Motor / Transmisie

4.5

A patra generație Skoda Octavia este construită pe aceeași platformă MQB Evo precum frații săi din grupul VAG. Asta înseamnă că, sub noua caroserie a modelului ceh, vei găsi aceleași motorizări disponibile precum și aceleași cutii de viteze cu ceea întâlnești pe Audi A3, Seat Leon sau, cel mai important, Volkswagen Golf 8.

Pentru piața din România gama este împărțită între modele cu propulsoare pe benzină, diesel sau plug-in hybrid. Prima categorie are la bază un motor de 1 litru, TSI cu 110 CP, urcând către un propulsor ceva mai sănătos, de 1.5 litri cu 150 CP sau chiar unul de 2.0 litri cu 190 CP.

Alternativa diesel propune doar motoare de 2.0 litri tactate la 115 CP, 150 CP sau 200 CP, în vârful piramidei. Sigur, gama include și modele RS, dar acestea fac parte dintr-o discuție separată, fiind totuși important de subliniat că poți achiziționa un astfel de model și cu un motor diesel sub capotă. Clasic Skoda.

Peste această listă generoasă de modele disponibile, puteți găsi și o versiune plug-in hybrid, modul Skoda de a arăta lumii că nu mai este Cenușăreasa percepută de toți în trecut, ci un brand care privește curajos spre viitor. Astfel, versiunea Skoda Octavia iV vine cu un ansamblu motor hibrid, compus dintr-un propulsor pe benzină, de 1.4 litri, supraalimentat, de 150 CP care este ajutat și de un motor electric. Acesta din urmă poate dezvolta până la 116 CP.

Nu vă grăbiți să adunați cele două numere. Așa cum se întâmplă în cazul multor alte modele hibrid, nici aici resursele maxime ale celor două motoare nu pot fi livrate simultan. Din această cauză, Skoda Octavia iV are la dispoziție până la 204 CP și 350 Nm cuplu. Toate aceste resurse sunt trimise exclusiv către roțile față prin intermediul unei cutii de viteze DSG, cu dublu ambreiaj, cu 6 rapoarte.

Coincidența face ca mașina de test pe care am avut-o la dispoziție să fie echipată fix cu această combinație interesantă de motor termic și motor electric. De altfel, această soluție este oferită și pe alte modele din gama VAG, sub alte sigle.

Având peste 200 CP la dispoziție, Octavia devine o mașină rapidă, cu resurse accesibile imediat, grație motorului electric. Cuplul disponibil instant reduce la zero orice fel de senzație de turbo lag, iar trecerea de pe un tip de propulsie pe cealaltă se face instantaneu, fără ca tu să simți în mod necesar ce se întâmplă sub capotă.

Singurele momente în care auzi vocea motorului cu combustie internă sunt cele în care apeși cu nesaț pedala de accelerație. 

De cele mai multe ori mașina va rula în mod electric, ceea ce nu numai că va reduce consumul de combustibil foarte mult, dar va face și experiența la volan incredibil de silențioasă. Cu toate acestea, accelerările bruște vor scoate la iveală câteva din limitările modelului ceh. Ceea ce probabil nu au anticipat inginerii, atunci când au creat acest hibrid, a fost cât de rapid poate transfera puterea de la motor către roți cutia cu dublu ambreiaj DSG de sub capotă.

Practic, dacă apeși cu ceva mai mult curaj pedala de accelerație, roțile față își vor pierde aderența, moment semnalat acustic de anvelope. 

Depăsirile sunt foarte ușor de făcut mulțumită cuplului instant livrat de motorul electric, ce oferă un plus de putere în accelerările puternice. Mai mult, la viteze de peste 50 km/h, roțile față nu mai derapează atunci când apeși ceva mai curajos pedala de accelerație. De fapt, Octavia iV accelerează foarte rapid până la viteza maximă admisă pe autostradă și chiar peste.

 
  • Slaba rau, marţi, 14.09.2021 22:18

    Jalnica mutație genetica pt ce a fost Octavia3... arata ca un Hyundai

  • Gicu, marţi, 14.09.2021 22:44

    38K € pt o Skoda Octavia??? Fuck no... Plug-in hibrid, dar las-o-n balarii... E o struto-camila. Da, are motor electric dar e mic, si din cauza batieriei rezervorul este de doar 40 litri! Deci tot timpul trebuie sa fii atent atat la rezervor cat si la baterie. Nu vad mariajul asta de bun augur...

