Motor / Transmisie
După cum v-am ajutat să înțelegeți și mai sus, noua generație Honda Jazz este disponibilă pe piața din România alături de un singur motor pe benzină, aspirat. Misiune imposibilă pe o piață dominată de motoare pe benzină mici, turbo, cu mult cuplu, sau de unități diesel, extrem de economice. Și totuși...
M-am urcat la volanul Jazz-ului pentru a vedea ce șanse are Honda să cânte bine și să primească laude din partea unui public mereu pretențios. Din fericire, japonezii au ales un motor cu o capacitate mică, de numai 1.3 litri, care va fi blând cu buzunarele românilor la capitolul taxare.
Unitatea garantează 102 cai putere și un cuplu motor de 123 Nm, disponibil la 5000 de rotații. Da, știu că este o valoare modestă pentru momentul motor. Am realizat asta imediat ce am plecat de pe loc.
Jazz este o mașină de oraș și cam atât, pentru că unitatea are tendința de a da semne de oboseală la viteze mari. Ajutați-vă de turații cât mai înalte pentru a scoate la iveală măcar puțină voioșie.
Mai exact, pentru a simți ce au pregătit japonezii sub capotă trebuie să le urmezi exemplu: adică să te antrenezi. Ai nevoie de exercițiu pentru a exploata resursele cu ajutorul transmisiei manuale cu (Slavă Domnului!) șase trepte.
O transmisie care se va remarca prima dată printr-un schimbător foarte mic. E făcut parcă pentru mâinile delicate ale unei domnișoare. Cutia este etajată destul de scurt, pentru a favoriza accelerația. Doar treptele cinci și șase par a fi ceva mai lungi.
Cât privește sunetul motorului, ar fi bine să vă așteptați la concerte din partea Jazz-ului, mai ales atunci când căutați zonele înalte ale turometrului.
Poate parea ciudat, dar in opinia mea este una dintre cele mai bune masini la acest nivel de pret. Si am sa explic de cred asta. In primul rand modularitatea acestei masini este incredibila. Intr-o lume in care foarte putine masini de clasa mica au bancheta spate culisabila (care este un avantaj in privinta modularitatii habitaclului - o spun din experienta), Jazz merge mai departe si demonstreaza ca se poate si mai mult de atat. Nu inteleg de ce foarte putine masini adopta aceasta varianta. Renault de exemplu are acest sistem de mai bine de 20 de ani. Si totusi niciodata nu l-a folosit pe Clio. Toyota nu stiu daca l-a preluat la Yaris 3, asa cum avea prima generatie. Apoi, nu cred ca exista vreo masina de clasa mica atat de spatioasa si cu portbagaj de 350 de litri, un adevarat record. Ce mai e special la masinuta asta? Sa ai un motor de 1.3 aspirat care sa ajunga la 190 km/h si la 100 km/h in 11 secunde... mai greu. Ah, si care sa consume intr-un oras nebun ca Bucurestiul sub 8l/100 km... foarte greu. Si toate astea le primesti la 15000 de euro, pret de lista. Daca mai scadem Rabla, un discount de sezon de 1000-1500 de euro din partea dealerului, plus un avans de 3000-4000 de euro, ajungi la vreo 10000 de euro si ai o masina foarte solida, cu o fiabilitate de top si foarte spatioasa pentru clasa ei. Cred ca se pot trece cu vederea si cateva slabiciuni gen etajarea cutiei de viteze sau insonorizarea la viteze ridicate. Cred ca asta e o mostenire de la generatia precedenta ca si aceea avea problemele astea. In fine, la acest pret compenseaza cu altele. Din cauza asta cred ca Jazz este una dintre cele mai bune masini raportate la pretul cerut.