Motor / Transmisie
Timiditatea modificărilor estetice este contrabalansată de curajul îmbunătățirilor de sub capotă. Noul Renault Kadjar schimbă multe în gama sa de motorizări și reușește să se alinieze rapid la normele de poluare și la cerințele unui public european care pune la colț dieselul.
Să nu vă imaginați însă că au dispărut agregatele pe motorină. Există același dCi de 1.5 litri, care dezvoltă acum 115 cai putere. Pentru cei care și-au dorit mai multe resurse încă de la debutul modelului pe piață, Renault își ia inima în dinți și propune Kadjar alături de un dCi cu o capacitate de 150 de cai putere și 320 de Nm. Dieselul poate fi asociat doar unei cutii manuale cu șase trepte și este singurul care primește tracțiune integrală. Așadar, spre deosebire de Opel Grandland X sau Peugeot 308, Kadjar are o gamă completă și cu 4x4.
Cei care vor să se îndepărteze de diesel au la dispoziție noul motor pe benzină de 1.3 litri, pe care Alianța Renault-Nissan-Mitsubishi l-a dezvoltat împreună cu Daimler. Este motorul instalat deja pe Mercedes Clasa A și același pe care l-am testat deja pe Nissan Qashqai la Barcelona. De asemenea, el va fi folosit și pe Duster.
Motorul pe benzină vine cu o mulțime de tehnologii noi, printre care injecția directă cu o presiune de 250 bar, camera de ardere îmbunătățită, un nou turbocompresor și adăugarea unui filtru de particule. Pentru a se asigura de fiabilitatea lui, Grupul Renault-Nissan-Mitsubishi l-a testat vreme de 40.000 de ore pe bancul de probe.
Ca și pe Qashqai și Duster, motorul este disponibil cu două versiuni de putere: una de 160 și una de 140 de cai putere. În Sicilia am avut ocazia să mă aflu la volanul motorizării mai mici. Așadar, sunt suficienți 140 de cai putere benzină pentru a mișca decent un Kadjar?
Sunt. Mașina nu se simte submotorizată, chiar dacă vorbim despre o clindree așa de mică. Cuplul motor de 240 de Nm ajută mult în acest sens. Apare pe la 1600 de rotații și rămâne acolo până aproape de 3500 rpm, garantând o elasticitate foarte bună alături de transmisia manuală cu șase trepte.
Chiar dacă are o timonerie lungă, Kadjar te va lăsa să zăbovești mai mult decât crezi în treapta a patra de viteză. E ca și cum ai fi descoperit pentru scurtă vreme o automată. Poți rula cu 40 de km/h prin oraș sau poți accelera până dincolo de 90 de km/h într-o depășire. Ambele extreme îți oferă un impuls bun al accelerației.
Motorul începe să gâfâie ușor abia pe la 130 de km/h, însă nu e deranjant. Încă simți că te poate duce și mai departe.
Cred că acest motor de 1.3 litri este unul dintre cele mai bune de pe piață și pentru că oferă un rafinament grozav. Este silențios în staționare, silențios și în timpul rulării. Abia pe la 3500 de rotații își face simțită prezența, dar nu e un zgomot neplăcut. Vibrațiile sunt și ele estompate.
Eu nu inteleg de ce la testele astea trebuie sa "bruscați accelerația așa cum am făcut-o eu". La voi ori mergeti de ii sar supapele prin capota, ori mergeti cu 80 pe autostrada sa incurcati circulatia. Ca tot omul normal nu se poate, sa stim si noi exact cam ce consum o sa scot cu o masina de genul asta?