Motor / Transmisie
Comparativ cu prima generație, noul RAV4 este la ani lumină dacă ne uităm sub capotă. Crossover-ul japonez manifestă o grijă mai mare pentru mediul înconjurător fiindcă a renunțat complet la diesel. În fond, anul trecut, în Europa de Vest, 85% din vânzările vechiului RAV4 au fost pentru versiunea hibridă.
E o decizie pe care au luat-o și conaționalii de la Honda, care nu mai oferă CR-V alături de un propulsor alimentat cu motorină, preferând să le pună la dispoziție clienților un CR-V Hybrid.
Totuși, spre deosebire de Honda, Toyota are ceva mai multă expertiză în acest domeniu, fiind, și în acest caz, un pionier în domeniul vehiculelor hibride de serie, grație lui Prius, introdus în anul 1997.
Așa cum RAV4 s-a schimbat radical comparativ cu prima generație, și propulsia hibridă introdusă de Prius a devenit mult mai complexă, mai puternică și mai eficientă. Iar în cazul lui RAV4 trebuia să suplinească cuplul unui diesel și consumul redus al acestuia.
Exemplarul pe care l-am testat pe străzile de la noi a venit echipat cu acest nou sistem de propulsie hibrid, care constă într-un motor pe benzină și alte două agregate electrice. Motorul convențional are o capacitate de 2.5 litri și vine cu o mulțime de îmbunătățiri menite să sporească eficiența. Are o putere de 178 de cai și un cuplu de 221 Nm, livrat târziu, între 3600 și 5200 de rotații, ca în cazul oricărui motor aspirat.
Nu e mult. Tocmai de aceea se apelează la propulsie alternativă. Valoarea de cuplu necesară unui astfel de model este atinsă cu ajutorul celor două agregate electrice (doar un motor electric în cazul versiunii cu tracțiune față). Acestea oferă 120 de cai și 202 Nm (față), respectiv 54 de cai și 121 Nm (spate). Corelate cu motorul pe benzină pot garanta noului RAV4 o putere totală de 222 de cai (218 cai putere pentru versiunea cu tracțiune față) și un cuplu motor care poate impresiona cu reprize bune la accelerările de pe loc.
Mașina are un suflu bun și atunci când rulați cu viteză ceva mai mare, pe drumuri naționale și autostradă. Are toate atributele dinamice ale unui diesel, însă ca să le accesezi trebuie să treci peste cea mai deranjantă trăsătură a mașinii: zgomotul motorului pe benzină. Orice accelerare puternică atrage după sine un zgomot deranjant, creat de turația înaltă a motorului. Cutia cu o singură treaptă, care poate simula vreo șapte cu ajutorul padelelor din spatele volanului, nu reușește să mai domolească notele înalte și neplăcute.
Motorul pe benzină poate acționa roțile față, dar poate încărca și bateria care ține în viață cele două motoare electrice. Există și posibilitatea rulării în mod pur electric, însă capacitatea bateriei permite o autonomie de maxim doi kilometri.
Un interior de masina cand face si Toyota?