Celebrul VW Bus renaște în versiune electrică și autonomă: I.D. Buzz Concept are 600 de kilometri autonomie și 6 locuri pentru pasageri
Volkswagen a prezentat astăzi conceptul I.D. Buzz, din care va fi dezvoltată versiunea de serie a unui Bus complet electric care va putea să se conducă singur.
Simbolul epocii flower-power din anii '50-'70 și unul dintre cele mai ușor de recunoscut modele din istoria Volkswagen va renaște în 2022 sub forma unui microbuz full-electric care va beneficia implicit de un sistem de rulare complet autonomă. Denumit oficial Type 2, dar cunoscut în cultura populară sub denumirile Volkswagen Bus, Volkswagen Microbus sau Volkswagen Bulli, mașina care a revoluționat transportul de persoane în Europa și Statele Unite după cei de-al doilea Război Mondial primește astăzi o versiune ultramodernă sub forma conceptului I.D. Buzz.
Volkswagen I.D. Buzz Concept: date esențiale
● Conceptul I.D. Buzz este prezentat astăzi la Salonul Auto de la Detroit. Este al doilea concept din seria Volkswagen I.D., după cel prezentat în toamna lui 2016 la Salonul de la Frankfurt.
● Numele conceptul este un joc de cuvinte între "Bus" și sunetul ascuțit "Buzzer în engleză" pe care-l face o mașină electrică.
● Conceptul I.D. Buzz are la bază platforma pe care Volkswagen o va utiliza la construcția gamei sale electrice dedicate. Numele său oficial este MEB (Modularer Elektrobaukasten).
● Modelul de serie derivat din I.D. Buzz Concept va vedea lumina zilei cel mai probabil în 2022, la doi ani de la lansarea versiunii de producție a lui I.D. Concept, fratele mai mic prezentat anul trecut.
● Volkswagen: "Până în 2025, vom vinde anual un milion de astfel de mașini conectate și full-electrice. Vrem să facem mobilitatea electrică parte din caracterul de bază al mărcii Volkswagen".
● Volkswagen prezintă noul model ca pe "un Microbus pentru o nouă eră". De altfel, conceptul preia evident elemente estetice de la modelul original, lansat acum 66 de ani, transformându-le și reinterpretându-le însă în context modern.
● Klaus Bischoff, director de design VW: "I.D. Buzz nu este o mașină retro așezată pe jante de 22 de inch. Mai degrabă vorbim despre un pas logic în dezvoltarea a ceea ce putem numi cel mai de succes design de acest tip din istorie. Întregul design este curat, oferit de suprafețele sale omogene și de silueta monolit".
● Partea frontală "prietenoasă" care seamănă cu o față umană a fost studiată atent de designerii Volkswagen, iar rezultatul final, de "mașină zâmbitoare", nu este deloc întâmplător. De altfel, farurile sunt de fapt LED-uri care se transformă în funcție de starea de operare a mașinii: ochii se "închid" atunci când mașina e parcată, șoferul este întâmpinat la mașină de un show de lumini care culminează prin deschiderea "ochilor", iar aspectul blocurilor optice LED devine mai agresiv la viteze ridicate.
● Conceptul I.D. Buzz este propulsat de două motoare electrice care dezvoltă în total 275 de kW (374 CP), putere care-i permite să ajungă de la 0 la 100 km/h în 5.3 secunde. Viteza maximă anunțată este de 160 km/h.
● I.D. Buzz oferă tracțiune integrală.
● Capacitatea totală a pachetului de acumulatori este de 111 kWh, iar autonomia totală anunțată este de circa 600 de kilometri după criteriile europene NEDC. Bateriile sunt montate la nivelul podelei.
● I.D. Buzz poate fi încărcat la stații de mare putere (până la 150 kW), ceea ce înseamnă că bateria se poate umple până la 80% din capacitatea totală în doar 30 de minute la astfel de puncte de încărcare.
● Conform celor de la Volkswagen, I.D. Buzz va fi construit pentru a putea găzdui un sistem complet autonom de rulare. Pachetul se numește oficial I.D. Pilot și va fi disponibil la trei ani de la lansarea oficială a modelului de serie, deci în 2025.
● Printr-o simplă apăsare a logo-ului Volkswagen de pe volan, mașina deconectează volanul de axa față, iar mașina schimbă luminile interioare în unele ambientale, anunțând că a intrat în modul full-autonom. Scaunul șoferului poate fi întors la 180 de grade pentru ca acesta să poată discuta față în față cu pasagerii de pe locurile din spate.
● Deși dimensiunile conceptului nu sunt mai mari decât cele ale modelului original din care se inspiră, I.D. Buzz oferă 6 locuri pentru pasageri, iar spațiul dedicat acestora este net superior decât în "Microbus"-ul original. Toate scaunele sunt modulare: cele din spate se pot transforma în pat, iar cele din rândul central se transformă la nevoie în măsuțe.
● I.D. Buzz oferă un spațiu pentru bagaje care variază între 660 și 4600 de litri, în funcție de câte scaune rămân montate. În plus, motoarele electrice compacte transformă compartimentul frontal într-o zonă de încărcare care oferă 170 de litri adiționali.
● Între elementele tehnologice futuriste pe care le prezintă I.D. Buzz Concept se numără recunoașterea automată a șoferului, moment în care mașina personalizează poziția la volan, sistemul multimedia și ambianța conform preferințelor presetate ale celui de la volan.
● Volkswagen I.D. Buzz Concept nu este deschis cu o cheie clasică, ci prin Digital Key, parte dintr-o aplicație de smartphone dedicată. Aceasta oferă acces wireless la funcțiile mașinii, astfel că o rută de navigație poate fi preîncărcată în sistem înainte de a ajunge la mașină de pe telefon sau tabletă.
● Deși Volkswagen nu specifică nimic despre acest aspect în primul comunicat oficial, modelul de serie derivat din I.D. Buzz va deveni probabil mașina de bază a viitorului serviciu de transport Moia, o alternativă proprie la companiile de taximetrie și la companiile Uber sau Taxify.
Interesant - si design-ul, si abordarea tehnica permitind o autonomie demult asteptata pentru E-Cars. Si trick-ul cu scaunul soferului intors cu spatele e demential - pozitia e probabil optima pentru crash-urile "autonome". :-) Clar ca asistam insa la un progres exponential al "densitatii energetice" a bateriilor (coreenii de la LG sint, surprinzator, campionii domeniului), dar mi se par in continuare prea optimiste previziunile referitoare la masinile "autonome" fie si doar pe autostrazi. Sper - dar si cred - ca n-o sa apuc vremea lor, fiindca placerea de-a conduce ramine una dintre putinele "permise" inca intr-o lume treptat mai apropiata de viziunile sinistre ale lui Orwell & Huxley.