Motor / Transmisie
Succesul noii generații a fost pus sub semnul întrebării încă din momentul lansării, pentru că Porsche a decis să nu prezinte mașina alături de o motorizare diesel. Deh, cutumele scandalului Dieselgate în care a fost târât de părintele Volkswagen.
Un SUV premium fără motorizare diesel pe o piață obsedată de acest tip de agregat? Sinucidere curată, ar putea spune unii. În cadrul evenimentului de lansare, Porsche a dat asigurări că dieselul vine, însă abia anul viitor. Germanii nu au vrut să vorbească nici despre tipul motorului pe care îl vom găsi sub capotă: V6 sau V8.
În aceste condiții, testul din Creta ne-a oferit ocazia de a ne înfrupta din gama benzinarelor performante: un V6 de 340 de cai putere (intrarea în gamă), un V8 de 550 de cai putere (Cayenne Turbo) și versiunea despre care vom vorbi aici: Cayenne S.
Vântul schimbării bate la Porsche încă de la faceliftul vechiului Cayenne. Așa că noua generație vine cu un V6 bi-turbo de 2.9 litri, care beneficiază acum de o combustie îmbunătățită. Propulsorul dezvoltă cu 40 de cai în plus față de vechiul model, totalizând 440 de cai putere. Cuplul motor este extrem de generos și ajunge la 550 Nm, disponibili pe o plajă de turații incredibil de generoasă: 1800 și 5500 de rotații.
Nemții și-au făcut bine temele la capitolul resurse, întrucât aveau de imprimat un caracter sportiv unei mașini care, deși e mai uoară cu până la 65 de kilograme decât generația anterioară, tot sare de două tone. Sentimentele pe care le trăiești la volan sunt demn de un coupe de performanță. N-au nici o legătură cu segmentul SUV-urilor. Cuplul motor este livrat foarte liniar, este îndestulător și capabil să-ți ofere acele injecții cu adrenalină pe care le aștepți de la brandul german. Tocmai de aceea sunt de părere că pachetul de putere intermediar pe care îl găsești pe Cayenne S se mulează foarte bine pe nevoile unui client de SUV-uri premium, care vrea și ceva senzații tari.
Motorul de 2.9 litri este asociat unei transmisii cu opt rapoarte, Tiptronic S, nu unei cutii cu dublu ambreiaj PDK. Odată cu noua generație, cutia Tiptronic S a fost revizuită: treapta întâi este acum mai scurtă pentru a favoriza accelerarea, iar treapta a opta este mai lungă, pentru a favoriza consumul. Potrivit oficialilor Porsche, primele șase trepte sunt însă suficiente pentru a atinge viteza maximă de 265 de km/h. restul sunt pentru consum.
Schimbarea treptelor se face liniar, pe nesimțite, iar răspunsul este aproape perfect. Am zis „aproape” pentru că există situații de ezitare de care PDK-ul n-ar fi capabil. Așa că Tiptronic S este foarte aproape de perfecțiunea unui PDK. Pentru situațiile în care cel de la volan simte nevoie să preia frâiele, există și padele din aluminiu în spatele volanului. Acționarea lor aduce retrogradări foarte rapide.
Cât privește sunetul motorului V6, ar fi câteva obiecții. Acesta a fost foarte bine izolat în habitaclu, abia maximul celor 6800 de rotații fiind capabil să-ți strecoare un fior pe șira spinării. Afară însă, evacuarea urlă și bolborosește fix ca un 911 veritabil.
Porsche Cayenne pt. mine de cand a aparut in 2003 parca, a fost pe primul loc in minte mea pe categoria SUV. In timp lucrurile s-au mai schimbat si cand a aparut Q7 in 2006 iar Cayenne a venit cu acel facelift la prima generatie tocmai prin 2008, Cayenne nu a mai fost nr. 1 pt. mine dar undeva in inima mea imi era mai drag ca toate celelalte suv-uri. A fost clar si limpede ca Q7 a detinut suprematia in perioada aceea cand Cayenne venise doar cu un facelift si X5 era tot la prima generatie si ea tot cu un facelift minor. Pe urma a aparut noul X5 si lucrurile s-au schimbat radical. A devenit iconic in lumea suv-urilor si a preluat pozitia de lider. In timp s-au tot perpetuat cele 4 marci germane Audi,BMW,Mercedes si Porsche si si-au luat una alteia titlul de nr. 1 pe categoria SUV odata cu apariatia unei noi generatii. Asa s-a intamplat si acum cand ultimul venit, este de departe cel mai reusit. Noul Cayenne pare sa fi atins perfectiunea dar daca aveam putere de decizie in cadrul companiei, as fi ales sa imprumut farurile primei generatii putin restilizate care mi s-au paraut cele mai frumoase puse vreodata pe un Cayenne. In rest nu am ce sa comentez la adresa noului Cayenne....totul e facut nemteste si cu simt de raspundere. Asteptam noul X5 care se aude ca va bate orice suv pe dinamica si cp/ scosi dintr-un 3 litri. Ramane de vazut.....