Consum
Am fi tentați să credem că un motor clasic, aspirat, nu poate impresiona la capitolul consum. Mai ales pe o piață dominată de motoare turbo, mai mici. Și totuși avem exemplul unui alt constructor japonez care a refuzat să îmbrățișeze total downsizing-ul: Mazda.
Prin urmare, premize există. Iar Jazz s-a ridicat la înălțimea originilor sale japoneze cumpătate: consumul urban a fost de aproximativ 6.7 litri/100 de kilometri, asta deși nu am menajat accelerația și n-am condus tocmai eco. Este categoric o performanță.
În fișa tehnică, cei 5 litri/100 de kilometri anunțați de Honda sunt o armă bună chiar și împotriva unor motoare turbo. Honda Jazz consumă mai puțin decât Opel Corsa, Hundai i20, Dacia Sandero și este la fel de economic ca un Suzuki Swift și Seat Ibiza. Cifrele pălesc însă în fața unor rivali consacrați ca Volkswagen Polo, Renault Clio, Mazda2, Skoda Fabia, Peugeot 208 și Ford Fiesta.
Poate parea ciudat, dar in opinia mea este una dintre cele mai bune masini la acest nivel de pret. Si am sa explic de cred asta. In primul rand modularitatea acestei masini este incredibila. Intr-o lume in care foarte putine masini de clasa mica au bancheta spate culisabila (care este un avantaj in privinta modularitatii habitaclului - o spun din experienta), Jazz merge mai departe si demonstreaza ca se poate si mai mult de atat. Nu inteleg de ce foarte putine masini adopta aceasta varianta. Renault de exemplu are acest sistem de mai bine de 20 de ani. Si totusi niciodata nu l-a folosit pe Clio. Toyota nu stiu daca l-a preluat la Yaris 3, asa cum avea prima generatie. Apoi, nu cred ca exista vreo masina de clasa mica atat de spatioasa si cu portbagaj de 350 de litri, un adevarat record. Ce mai e special la masinuta asta? Sa ai un motor de 1.3 aspirat care sa ajunga la 190 km/h si la 100 km/h in 11 secunde... mai greu. Ah, si care sa consume intr-un oras nebun ca Bucurestiul sub 8l/100 km... foarte greu. Si toate astea le primesti la 15000 de euro, pret de lista. Daca mai scadem Rabla, un discount de sezon de 1000-1500 de euro din partea dealerului, plus un avans de 3000-4000 de euro, ajungi la vreo 10000 de euro si ai o masina foarte solida, cu o fiabilitate de top si foarte spatioasa pentru clasa ei. Cred ca se pot trece cu vederea si cateva slabiciuni gen etajarea cutiei de viteze sau insonorizarea la viteze ridicate. Cred ca asta e o mostenire de la generatia precedenta ca si aceea avea problemele astea. In fine, la acest pret compenseaza cu altele. Din cauza asta cred ca Jazz este una dintre cele mai bune masini raportate la pretul cerut.