4.4
de Alexandru Monenciu, Foto: Dragoș Savu, miercuri, 5 februarie

Samurai modern

În 2022, Mazda a luat decizia să lanseze primul său model premium. Mă refer aici la SUV-ul CX-60. Asta după ce, vreme de mulți ani, japonezii au tot dat târcoale acestui segment pretențios. Și a fost un pariu câștigător.

Așa se face că, anul trecut, constructorul nipon s-a gândit să facă unele îmbunătățiri și să mai instaleze două scaune, pentru ca mașina să poată gâzdui până la 7 pasageri. Așa s-a născut CX-80, o mașină pe care am testat-o și noi.

Am putea-o considera ca un samurai modern, pentru că îmbină, foarte bine, tradiționalul (cu care ne-a obișnuit Mazda) cu modernul. Fără să altereze cu nimic sentimentul de premium, pe care îl ai atunci când te așezi confortabil în habitaclu sau atunci când conduci.

Puteam, la fel de bine, să intitulez acest material "Ultimul samurai", având în vedere că Mazda (încă) se încăpățânează să ofere motorul diesel de 3.3 litri și pe acest CX-80. Cine știe pentru cât timp.

Dar mașina pe care am condus-o noi nu era echipată cu acest agregat, ci ascundea sub capotă un sistem de propulsie plug-in hybrid. Practic, același pe care îl primești și pe CX-60. Dar, așa cum spuneam, inginerii au adus câteva îmbunătățiri, sau calibrări fine, dacă vrei.

Dacă au avut efect afli din rândurile următoare. Înainte, te invit să urmărești un video cuprinzător cu mașina noastră de test.

PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE DE NOI

  • nsrei, miercuri, 05.02.2025 15:22

    De fapt inginerii au recalibrat cutia de viteze fiindca la sora-sa CX60 au dat o de gard : Iata ce se zvoneste pe net 1)the CX-60’s sense of ‘premiumness’ was let down by suspension that was too firm and a gearbox that was jerky and cumbersome. 2)Mazda has acknowledged that the ride quality, body control and transmission shift quality of the CX-60 luxury SUV wasn't right from launch 3)On the move, things with the CX-60 aren’t quite as positive. At low speed the calibration between petrol and electric power is a little clunky, with some alarming noises as the internal combustion engine and auto gearbox sort themselves out. etc, etc... lista poate continua

  • aha, miercuri, 05.02.2025 15:41

    @nsrei, Sa n-ai asteptari de la Alexandru Monenciu. Aproape toate masinile testate de el au primit un scor cuprins intre 4.4 si 4.6 stele. PS: Tot cu samuraiul in titlu? Saracii japonezi, zici ca aici a inceput si, totodata, terminat istoria lor. - Mazda2: Mini samurai; - Honda Civic: Ultimul samurai; - Nissan Qashqai: Ultimul samurai; - Mazda CX-80: Samurai modern.

  • tot Ghiorghi, miercuri, 05.02.2025 19:48

    Ar fi frumoasă daca nu ar fi urâtă. Din lateral arata foarte disproporționat zici ca e Dachshund. O fi ele Mazda fiabile si samurai pe deasupra, dar la pretul asta (si cine are banii astia) gasesti destule alternative

  • Elektrikkk, miercuri, 05.02.2025 22:12

    La 2,5 ore încărcare pentru 31 km .... şi la preţul ăsta? Mai bine full electrică.

  • alex_cu_a_mic, joi, 06.02.2025 09:05

    E o chestie sa vii cu pret mai mic cu 20-30k fata de concurenta, sau ce pretinzi ca ti-e concurenta. E mai ieftina chiar decat un Touareg. Fun fact: hardughia asta plugin e cu 13k mai scumpa decat un Golf plugin.

  • alex_cu_a_mic, joi, 06.02.2025 09:07

    Voiam sa zic ca Mazda plugin e mai ieftina decat un Touareg V6 TDI.

  • ds, joi, 06.02.2025 09:36

    Recunosc, sunt fan Mazda, e drept am condus doar cx-3, pentru că din ăsta am avut unul în familie, dar îmi plac pentru ca nu au renunțat la motoarele aspirate. Iar un aspirat și, mai ales, un aspirat mare, în combinație cu un electric este lozul câștigător. Dar nu cu PHEV! 30 de km electric îi faci lejer cu un HEV. Continui să cred că un hybrid este ideal.

  • Andrei, joi, 06.02.2025 11:51

    Motor astmatic, mic, nepotrivit. Diesel-ul e mult mai potrivit pe caroseria asta, sau o benzinara turbo, ca nu e masina sport sa o turezi mereu cand ai nevoie de putere. Nu o vad ca pe o alternativa serioasa la ce fac nemtii.

  • horea1979, joi, 06.02.2025 12:20

    La banii astia le urez faliment placut !

  • ds, joi, 06.02.2025 13:22

    @11.51 Păi nu prea e deloc așa. Dacă 2.5 e motor astmatic, orientează-te spre basculante. Hai să punem cifrele față-n față și să vedem concret avem 6.6 kg/cp și 4.3 kg/Nm la Mazda CX-80 cu motor de 2.5 și 6.2 kg/cp și 4.2 kg/Nm la Audi Q7 55 TFSI motor de 3 l. Bașca vreo +10.000 diferența de preț. Iar dacă vrei diesel ai și cx-60 și cx-80 cu motor de de 3.3 Bani să ai...

