Motor / Transmisie
Cu nume atât de populare alături, motorul de 1.3 litri nu are cum să nu devină și el o vedetă. Pe Nissan Qashqai este oferit în două versiuni de putere, care pensionează motoarele nu tocmai bătrâne de 1.2 și 1.6 litri turbo. Nissan promite că noul motor de 1.3 litri, cu patru cilindri, are performanțe și eficiență superioare agregatelor pe care le înlocuiește. Clienții vor putea alege fie versiunea de 138 de cai putere, fie pe cea de 159 de cai putere. Astfel, pe Qashqai, unitatea de 1.3 litri oferă ceva mai multe resurse decât va oferi pe Dacia Duster.
În cadrul testului desfășurat în Barcelona, am urcat la volanul celei mai puternice versiuni. Cei 117 kW, adică 159 de cai, sunt completați de un cuplu motor de 260 Nm, resimțit foarte devreme, adică pe la 1600 de rotații. Plaja de cuplu este generoasă și contribuie la senzația de resurse suficiente. Am condus crossover-ul pe drumuri de munte, dar și pe autostradă. În ambele situații Qashqai nu a gâfâit, ba chiar s-a arătat energic.
Parteneriatul dintre Alianța Renault-Nissan-Mitsubishi și Daimler are în plan dezvoltarea a 19 tehnologii noi. 11 dintre acestea se regăsesc pe motorul de 1.3 litri. Printre ele putem enumera injecția directă cu o presiune de 250 bar, camera de ardere îmbunătățită, turbocompresorul și adăugarea unui filtru de particule pentru motoare pe benzină.
Toate aceste detalii fac din noul agregat de 1.3 litri cel mai avansat motor disponibil acum pe modelele de volum Nissan. Testele au însumat peste 40.000 de ore de funcționare, ceea ce echivalează cu 300.000 de kilometri parcurși sau cinci ani de utilizare.
Cele două versiuni de putere sunt asociate în standard unei transmisii manuale cu șase rapoarte. Nu excelează prin precizie, timoneria fiind similară cu ce știam până acum pe Qashqai. Etajarea sa a fost însă îmbunătățită pentru a permite o accelerare mai bună, în special în intervalul 80-100 de km/h.
Testul de la Barcelona m-a găsit și într-o versiune a motorului de 1.3 litri asociată unei transmisii automate cu dublu ambreiaj. Deși pare greu de crezut, Nissan a decis să renunțe la clasicul CVT în favoarea cutiei cu șapte rapoarte a colegilor de la Renault. O decizie pe care am aplaudat-o în picioare. Cutia automată este disponibilă doar alături de versiunea de 159 de cai putere și, spre nemulțumirea multora, nu poate fi comandată și cu tracțiune integrală. Un amănunt de care se plâng și clienții care vor un Duster cu aceeași cutie și 4x4.
Deși m-am bucurat de automata cu dublu ambreiaj pe o distanță de numai 30 de kilometri, veștile sunt bune. Schimbă liniar, pe nesimțite, fiind în ton cu rafinamentul motorului. Retrogradările sunt și ele destul de bune, fără întârzieri deranjante.
Și dacă tot am amintit de rafinament, trebuie să spun că atunci când am urcat pentru prima dată în versiunea de 157 de cai putere n-am realizat că motorul era pornit. Nu există zgomot la ralanti și nici vibrații. Nici la repornirea sistemului start-stop nu simți vibrații deranjante.
Daca asociau la acest motor o cutie automata (altceva decat CVT) si tractiunea integrala dadeau lovitura.