurat intre doua plinuri.