Motor / Transmisie
Anul 2021 a venit cu un facelift pentru Volvo XC60, concentrat mai mult pe detalii tehnice, decât pe partea vizuală. Până la urmă, designul lansat în 2017 încă funcționează, așa că de ce să îl schimbi? Sub metalul gri al acestei caroserii se află, însă, o combinație foarte interesantă de propulsor pe benzină și motoare electrice.
Da, plural, pentru că exemplarul pus la dispoziție de către cei de la Volvo se laudă cu trei unități de propulsie, fiecare cu un rol bine conturat. Cea mai importantă piesă aici este unitatea de 2 litri cu 4 cilindri, care funcționează pe benzină. Aceasta are atașată atât o turbină, cât și un compresor mecanic, o soluție tehnică care și-a găsit loc sub capotele Volvo de ceva timp și care, în această configurație, livrează un maxim de 303 CP și 400 Nm cuplu.
Ei bine, acest propulsor are atașat și un mic motor electric, ce funcționează drept un starter/generator, care te ajută atunci când te pui în mișcare. Pe lângă asta, mai vorbim și de un motor electric dedicat, ce se află pe puntea spate și se ocupă exclusiv de punerea în mișcare a roților dinapoi. Complicat, nu?
Tot acest amalgam de motoare, vapori de benzină și electroni, poate livra un maxim de 391 CP și 640 Nm cuplu. Impresionant, oricum ai privi-o. Mai mult, cele două sisteme (combustie și electric) funcționează în armonie perfectă, fiecare făcându-și partea în funcție de necesarul mașinii.
Rezultatul vine sub forma unor accelerații fulminante și a unui răspuns aproape fără cusur în pedala de accelerație. Livrarea resurselor se face ultra-liniar dacă mi se permite un astfel de giumbușluc verbal, lipsindu-te momentan de sânge la nivelul creierului.
Totul este instantaneu, mai ales în cel mai dinamic mod de condus, acolo unde cuplul instant al motorului electric se face simțit imediat. Când selectezi un mod de condus ceva mai relaxat, cutie se relaxează și ea. Sunetul motorului este destul de bine separat de interior, cu excepția accelerărilor zdravene, când rotațiile înalte aduc și ceva zgomot.
Treci în modul Power și lucrurile se schimbă. Motorul termic este păstrat în funcțiune tot timpul, iar accelerația se încovoiază ca o pisică nervoasă de fiecare dată când te apropii de pedală. Accelerația este brutală pe alocuri și te țintuiește de spătarul scaunului. Ține piciorul apăsat până la fund și vei observa viteze amețitoare pe instrumentarul de bord în câteva secunde. Orice ai de depășit cu această mașină, va fi depășit, resursele de putere simțindu-se aproape inepuizabile.
Nu mai are rost sa spunem ca e foarte scumpa masina pentru ca de cativa ani cam toate masinile sunt scumpe, vorba aia, a ajuns un Duster sa coste 24.000 de euro. Strict legat de masina, mi se pare ideala pentru o familie cu garaj care isi poate incarca masina zilnic sau de fiecare data cand e nevoie si in felul acesta nu mai consumi combustibil mai deloc in viata de zi cu zi. Pe de alta parte, la drum lung iti asumi ca dupa ce se consuma bateria o sa ai un consum mai mare dar macar nu risti sa ramai in pana prostului cum se poate intampla cu masinile electrice. Daca mai pui ca este una din cele mai sigure masini din lume iar ca design arata binisor parerea mea, zic ca nu e o alegere rea pentru cine isi permite sa dea 80k pe o masina.