  • Mihai, joi, 06.02.2025 13:35

    Oare puterile se adună de la termic și electric?Dacă da, atunci matematică nu este o știință exactă și 192 + 175 =328. Dacă nu atunci mașina asta oferă câți cai ai nevoie.

  • Andrei, joi, 06.02.2025 20:51

    Pai e astmatic la doar 190CP si 270Nm. Mai slab ca un 20d, 2.0TDI, motoare care nu au ce cauta pe o astfel de caroserie si care nu cara cateva sute de kg suplimentare date de sistemul electric. Desigur excludem cei 15km in care trage si electricul, dar care sunt insignifianti. Am mers cu Q7 plug-in si se simte ca gafaie fara electric si ala e 3.0TFSi. Nu ai cum sa ascunzi greutatea aia. Ma gandesc ca fara motorul electric aceasta Mazda prinde 100km/h in vreo 10 secunde.

  • eu, vineri, 07.02.2025 11:07

    la PHEV tot secretul folosirii cu succes este ca mereu sa pleci la drum cu bateria incarcata. iar cheia succesului este sa dispui de acces la o priza, indiferent de puterea ei. dupa mult timp in care PHEV a fost o solutie pe care am ignorat-o total, pentru ca mi se parea o complicaciune tehnica inutila, dupa o aprofundare a subiectului am ajuns la concluzia ca este poate cea mai potrivita solutie pentru cine utilizeaza masina in mod mixt urban-extraurban, dupa o electrica cu range mare, dar care vine si cu un pret pe masura, inaccesibil multora. sa ma explic putin: un range confortabil la PHEV incepe de la 50 km, adica sa ai suficienta autonomie ca daca folosesti masina zilnic in oras, sa o poti folosi de luni pana vineri exclusiv pe curent, asa incat uzura pe termic sa fie zero. cu totii stim ca folosirea unui motor termic pe distante scurte, in regim de mers sacadat de oras, neconstant, cu multiple urniri din loc si cu variatii mari de turatie, este extrem de solicitanta pentru motor si cauzeaza uzuri interne accentuate prin frecari ale pieselor la rece, dilutie de ulei pentru ca motorul rareori sau niciodata nu ajunge la temperatura normata de functionare, depuneri de calamina pe traseul gazelor recirculate si degradari rapide ale uleiului, din cauza ciclurilor repetate de incalzire-racire, care inseamna ca functia de lubrifiere este compromisa. nu mai zic de consumul de carburant mare spre foarte mare si de necesitatea de a servisa mult mai frecvent masina. in schimb, cand ne punem la drum lung, se schimba total povestea, pornim cu bateria plina ca de obicei si mergem exclusiv pe electric cativa km pana la marginea orasului, ramanand cu destula energie in baterie ca motorul electric sa puna si el umarul la nevoie, apoi la intrarea pe sosea sau autostrada, trecem pe propulsia termica, care va functiona exact asa cum ii place: variatii mici de turatie, regim relativ constant fara intreruperi de ritm care sa necesite apoi invingerea inertiei masinii si a inertiilor interne ale pieselor in miscare, turatii medii ridicate si deci ardere completa a carburantului in jurul puctului de maxim randament al motorului, depuneri de calamina insignifiante, atingere a temperaturii de functionare optime si mentinerea ei pe o durata mare, ceea ce inseamna frecari interne extrem de mici, lubrifiere corespunzatoare, dilutie eliminata, degradare foarte redusa a uleiului in acest scenariu de folosire, deoarece face un singur ciclu de incalzire-racire timp in care acoperi cateva sute bune de km. mersul extraurban de asemenea asigura eficienta si consum foarte bun pentru ca pe majoritatea traseului se va rula in regim constant. cu toate ca un PHEV are o greutate cu 2-300 km mai mare decat o termica echivalenta, datorita absentei nevoii de a invinge inertiile specifice unui mers urban, acele dese urniri din loc de care pomeneam mai sus, diferenta la consum va fi minima, de cel mult 1 litru in plus cu aproximatie. adevarat ca un PHEV va necesita revizii ca la o termica (bujii, filtre, uleiuri, curele si lanturi de distributie, pompe, etc), dar folosit in modul descris mai sus, vei avea garantia ca la schimbul anual de ulei dupa 15-20.000 km, acel ulei inlocuit nu este ajuns la limita maxima de degradare si ca si-a indeplinit cu brio sarcina de a proteja internele motorului fara sa devina asa numitul "schmirgel lichid", starea aceea distrugatoare a uleiului care din pacate este mult prea des regasita in masinile unora care le abuzeaza in orice conditii, fara sa tina cont de consecinte. se mai adauga o revizie periodica si la componenta electrica a sistemului si probabil un schimb de agent de racire la fiecare 2-3 ani si inspectarea regulata a starii bateriei. nu va luati insa PHEV daca nu reusiti sa atingeti conditiile de utilizare de mai sus, plus cele privind incarcarea bateriei, care trebuie sa fie regula, nu exceptia, pentru ca altfel toate partile pozitive se vor transforma in negative si astfel un PHEV ar fi o alegere proasta.

  • GabiA, duminică, 09.02.2025 16:43

    Autonomie mica, motor demodat si lesinat, pret mare. Pentru nepretentiosi poate fi o varianta buna de masina mare.