Consum
Conform celor de la Mercedes-EQ, noul EQS 580 4Matic ar trebui să fie un adevărat etalon la capitolul consum și eficiență. Mașina a fost, de altfel, testată extensiv în tunelul aerodinamic. Rezultatul? Este considerată cea mai aerodinamică din lume în acest moment, deși unii rivali pretind numere mai bune.
Lăsând controversele deoparte, EQS 580 4Matic are o autonomie estimată la 672 de kilometri conform testelor WLTP (TEL). Practic, ar trebui să fie una dintre cele mai eficiente mașini din industrie în acest moment. Bateria de 107.8 kWh utili ajută mult în acest sens.
Ei bine, noi am vrut să vedem, defalcat, ce autonomie și ce consum are noul EQS. Pentru asta l-am plimbat prin București, dar și prin jurul capitalei, pe o varietate de drumuri, pentru a obține câteva numere concrete.
Toate testele au fost efectuate la temperaturi optime. Ei bine, rezultatele au arătat un consum, în mediul urban, de 22.4 kWh/100 kilometri, echivalent unei autonomii reale de circa 481 de kilometri cu un „plin”. Destul pentru a-ți ajunge o lună de zile, între birou și acasă.
Pe secțiunea de Drum Național pe care o folosesc de obicei pentru testele mele de consum, EQS 580 4Matic a afișat un consum de 15.4 kWh/100 kilometri, echivalentul unei autonomii de aproximativ 700 de kilometri. Nici pe autostradă nu am văzut numere dezamăgitoare, cu un consum mediu de 23 kWh/100 km, la o viteză medie de 129 km/h. Deci, echivalentul unei autonomii de 469 de kilometri.
Așadar, EQS este una dintre cele mai eficiente mașini electrice pe care le-am condus, afișând consumuri incredibil de mici, mai ales dacă luăm în considerare dimensiunile acestei limuzine.
Încărcarea unei baterii de 120 de kWh (brut) este, însă, o aventură, dacă nu ai un încărcător destul de puternic. Practic, dacă ai vrea să încarci noul EQS de la o priză casnică normală, ți-ar trebui aproape două zile jumătate. Din fericire, EQS știe să comunice și cu prize AC cu până la 22 kW sau prize rapide, CCS, cu până la 207 kW. În acest caz, încărcarea ar dura aproximativ 28 de minute (5-80%). Eu am folosit prize de 50 de kW și niciodată nu am petrecut mai mult de o oră conectat, timp în care adăugam peste 200 de kilometri de autonomie în estimarea computerului de bord.
Dar cum se situează rivalii lui EQS în aceleași privințe? Ei bine.... Să găsești un rival pentru această mașină e o adevărată provocare. Teoretic, BMW i7 ar reprezenta primul challenger pentru supremația Mercedes-EQ în acest segment.
Dacă ne uităm pe datele tehnice, ai putea trăi cu impresia că producătorul Bavarez a creat acea mașină pentru a depăși EQS la limită. Noul i7 xDrive60 este modelul comparabil cu EQS 580 4Matic. Acesta are la dispoziție tot două motoare electrice, care pot livra până la 544 de cai putere, alături de 745 Nm cuplu. Bateria are o capacitate utilizabilă de 101.7 kWh pe BMW iar autonomia este estimată la 625 de kilometri (WLTP TEL). Vom vedea cum stă noul BMW i7 la aceste capitole atunci când va ajunge la noi pentru teste.
* * * * *