Motor / Transmisie
Pe piața din Europa, Mazda MX-30 poate fi comandat, deocamdată, doar în variantă 100% electrică. Am spus deocamdată întrucât niponii menționează că din 2022 va exista o versiune cu range extender, deci cu un motor cu rol de generator de energie electrică.
Dar până atunci, cei care vor un MX-30 pot opta pentru un motor electric care dezvoltă 143 de cai putere și 265 Nm. În cadrul proiectului Electric România am avut ocazia să testez opt dintre cele mai noi modele electrice lansate pe piața noastră. Toate, absolut toate, indiferent de puterea oferită, reușeau ca de la 0 la 50 km/h să te împingă puternic în scaun și să-ți ofere o viziune nouă a ceea ce înseamnă accelerația unei mașini. Am făcut acest mic ocol pentru că MX-30 nu este așa. Japonezii au reușit ca resursele motorului electric să fie livrate într-un mod foarte apropiat de cele disponibile în cazul unui model echipat cu propulsor cu ardere internă. Da, există acel zvâc specific motoarelor electrice, dar senzația livrată nu este atât de accentuată ca în cazul altor modele electrice.
Iar acest mod de a livra resursele poate avea două tăișuri. Cei care încă iubesc modelele cu motoare cu ardere internă vor percepe într-un mod familiar reacțiile lui MX-30, iar acest lucru i-ar putea convinge că un model electric nu e atât de diferit de unul convențional. În schimb, cei care văd mașina electrică din perspectivă aspirațională ar putea strâmba din nas că nu au parte de explozia instantanee și fulminantă a unui electric pur-sânge.
Motorul cu 143 de cai putere se descurcă cu ușurință la viteze de oraș și îi oferă lui MX-30 o agilitate aparte. Totuși, la viteze apropiate de cele de autostradă, MX-30 mai pierde din elasticitate.
SUV-ul electric de clasă compactă vine și cu mai multe trepte pentru recuperarea energiei la frânare, acestea putând fi reglate cu ajutorul padelelor aflate în spatele volanului (există cinci trepte pentru reglarea sistemului, soluția fiind asemănătoare cu cea aleasă și de Audi pentru gama de electrice). Prin selectarea celei mai eficiente forme de recuperare a energiei la frânare, MX-30 oferă acel feeling de one pedal drive, însă sistemul nu oprește complet mașina.
Dar MX-30 mai are un as în mânecă pentru a face mai lină trecerea de la un model cu propulsor cu ardere internă la unul electric: sunetul produs de SUV-ul compact.
Pentru a înțelege cât de important este acest aspect pentru producătorii auto, fac o mică paranteză și vă reamintesc că BMW a apelat la serviciile lui Hans Zimmer, compozitorul de muzică de film care deține un Oscar, patru premii Grammy și două Globuri de Aur.
Mazda nu a cooptat un nume atât de important în echipa de dezvoltare a lui MX-30, însă inginerii constructorului japonez au reușit să obțină un sunet artificial foarte interesant.
Sunetul artificial îmbină zgomotele generate de un motor electric cu anumite tonuri produse de o chitară electrică. Iar până la finalul testului am reușit să-l percep ca pe o notă fină de gust dată pentru a face trecerea la noua eră electrică într-un mod cât mai familiar. Da, MX-30 are un sunet apropiat de cel al unui model cu motor cu ardere internă, doar că fără acele note metalice reprezentative.
Îmi asum riscul și o spun că MX-30 are unul dintre cele mai plăcute sunete artificiale dezvoltate până acum pentru un model electric. La drum lung reușește să te ducă într-o lume nu atât de diferită de cea pe care o cunoști deja (cea a mașinilor cu motoare cu combustie), iar pentru secunde bune poți uita complet de autonomii și de timpi de încărcare.
aboradrea mazda pentru electrice nu e rea deloc. chiar daca autonomia pare mica, bateria se si incarca repede, iar masina ramane usoara. dpmdv pare o oferta buna!