Porsche Cayenne Coupe
Curbiliniu
Cayenne este deja un nume bine înrădăcinat în lumea SUV-urilor premium. Din 2002 și până astăzi, acest SUV care poartă emblema unei mărci eminamente sportive a devenit un etalon în clasa sa.
În 2002, atunci când Porsche a decis să facă pasul către un segment pe atunci nou pentru mărcile premium, urmând concurența de la BMW și Mercedes-Benz, mulți dintre clienți și fani au strâmbat din nas. Un SUV Porsche, un automobil masiv care poate ataca și drumuri neasfaltate, părea o ciudățenie. Însă pariul pus de oficialii companiei germane avea să fie câștigător. Nu doar că SUV-ul Cayenne a devenit un bestseller, cel mai probabil a salvat compania de la dispariție și a ajutat-o să devină ceea ce este astăzi: un brand care prosperă. Astăzi, Porsche poate produce atât modele sportive, cât și SUV-uri și berline performante. Iar în curând, Porsche va face pasul către electrificare.
Cayenne este deja o apariție comună. Îl întâlnim peste tot, fiind un model popular printre clienții care își doresc un SUV premium cu capacități sportive. SUV-ul mărcii germane se află la a treia generație, una deosebit de reușită. Nu mai există variantă diesel, dar Porsche propune trei variante de motorizare pe benzină și o variantă hybrid.
Însă ceva lipsea din gama Cayenne. Concurența germană de la BMW și Mercedes au ales să ofere și variante coupe ale principalelor modele SUV din gamă. Cel mai cunoscut este BMW X6, lansat în 2008 ca alternativă mai dinamică la modelul BMW X5. Pionier al acestui stil de SUV cu spatele plonjat, modelul din Munchen a făcut ravagii în Rusia, Europa de Est și pe alte piețe unde clienții vor să fie remarcați. Mercedes-Benz s-au alăturat trendului ceva mai târziu cu GLE Coupe în 2015. Acum, în 2019, este rândul celor de la Porsche.
Porsche Cayenne primește astfel un frate, numit simplu Cayenne Coupe. Schimbările de design sunt ceva mai discrete față de concurență, dar se remarcă imediat plafonul plonjat și partea posterioară ceva mai bombată. Însă Porsche a ales să creeze un model SUV Coupe elegant și nu atât de strident. Cumva, au reușit să adauge stil acestui tip de caroserie.
Pentru a-l vedea de aproape am mers în Austria, în regiunea Styria. Undeva în apropiere de orașul Graz am pus la încercare noul Porsche Cayenne Coupe.
Cu așa ceva trebuia să înceapă Porsche marea SUV-izare-n 2002. N-au avut totuși curajul unei duble blasfemii -- a doua ar fi fost asta, adică mastodontizarea :-) lui 911. Pe scurt, mașina e perfectă -- dar numai evaluată-n izolare și cu maximă eco-detașare. Ba și c-un grad de socio-ignorare a (non)calității umane incluse-n targetul de clientelă vizat. N-o să mai cârcotesc iar pe tema inutilității mega-SUVurilor, indiferent de marcă. Dar, oricât de *zen* încerc să fiu (și)n trafic, nu rezist să nu-mi descarc 3-4 kW de iritări. Cauzate, evident, de 90% din șoferii de mamuto-suvuri (poate 80%? -- în fine, nu generalizez totuși.) ...Deși majoritatea conduc EXACT AȘA CUM TRĂIESC. Adică: - fură (startul la semafoare-i normal, dar prioritatea?!...) - presează *frăierimea* prin pseudo-intimidare = rulând, dar și frânând la o palmă de stopurile altora - amenință = băgând semne obscene, simultan cu flash-uri + claxoane-n zone cu viteză limitată - practică nonșalant arbitrariul nesimțit = nesemnalizând nici când încalecă liniile de tramvai - se p.șă cu boltă pe nevoile altora = parcând tot la o palmă... de ușa mea, clar. :-) Și tot așa până s-ar însera aș putea continua... dacă ar merita.