Motor / Transmisie
Dacă la mijlocul acestei ierni învățam să dansăm latino cu versiunea docilă, diesel, de 130 de cai putere, a modelului din Hexagon, lansarea națională ne-a adus față în față cu un temperament ceva mai vulcanic, o mașină care știe dans sportiv și multe alte mișcări alerte: Megane GT.
Este cea mai puternică versiune a modelului actual, un surogat menit să-i țină locul lui Megane RS până când divizia Renaultsport va finaliza lucrul la noua generație.
Noul Megane GT beneficiază de un motor turbo de 1.6 litri, care livrează 205 cai putere și un cuplu total de 280 de Nm. La prima vedere, pe hârtie, nimic impresionant. Dar nici un dans nu s-a născut pe hârtie.
Cei 280 de Nm sunt livrați la 2400 de rpm, adică momentul în care compacta se arată pregătită de joacă. Odată acceptată invitația, nu o să te mai saturi de călcat accelerația. Este punctul de plecare al unor mișcări noi, momentul în care toate resursele năvălesc către puntea față și îți oferă un sentiment de euforie. Este și momentul în care motorul începe să sune plăcute, urcând în ture și mângâind timpanul cu un zgomot pe care vei ajunge să îl iubești. Surprinzător, pentru că la ralanti, benzinarul tace mâlc.
Resursele sunt generoase, iar mașina pare mult mai vioaie decât îți imaginai atunci când citeai niște cifre banale. Ai impresia că sub capotă se ascund cel puțin 250 de cai, asta și pentru că transmisia EDC, cu dublu ambreiaj și șapte rapoarte, știe să se folosească admirabil de cei 205 cai.
Un mare plus pentru Renault, care a înțeles că un hot-hatch automat poate fi la fel de plăcut ca unul manual, numai dacă ai calibrat bine transmisia. Dacă în modul Comfort reacțiile pot fi ușor întârziate, în modul Sport transmisia este mereu alertă, gata să schimbe în zona de cuplu necesară pentru a te împinge în scaun.
Alternarea rapoartelor se face pe nesimțite în modul Comfort, însă retrogradarea este cât se poate de brutală în modul Sport. Așadar, un comportament care va mulțumi pe toată lumea.
Tot nu pot intelege cum de GT-ul costa-n Romania cu aproape 10.000 euro mai putin ca-n Franta - si cu vreo 7.000 mai ieftin ca-n Germania. Ca doar n-or vinde francezii-n pierdere de dragul nostru... In rest, testu-i OK - ca si masina de altfel - cu minuscula.. carcoteala :-) c-ar fi meritat intrat un pic in detaliile istoriei (de la Honda Prelude din anii '80 citire) si functionarii sistemului 4Control, care actioneaza intr-un fel sub 60 km/h si altfel peste in cazul Megane (sau Laguna Coupe). N-am insa vreun gind sa ma substitui stimabililor jurnalisti AM, asa ca ma retrag la depou.