Motor / Transmisie
Modelul GR Yaris a fost dezvoltat de divizia de motorsport a producătorului japonez, respectiv Gazoo Racing. Toată munca s-a desfășurat, conform oficialilor Toyota, sub înaltul patronaj al lui Akio Toyoda. Așa că, orice au avut nevoie inginerii, s-a materializat în cel mai scurt timp.
Mașina a fost inițial dezvoltată pentru a putea participa în competiții de raliu, iar pentru face asta, anumite cerințe tehnice trebuiau respectate. Astfel, propulsorul de sub capotă este bazat pe motorul de 1.5 litri, cu 3 pistoane al modelului „de stradă” Yaris. Cu toate acestea, modificările pe care le-a primit pentru a ajunge la performanțele oferite astăzi sunt atât de ample, încât ai putea foarte ușor să spui că vorbim de un motor complet nou.
Capacitatea cilindrică a acestuia a crescut la 1.618 cmc, pereții cilindrilor au fost tratați cu substanțe speciale pentru a suporta noul nivel de putere, turbina a fost schimbată, admisia de asemenea, precum și tot sistemul de răcire. Doar o parte din blocul motor a rămas identică cu ce oferă modelul „de bază”, poate pentru ca Toyota să spună că versiunea de raliu chiar folosește ceva din modestul Yaris cu 120 CP.
Deși ai putea fi tentat să crezi că un propulsor cu trei cilindri și de o capacitate cilindrică atât de mică nu are cum să genereze valuri de adrenalină, ar fi bine să pui la curent cu ce putere dezvoltă acest mic monstru înainte să te pronunți.
Ascuns sub numele de cod G16E-GTS, propulsorul de sub capota lui GR Yaris produce 261 CP și până la 360 Nm cuplu, disponibili de la 3.000 RPM. Acest nivel uriaș de putere, face ca acest motor să fie una dintre cele mai puternice unități cu trei cilindri din lume. Adică acolo sus, lângă ce va oferi Koenigsegg Gemera, atunci când va intra în producție. Până vom vedea motorul suedezilor cu 600 CP pe stradă, GR Yaris rămâne cea mai puternică mașină cu motor în trei pistoane din lume.
Având în vedere dimensiunile compacte ale mașinii și greutatea de doar 1.280 de kilograme, putem spune cu ușurință că acest propulsor face față cu brio oricărei provocări. Livrarea puterii către cele patru roți ale mașinii se face prin intermediul unei cutii de viteze manuale, cu 6 trepte, cu o timonerie ce pune pe gânduri chiar și mașini precum Honda Civic Type-R, o altă legendă japoneză.
Livrarea resurselor este intoxicantă, mai ales peste 3.000 de RPM. Un val de cuplu te cuprinde imediat ce ai trecut de acest prag și îți inundă creierul cu o cantitate aproape insuportabilă de adrenalină. Acest sentiment, combinat cu sunetul de admisie al motorului, creează o atmosferă ce-ți va da impresia că te afli pe o secțiune specială de raliu. Faptul că inima de sub capotă se turează foarte repede, precizia de incontestat a cutiei de viteze, toate fac din acest pachet unul cum rar vei mai găsi în peisajul automobilistic din ziua de azi.
Dacă reușești, totuși, să te abții și să păstrezi regimul de turație al motorului sub acel nivel magic de 3.000 RPM, ai putea observa că răspunsul mașinii este chiar domol la comenzile tale. Comportamentul unui GR Yaris este asemănător oricărui model cu un motor, supraalimentat din toți rărunchii, cu destul de mult turbo lag și un comportament aproape leneș.
Tocmai de aceea, probabil, nu te vei putea abține să nu treci de limita „normalului” destul de des, ajungând iar în zona de nebunie temporară.
Interesanta masinuta, singurul impediment mi se pare pretul, e clar ca e strict pentru pasionatii marcii si al genului.