  • Kirotractor, miercuri, 15.09.2021 08:53

    Octavia 1.5 TSI (”doar” 150 CP, dar cu 253 kg mai ușoară !!) costă 23K € și are aceleași performanțe. Plus un consum mai mic de fapt -- cu bateria golită, clar, că asta-i starea... naturală și a majorității PHEV-urilor în viața reală. ...Să-mi mai tocesc tastele despre ipocrizia dementă a politrucilor normatori ai CO2-ului planetar?! Care, b.t.w., e acum la nivel de cca. 400 ppm și-n alte epoci a fost și de 10x mai mare. Iar pe la 200 ppm viața vegetală (și-a noastră implicit) începe să dispară ! Hmm, nu cumva cineva-acolo-sus (sau f. jos :-)) tocmai asta vrea ??!!

  • Edikkk, miercuri, 15.09.2021 11:16

    Semiuzata moral,bravoTesla!

  • ds, miercuri, 15.09.2021 11:20

    150 cp pentru un motor de 1.4 nu sună rău deloc. Altfel este o mașină intersantă care chiar mi-a plăcut, exceptând versiune cu motor de 1 litru, versiunea hibrid fiind chiar excelentă pentru folosința zilnică, dar exagerat de scumpă.

  • adi_10, miercuri, 15.09.2021 11:26

    Masina este chiar interesanta. As merge mai mult pe varianta de 1.5 si 150CP astfel economisind bani seriosi, oricum consumul acestui motor nu este mult mai mare fata de acest plug in hybrid (decat daca o incarci mereu si mergi cu ea full electric). Una peste alta este o masina reusita dar un pic cam scumpa.

  • pipo, miercuri, 15.09.2021 12:02

    @AM : wow..au trebuit 2 ani ca sa faceti un test cu noua Octavia !? Acuma realizez, daca gresesc imi cer scuze, daca nu ar trebui sa recunoasteti ca aveti o problema din moment ce mai si incepeti cu declaratii gen "Octavia a devenit un membru cu drepturi depline pe piața auto din România, fiind percepută aproape la fel de familiară precum modelele autohtone de la Dacia.". Eu as mai fi asteptat inca 2 ani sa apara facelift-ul macar . Aaa...sau ati asteptat sa puneti mana pe un iV d-asta !? Poate ne dati si noua cifrele de vanzari la noi pt. acest model ca si asta e lansat de ceva vreme. Deci, avem un phev care e mai scump cu aprox. 10 keuro decat 1,5 tsi care are performante similare. Consumul redus cu aprox. 2 litri in regim de condus mixt este clar ca nu justifica acest pret dpdv economic ,iar dpdv ecologic cred ca de fapt sunt toate sansele ca cele 200 kg in plus sa polueze mai mult per total ciclu de viata. De altfel nici intr-un regim de condus exclusiv in oras si pe distante scurte nu stiu daca se justifica aceasta diferenta de pret sau ar fi prea putine cazuri. Oricum, este clar ca nu ai ce sa faci cu acest model daca nu stai la casa si neaparat in oras sau suburbii. In rest ca detalii generale despre aceasta generatie , eu personal sunt dezamagit de exterior (contrar opiniei generale, tin sa precizez), dimensiunile fiind si ele unele care nu mai sunt pe gustul meu, au trecut de mult de limita clasei compacte si au devenit usor ridicole si vizual - lungimea este mult prea mare fata de ampatament si ecartament, nu inteleg continua expansiune a acestora atata timp cat exista si Superb in oferta constructorului. In schimb interiorul reprezinta un mare pas inainte fata de generatia precendenta , per total acesta da impresia ca te afli intr-o clasa superioara si ca pret fata de generatia precedenta si da aceeasi senzatie de "bine facut" si practic. Acuma ramane de vazut daca clientii pot sa inghita scumpirile evidente la fiecare generatie , dar la cum decurg lucrurile in toata industria ..nu vad de ce nu..! Batrana mea Octavie 2 (care inca merge si acum) 2.0 tdi si in echiparea cea mai inalta posibila (L&K) a fost 24,5 keuro in 2008 , iar acum la aceeasi bani iti iei un 1,5 tsi in echipare Style !!

