Motor / Transmisie
Când vine vorba de motorizare ai putea fi tentat să crezi că vorbim de același tren de rulare pe care îl folosește Corolla de ani de zile. Deși ambele versiuni folosesc platforma TNGA-C, pe Corolla Cross vedem la muncă a cincea generație de motoare hibride, care au fost anunțate anul trecut. Această nouă generație vine cu același principiu de funcționare, Hybrid Sinergy Drive, dar cu modificări subtile, menite să scadă și mai mult consumul, în timp ce fiabilitatea crește.
Practic, în cazul Corolla Cross vorbim de motorizări hibride care folosesc motoare de 1.8 sau 2 litri, pe benzină, în patru cilindri, aspirate, alături de două sau chiar trei motoare electrice.
Acestea din urmă au fost modificate pentru a fi mai ușoare, dar și mai puternice, modificând raportul de forțe în totalul oferit șoferului. De asemenea, și partea de computere și cablaje a fost modificată, în același scop.
Pe piața locală, gama începe cu un model bazat pe motorul de 1.8 litri, cu un total de 140 CP. Oferta urcă până la versiunea testată de noi, cu un motor termic de 2 litri sub capotă, tracțiune integrală, și 197 de cai putere.
Acesta are un tren de rulare foarte interesant. De altfel, dacă vă uitați în configuratorul Toyota, veți observa că, indiferent dacă alegeți versiunea cu tracțiune integrală sau cea cu tracțiune față, nivelul total de putere pentru motorizarea de 2 litri, este același.
Asta pentru că, deși pe versiunea cu tracțiune integrală avem un motor electric suplimentar pe puntea spate (de 41 CP), mașina poate livra tot 197 de cai putere.
Cât despre livrarea puterii prin intermediul sistemului de tip eCVT, mi-ar plăcea să spun că există modificări substanțiale, dar nu e cazul. Sigur, odată cu schimbarea raportului de putere dintre cele două surse (motorul termic livrează până la 152 CP, în timp ce motoarele electrice pot livra până la 154 CP), răspunsul în pedala de accelerație pare ceva mai precis. Însă, îmi pare rău să vă anunț, accelerările mai lungi aduc același sentiment de letargie în spatele volanului.
Pe reprize, Corolla Cross are destule resurse din cele trei propulsoare pentru orice fel de depășire, chiar și la viteze mai mari. Singura problemă este modul în care sunt livrate, deși trebuie să recunosc că s-a evoluat mult de la primele generații hibride de tip CVT.
Mi-ar fi plăcut însă o notă mai discretă a motorului atunci când accelerezi cu nesaț, poate o izolare fonică mai bună pe alocuri. Sunetul propulsorului devine deranjant în anumite situații, mai ales la drum lung. Prin oraș, însă, te vei bucura de avantajele sistemului hibrid și de liniște aproape deplină.
Sistemul eCVT și-a demonstrat fiabilitatea de nenumărate ori până acum și are mulți fani, mai puțin printre cei care vor o mașină mai dinamică. Cum spuneam mai sus, pe reprize, chiar și până la viteze de autostradă, Corolla Cross se descurcă bine, dacă reușești să ignori sunetul motorului care urlă din toți rărunchii când vrei să accelerezi mai puternic. Discrepanța dintre ce faci cu pedala și cât de tare urlă motorul e în continuare acolo, chiar dacă poate mai puțin vizibilă ca înainte.
4 stele la interior???? cu indulgenta...3 Plasticele, probabil rezistente, dar vizual sunt sub orice critica, or fi luate la 10 lei punga din targul de vechituri (nu s-au deranjat sa mai lumineze butoanele pentru inchiderea/deschiderea geamurilor), suruburi la vedere (vezi usa portbagajului) manerul interior de inchidere a hayonului e facut si ala in zgarcenie maxima (iti aluneca degetele in el), design ul interior e cel de pe Corolla dar "pa sarachie". La orice pas nu poti sa nu observi cost-cutting-ul. Daca faci exceptie (pentru unii probabil e usor - pentru mine nu) ca interiorul, unde chiar trebuie sa te simti daca nu rasfatat macar bine, este de-a dreptul o bataie de joc. Interiorul e ca unui Logan in versiune japoneza. Dinamic iarasi nicio emotie, merge...bine. Si concurenta la fel. Urcandu-ma in Cross parca m-am intors in timp, acum 10 ani, cand am testat Auris. O masina ok dar care nu se evidentiaza prin nimic. Exista alternative...