Tinuta de drum
La fel cum Cayenne este cel mai sportiv SUV de gabaritul său disponibil pe piață, la fel cum Macan oferă o ținută de drum inegalabilă în segmentul său, Panamera Sport Turismo devine de astăzi cel mai reușit break la nivelul ținutei de drum pe care ți-l poți cumpăra.
Așa cum e normal și cum era de așteptat, inginerii Porsche au dezvoltat o mașină care are mai multe personalități pe șosea, în funcție de ce vrei să faci cu ea într-un anumit moment al zilei. Pachetul Porsche Active Sport Management (PASM) îți oferă trei versiuni de abordare a problemei (Normal, Sport și Sport Plus), iar apăsarea fiecăruia dintre aceste butoane reglează instantaneu modul în care mașina răspunde la comenzi. Motorul și transmisia suferă cele mai vizibile modificări imediate, însă direcția și suspensiile pneumatice disponibile standard pe patru dintre cele cinci motorizări ale modelului german sunt și ele alterate pentru a face față provocărilor.
Managementul suspensiilor este însă unul instantaneu, pentru că mașina analizează în fiecare moment forțele longitudinale, laterale și verticale care apasă asupra mașinii și acționează ca o echipă de mecanici care au grijă cat cel de la volan să aibă la dispoziție o mașină pregătită pentru orice fel de provocare.
Iar rezultatul e excepțional pe șosea. Cu excepția unei ușoare tentative de subvirare în condiții dinamice extreme - un element normal având în vedere faptul că vorbim despre o mașină de peste două tone - Panamera Sport Turismo se comportă ca un Hot Hatch pe asfalt, transformându-se dintr-o felină agilă în viraje într-un companion confortabil de drum pe segmentele lungi și drepte ale șoselei.
Îmbunătățirea față de generația anterioară a lui Panamera este evidentă și poate fi recunoscută chiar dacă de la ultima mea întâlnire cu vechiul model Porsche au trecut vreo 4 ani. La asta contribuie, e adevărat, și faptul că între generații a fost instalat un sistem de direcție integrală foarte sofisticat, pachet care virează toate cele patru roți în funcție de viteză pentru ca răspunsul în viraje să fie îmbunătățit. Știu, sistemul ăsta e până la urmă unul de bun simț pentru o mașină sportivă în condițiile în care o versiune a sa a ajuns până pe Renault Megane. Dar comportamentul și cerințele dinamice ale unei mașini de 550 CP în condiții extreme sunt "îmbrăcate" frumos de un astfel de sistem.
O noutate absolută în segment este însă eleronul activ care are două mari scopuri în viață. Până în 170 de km/h reduce rezistența la înaintare, iar după această viteză (sau chiar și mai jos, după 90 km/h pe modurile Sport și Sport Plus) oferă apăsare aerodinamică și îmbunătățește stabilitatea mașinii. Eleronul are trei poziții de lucru, cea mai înaltă apăsând echivalentul a 50 de kilograme pe axa posterioară.
Direcția electromecanică dezvoltată de Porsche rămâne un reper pe piață și este modificată atât de subtil între modelele gamei, încât nu-ți poți da seama de diferențe stând la volan. Asta înseamnă că în Panamera Sport Turismo vei avea un volan care se va simți ca cel de pe 911. Nimic de comentat aici.
Ooo, daaaa ! Asta da motor ! Super motor, super masina ! Un vis.