  • Anonim, miercuri, 15.09.2021 13:50

    O masina spatioasa , confortabila cu o motorizare foarte vasta pentru toate gusturile . Pretul da nu este mic dar macar la Skoda , mai ales pe modelul Octavia primesti multa masina si tehnologie de ultima generatie . Am avut Octavia 3 cumparata de noua in 2014 am tinut-o 7 ani foarte multumit fara probleme majore la ea .

  • Seriff, miercuri, 15.09.2021 15:06

    Un 2.0 diesel e mult superior acestei motorizari, probabil e si mai ieftina. Diesel deasupra tuturor.

  • Nsrei, miercuri, 15.09.2021 15:16

    @ds 1.4 și 150 cp suna rău, dar e aliniat cu normele de poluare. Acu vreo 10 ani scoteau 180 cp și tot din 1.4. deci despre ce vorbim.?

  • Kirotractor, miercuri, 15.09.2021 16:58

    @pipo: Da, Octavia e cam de clasă medie deja și spatele-i prea fastback, da-n ansamblu are stil dinamic. Și nici nu-i f. grea (repet, 1.255 kg cu șofer... dar 1.5 TSI-ul, asta suferind de eco-elefantiazis având din start încă 3 grăsani la bord = 253 kg.) Nici astea 1,5 tone nu explică însă consumul prea mare de curent (13 kWh pt 40 km urban înseamnă peste 33 kWh/100 km, adică dublu comp. cu Kii-Hyundaiuri sau echivalent 11 litri benzen cu ștechereală-n Ionity.) P.S. Hey, Laura (de ce nu Hey, Octavia?), ia zi-mi te rog ce detergent divergent :-) o să mai folosești pentru green-washing când s-o scumpi litiul de 3-4 ori?? https://www.caradisiac.com/la-penurie-de-lithium-guette-la-voiture-electrique-191991.htm

  • Dante, miercuri, 15.09.2021 18:36

    E 10.000 de euro extra fata de 1.5 TSI, dar are si cupon de hibrida PHEV de vreo 4.500 de euro ... deci in mod real ramane doar cu vreo 5.000 de euro mai scumpa decat 1.5 TSI, dar vine si cu dotari extra (inclusiv suspensie multi-link) si evident un alt cuplu/consum urban.

  • ds, miercuri, 15.09.2021 19:36

    @Nsrei Ce s-a produs între 2008 - 2013 la 1.4 TSI aveau între 80 și 122 de cai. De unde ai scos-o?

  • curentatu, miercuri, 15.09.2021 20:01

    Nsrei a scos-o de la Polo GTI sau Ibiza Cupra, seria VAG celebră pt distribuții rupte. Se pune deci - sau nu prea, că cehii aveau Fabia RS diesel. La temă, Octavia asta e un fel de A3 sedan umflățel și rațional practic sau chiar A4, bună pentru cei fără rășini în cap dar nu așa ieftină ca altădată.

  • ds, miercuri, 15.09.2021 21:29

    Păi zic să nu comparăm mere cu dude. Vorbim in termeni echivalenți, producție de serie, nu excepții gen RS, GTI și alte alea. Că așa putem băga în discuție F1 sau rachetele lu' Elon Musk

  • curentatu, joi, 16.09.2021 08:19

    Polo GTI ori Ibiza Cupra 1.4 TSI 180 CP s-au produs în jdemii de exemplare, deci serie mare. Pe de altă parte, Skoda n-a folosit motorișca respectivă cu turbo dar și compresor mecanic pe Fabia (RS-ul era diesel p-atunci.) Deci vă puteți contra la nesfârșit dacă vă plictisiți altfel.

  • ds, joi, 16.09.2021 08:46

    @curentatu Cred că vorbim amândoi și ne înțelegem bașca. Ziceam destul de clar că discutăm în termeni echivalenți. Adică: comparăm Octavia 2021 1.4 tsi cu Octavia 2013 1.4 tsi. Nu Octavia 2021 cu RS sau gti sau alte aiureli 2013. Aia e altă gâscă în altă traistă. Dacă vrei comparăm RS 2013 cu RS 1.4 tsi 2020, care a fost un fiasco total. Măcar citiți cu atenție înainte de a vă arunca în discuții.

  • xxx, joi, 16.09.2021 10:43

    Regele a murit (Passat iese din fabricație in 2023) ! Trăiască Regele ! Nu sunt fan VW, dar pentru Octavia toata stima!