Tinuta de drum

5.0

Având în vedere masa acestui monstru, care pornește de la 2.610 kilograme, pot să recunosc, fără vreo urmă de rușine, că mă așteptam să văd mult ruliu în curbe, la volanul lui Porsche Cayenne Coupe Turbo S e-Hybrid. Ca de obicei, însă, așteptările mi-au fost depășite.

Aici, rolul principal i-a revenit suspensiei pneumatice, care vine în standard pe toate modelele Turbo. Acest sistem, cu trei camere, transformă brutal modul în care sunt absorbite imperfecțiunile din asfalt la apăsarea unui buton. Cayenne poate fi incredibil de confortabil, dar și lipit de asfalt, în funcție de planurile tale de la volan.

Ruliul este ținut exemplar sub control pentru o mașină cu o astfel de masă și gardă la sol. Asta pentru că am avut la dispoziție cam toată armata de tehnologii oferite de Porsche pentru SUV-ul său. Compania germană a profitat de avantajele oferite de platforma pe care rulează Cayenne, care poate fi dotată cu un sistem electromecanic de stabilizare. Acesta  face să dispară aproape complet ruliul și senzația de inerție, cauzată de masa mare. Asta pentru că are la dispoziție 1.200 de Nm, pe fiecare roată, pentru a ajusta rigiditatea torsională a barelor anti-ruliu. Totul se face în doar câteva milisecunde.

Orchestra nu ar fi completă fără sistemul de direcție integrală, care este împrumutat de la Panamera. Până la 80 de km/h, roțile spate virează în direcția opusă celor față. Este îmbunătățit astfel unghiul de bracare, care scade de la 12.1 la 11.5 metri. La viteze mari, axele virează în aceeași direcție pentru a îmbunătăți manevrabilitatea. Iar diferența este observabilă, chiar dacă vorbim de un unghi de numai 3 grade.

Nu în ultimul rând, sistemul de tracțiune integrală a fost adaptat, astfel încât să favorizeze puntea spate atunci când distribuie puterea. În combinație cu sistemul de torque vectoring nu am simțit în niciun moment vreun fel de subvirare. Mai degrabă aș putea defini comportamentul lui Cayenne Coupe Turbo S e-Hybrid drept neutru în majoritatea situațiilor, chiar supravirator pe alocuri.

Altfel, toate sistemele menționate mai devreme sunt controlate prin intermediul sistemului Porsche 4D Chassis Control, care acționează ca un sistem nervos, gata să analizeze comportamentul mașinii și să răspundă proactiv la condițiile de drum.

Per total, ținuta de drum rămâne, probabil, cea mai sportivă pe care o poți comanda în segmentul SUV-urilor premium. Aderența este impresionantă, manevrabilitatea de asemenea, iar direcția este cât se poate de precisă. Lipsește un feedback perfect al suprafeței de rulare, dar putem trece peste acest mic detaliu, cu condiția să fiți mereu atenți la nivelul de aderență pe care îl oferă asfaltul.

Cel mai impresionat rămâne, însă, caracterul duplicitar al acestui model. Poți rula în liniște deplină, grație modului electric cu 136 CP sau poți dezlănțui grajdul cu 680 de armăsari pentru o performanță cum rar vei mai găsi. Totul ține de tine și modul de condus ales. Ca la toate modelele Porsche, acesta este plasat strategic pe volan.

  • Alfy, joi, 02.03.2023 11:15

    Asadar avem un Porsche Hybrid 'Eco' de 2.6 tone. Bine ai venit in secolul 21...

  • Banditos, joi, 02.03.2023 13:17

    Tehnologia hibrid de pe modelul asta nu are nicio legatura cu ecologia, asa cum scrie si in articol motorul electric aduce un plus de putere si cuplu. E doar o imbunatatire a unor performante deja extrem de ridicate.

  • adi_10, joi, 02.03.2023 13:49

    N-as cumpara masina asta ca deh...sunt acrii strugurii :))) dar mi-ar placea la nebunie sa plec intr-un road trip de vreo 2 saptamani prin Europa cu ea. Cred ca este o incantare sa o conduci pe drumuri ca lumea unde ai spatiu si loc sa ii activezi toate pistoanele :))

  • Snow, joi, 02.03.2023 15:19

    Ar trebui clarificat daca masina are o greutate 'la gol de 2,6 tone' cum scrie in articol sau 2275 kg ca in fisa tehnica. Diferenta de 325 kg e semnificativa. Deasemenea as vrea sa inteleg cum minunea asta a luat abia nota 4,6 iar pick up-ul Ford 4,8 ... ?

  • Andrei, joi, 02.03.2023 21:25

    Catre autor: la tinuta de drum, asteptarile legate de ruliul simtitor au fost infirmate, nu depasite. Nimic eco la monstrul asta, doar o chichita prin care producatorul a oferit si mai multa putere. Nu ca mi-as permite vreodata asa ceva, insa un 911 sau 718 sunt Porsche, asta e o strutocamila.