Motor / Transmisie
Pentru prima dată în istoria destul de îndelungată a modelului de clasă D, motorizările oferite de Mercedes-Benz sunt compuse exclusiv din propulsoare cu 4 cilindri. Da, chiar și modelul C63 AMG, care urmează să intre în producție, va folosi un motor cu doar 4 cilindri. Din fericire pentru clienți, toate propulsoarele vor fi ajutate de motoare electrice, mai mult sau mai puțin puternice.
Modelul nostru de test, un C 300d, nu a făcut notă discordantă. Sub capotă am găsit un diesel de 2 litri, supraalimentat, care dezvoltă 265 CP și maxim 550 Nm de cuplu. Ajutorul electric vine de la un motor electric încastrat în cutia de viteze, care poate dezvolta 20 CP și până la 200 Nm cuplu. Fascinant și foarte eficient în utilizarea zilnică.
Asta pentru că trecerea de pe o sursă de putere pe cealaltă se face foarte lin, aproape insesizabil, iar prezența unui motor electric elimină complet fenomenul cunoscut drept turbo lag. Acesta ar fi fost, probabil, destul de ușor observabil, având în vedere nivelul uriaș de putere extras dintr-un agregat de numai 2 litri.
Mai mult decât atât, unitatea de sub capota lui Mercedes-Benz C 300d este incredibil de rafinată, având în vedere ciclul de funcționare cu aprindere prin compresie. Pot, cu mâna pe inimă, să afirm că acesta e cel mai rafinat motor diesel în patru cilindri pe care am avut ocazia să îl conduc. Am avut chiar momente când a trebuit să verific dacă e pornit, mai ales în desele momente de staționare la semafor.
Livrarea resurselor a fost la fel de impresionantă, liniaritatea propulsorului fiind demnă de invidie din partea oricărui rival la care v-ati putea gândi. Cuplul maxim este disponibil de la numai 1.800 RPM, iar asta înseamnă că oricând vei decide să apeși pedala de accelerație, mașina va livra, aproape instantaneu, tot ce are la dispoziție.
Parte din merite se duc și către cutia de viteze cu 9 rapoarte, G-Tronic, care își face treaba magistral, cu schimburi de treaptă imperceptibile. Rapoartele sunt scurte, mai ales în prima parte a scării, cu scopul evident de a permite mașinii să ruleze cât mai eficient.
Lăsată de capul ei, cutia de viteze își va face datoria foarte bine în orice mod de condus. Pe modul Sport va ține turația motorului mai sus, deși nu e neapărat cea mai bună idee, acesta având linia roșie la doar 4.500 RPM. Singura problemă observată la această cutie de viteze a fost în modul manual. Sincer, nu e cea mai dornică să răspundă la comenzile tale, mai ales pe retrogradare.
Mi se părea prea scump BMW-ul 330i -- dar și ăsta pare un C-Klasse Maybach. :-) În fine, măcar e eco-dizăl și chiar unul sportiv nu doar la praguri... sau garda la sol efectiv infimă (97 mm, OMG !!! - știam că TUV-ul nemțesc te trimite acasă dacă ești tunat-adunat sub 110 mm.) Pe scurt, mașina-i beton (la interior am niște ecrano-cârcoteli, dar asta-i moda). Și de fapt nu mai surprinde scumpirea cu vreo 30% a versiuni de bază vs. fosta generație, care încă era accesibilă unora din ”middle-class”. Îmi pare deci că prăpastia dintre cei cu biciul și restul plebei se adâncește insidios, iar clienții de C-Klasse vor fi cei cu mălai de S-Klasse, doar cu pretenții de spațiu mai mici.