Motor / Transmisie
Yaris Hybrid este un model care poate să meargă în mod 100% electric până la o viteză rezonabilă şi poate să parcurgă astfel distanţe mici. Ca să explicăm ce înseamnă asta în lumea reală, imaginează-ţi că poţi să mergi în linişte deplină printr-o parcare, să ieşi din parcare, să te înscrii la coloana de la semafor şi chiar să mai avansezi câteva intersecţii mici până să fie nevoie de motorul cu ardere internă. Dar asta se întâmplă numai dacă apeşi acceleraţia foarte lin şi eşti un şofer răbdător. Altfel, intră în acţiune motorul cu ardere internă şi nu mai mergi doar pe resursele motorului electric.
Pentru amatorii de specificaţii tehnice, vorbim despre un motor care funcţionează în ciclul Atkinson, care are aprindere cu scânteie şi arde benzină şi care face parte dintr-un sistem hibrid HSD semnat Toyota. Nu este acelaşi sistem ca la fraţii săi mai mari, Auris şi Prius, ci o versiune micşorată a acestuia, dar principiul de funcţionare rămâne acelaşi. Motorul cu ardere internă dezvoltă 75 CP şi 111 Nm, în timp ce omologul său electric asigură 61 CP şi 169 Nm. Resursele sunt gestionate de o transmisie E-CVT, acel ghimpe în coasta dinamicii despre care vă vorbeam mai sus.
La nivel teoretic, este cea mai eficientă transmisie posibilă. În practică, poate deveni enervantă în funcţionare, deoarece se comportă aproape la fel ca fiecare CVT pe care l-am întâlnit. Atunci când apeşi acceleraţia la podea, motorul cu ardere internă urcă la o turaţie sensibil ridicată şi rămâne acolo, în timp ce acul vitezometrului urcă într-un ritm moderat. Ai senzaţia că motorul trage de un elastic, şi acesta din urmă te propulsează apoi pe şosea.
Dacă eşti un şofer liniştit şi totul în jurul tău este zen, nici nu vei simţi că această transmisie are acel comportament la kick-down. Însă amatorii de dinamism vor remarca de la prima plimbare. Iar tocmai această neadaptare la ceea ce este perceput în prezent ca fiind un automobil convenţional cu transmisie automată este principalul motiv de critică al sistemului hibrid din echiparea lui Yaris Hybrid.
În rest, maşina impresionează prin silenţiozitate şi rafinament. Trecerea de la funcţionarea electrică la hibridă este aproape imperceptibilă şi se simte doar dacă ai oprit sistemul audio şi asculţi momentul în care va porni motorul cu ardere internă. Tot atunci ţi se pare că acesta pare să fie gălăgios, dar este totul o chestie de referinţă. Dacă a fost linişte deplină când ai pornit maşina şi te-ai pus în mişcare, normal că vei observa momentul în care porneşte motorul cu ardere internă.
e doar parerea mea sau farurile chiar seamana cu o generatie mai veche de clio ?