Tinuta de drum
Am ajuns și la capitolul ținută de drum. Sper că sunteți pregătiți pentru cea mai tare lecție de tehnologie, predată bineînțeles de Porsche. Este o dovadă că avansul tehnologic poate estompa toate trăsăturile specifice unui SUV.
O să mă refer mai întâi în termeni generali la suspensia lui Cayenne, care a devenit ceva mai confortabilă decât în cazul generației anterioare. Chiar și așa, ținuta de drum rămâne, probabil, cea mai sportivă pe care o poți comanda în segmentul SUV-urilor premium. Aderența este impresionantă, manevrabilitatea de asemenea, iar direcția este cât se poate de precisă. Lipsește un feedback perfect al suprafeței de rulare, dar putem trece peste acest mic detaliu, cu condiția să fiți mereu atenți la nivelul de aderență pe care îl oferă mașina.
Confortul noului Cayenne depinde în mare măsură de suspensia pneumatică cu trei camere, disponibilă opțional pe Cayenne și Cayenne S, standard pe Cayenne Turbo. Ea poate înmuia mult situația atunci când vă doriți o rulare confortabilă și, în plus, oferă mai multe niveluri de înălțime pentru SUV. Spre exemplu, atunci când aveți de încărcat lucruri grele sau voluminoase în portbagaj, suspensia poate coborî garda la sol până la 16 centimetri. E aceeași valoare pe care o oferă, spre exemplu, Volkswagen T-Roc. Mai există un nivel de coborâre a gărzii la sol pe crae șoferul nu îl poate controla. Acesta apare atunci când mașina rulează cu peste 210 km/h, iar suspensia încearcă să apropie cât mai mult mașina de asfalt în modul Deep.
În situația în care vă doriți o rulare în teren accidentat, suspensia poate ridica mașina și vă poate garanta o gardă la sol de 24.5 centimetri. Este foarte generoasă și face din Cayenne un SUV extrem de capabil în off-road.
Vă ajută în acest sens și tracțiunea integrală, disponibilă cu mai multe moduri de rulare, croite pentru situații diferite: noroi, nisip, pietre, zăpadă. De un singur lucru trebuie să vă ocupați înainte să ieșiți în teren accidentat: de anvelope. E nevoie de unele speciale, pentru că cele cu care vine echipată mașina asigură o rulare perfectă pe asfalt. De altfel, noua generație Porsche Cayenne vine în premieră cu anvelope diferite pe puntea față și pe puntea spate. Aceasta din urmă a și devenit mai lată, pentru a asigura o stabilitate ridicată.
Porsche a profitat de numărul de magie inventat de părintele Volkswagen. A preluat sistemul electromecanic de stabilizare de la frații Audi SQ7 și Bentley Bentayga. Ce face acesta? Păi face să dispară aproape complet ruliul și senzația de inerție, cauzată de masa mare. El înlocuiește vechiul sistem electro-hidraulic și se regăsește sub abrevierea Porsche Dynamic Chassis Control.
După mine, e cea mai tare invenție de la apariția tracțiunii integrale încoace. Există un sistem electronic dispus să ajusteze rigiditatea torsională a barelor antiruliu în câteva milisecunde. Aplică o forță de 1200 de Nm pentru ca mașina să se lipească de șosea. Iar Cayenne fix așa se simte: ca o compactă care nu cunoaște ruliu, ca un tren pe șine.
Tot pentru a îmbunătăți modul în care se conduce Cayenne în oraș și în afara lui, Porsche a folosit o direcție pe puntea spate, împrumutată de la Panamera. Până la 80 de km/h, roțile spate virează în direcția opusă celor față. Este îmbunătățit astfel unghiul de bracare. El scade de la 12.1 la 11.5 metri. Deci o să vă fie mai ușor să faceți o întoarcere din trei mișcări.
La viteze mari, axele virează în aceeași direcție pentru a îmbunătăți manevrabilitatea. Sper că nu o să vă imaginați niște roți spate care virează asemeni celor de la un cap tractor. Unghiul este unul foarte discret, de numai 3 grade.
Toate aceste elemente nu mai funcționează acum independent. Ele ascultă de un sistem Porsche 4D Chassis Control, care acționează ca un sistem nervos, gata să analizeze comportamentul mașinii și să răspundă proactiv la condițiile de drum.
Pentru a asigura o mai bună apăsare aerodinamică la viteze mari, Porsche a introdus și un eleron posterior acționat electric. Nu este atât de SF ca cel montat pe Panamera, pentru că locul său este în partea superioară a hayonului. El se ridică automat când viteza trece de 160 de km/h, atunci când selectezi modul Sport Plus și atunci când rulezi cu trapa deschisă pentru a compensa fluxul de aer.
În plus, el acționează și ca o frână aerodinamică, fiind capabil să reducă distanța de frânare de la 250 de km/h la 0 km/h cu doi metri.
Și dacă tot am vorbit despre frânare, trebuie să vă zic că noul Cayenne beneficiază de discuri de frâne tratate cu un amestect de carbură de tungsten, care îmbunătățește frecarea și lungește durata de viață cu 30%. Aceste frâne vor putea fi recunoscute după etrierii albi. Ele sunt opționale pe Cayenne și Cayenne S, standard pe Cayenne Turbo.
În concluzie, Cayenne este cel mai duplicitar SUV de pe piață, fiind capabil să-ți ofere multe moduri de rulare, toate la superlativ. Este mașina bună la toate. La fel ca și precedentul Cayenne, care m-a convins de calitățile sale într-un test de anduranță desfășurat pe parcursul a 1500 de kilometri, între Marea Neagră și Marea Caspică.
Porsche Cayenne pt. mine de cand a aparut in 2003 parca, a fost pe primul loc in minte mea pe categoria SUV. In timp lucrurile s-au mai schimbat si cand a aparut Q7 in 2006 iar Cayenne a venit cu acel facelift la prima generatie tocmai prin 2008, Cayenne nu a mai fost nr. 1 pt. mine dar undeva in inima mea imi era mai drag ca toate celelalte suv-uri. A fost clar si limpede ca Q7 a detinut suprematia in perioada aceea cand Cayenne venise doar cu un facelift si X5 era tot la prima generatie si ea tot cu un facelift minor. Pe urma a aparut noul X5 si lucrurile s-au schimbat radical. A devenit iconic in lumea suv-urilor si a preluat pozitia de lider. In timp s-au tot perpetuat cele 4 marci germane Audi,BMW,Mercedes si Porsche si si-au luat una alteia titlul de nr. 1 pe categoria SUV odata cu apariatia unei noi generatii. Asa s-a intamplat si acum cand ultimul venit, este de departe cel mai reusit. Noul Cayenne pare sa fi atins perfectiunea dar daca aveam putere de decizie in cadrul companiei, as fi ales sa imprumut farurile primei generatii putin restilizate care mi s-au paraut cele mai frumoase puse vreodata pe un Cayenne. In rest nu am ce sa comentez la adresa noului Cayenne....totul e facut nemteste si cu simt de raspundere. Asteptam noul X5 care se aude ca va bate orice suv pe dinamica si cp/ scosi dintr-un 3 litri. Ramane de vazut.....