Maşina de test se prezintă
Astăzi intrăm în povestea testului de anduranţă cu Volvo V40 şi analizăm maşina pe care Automarket o va diseca în următoarele zeci de luni.
Începem să ne înţelegem. După aproape o lună de rulat prin Bucureşti şi împrejurimi, am depăşit prima mie de kilometri cu noul V40 care a intrat în garajul Automarket în această primăvară. Şi care ne va însoţi în călătoriile noastre cel puţin 3 ani de acum înainte. De fapt, sperăm să-i "povestim" viaţa alături de noi cât mai mult. Să avem un dosar stufos legat de noul model al suedezilor la final. Cu toate datele, cheltuielile şi celelalte elemente care spun povestea unui astfel de model.
Vă reamintesc faptul că maşina a fost cumpărată de la dealerul bucureştean Primus Auto la 13.000 de kilometri, primele şase luni de rulare fiind dedicate testelor pentru clienţi. După o verificare amănunţită, maşina a fost achiziţionată de Automarket, iar acum, la o lună şi câteva zile după ce am intrat în posesia ei, kilometrajul afişează 14.100 de kilometri. Ne aflăm însă abia la început, iar majoritatea distanţelor au fost parcurse în Bucureşti. Vor veni însă câteva drumuri până la Bistriţa - oraşul meu natal - şi, în plus, vom rezerva un episod special vacanţei de vară, în care maşina ne va însoţi prin Alpii austrieci într-o călătorie "iniţiatică" din care vom extrage deja câteva concluzii de bază legate de comportamentul maşinii, de consum şi de spaţiul interior.
Astăzi vorbim însă despre ce ne oferă maşina. Modelul intrat în anduranţa Automarket este un Volvo V40 D2 în echiparea Momentum, a treia din cele patru oferite de Volvo pe acest model: Basic, Kinetic, Momentum, Summum. Sub capotă se scunde un motor diesel de provenienţă Ford care dezvoltă 115 CP la 3600 rpm şi un cuplu de 270 Nm între 1750 şi 2000 rpm. Vom vorbi însă despre sistemul de propulsie într-un material dedicat viitor.
CE DOTĂRI ARE MAŞINA DE TEST?
Poţi să fii fericitul posesor al unui V40 pentru 22.816 euro, preţ pentru care vei primi acelaşi diesel de pe maşina noastră, dar în versiunea de echipare de bază. Care nu e deloc sărăcăcioasă, aşa cum ar putea părea după nume, şi depăşeşte ca ofertă ceea ce oferă în standard producătorii germani premium pe propriile lor modele de segment compact. O listă completă a dotărilor poate fi văzută ceva mai jos în acest articol. Dacă vrei să treci la echiparea Momentum, ajungi la 26.102 euro şi la o serie de dotări superioare interesante. Maşina noastră a costat însă 29.604 euro, diferenţa de preţ fiind dată de trei pachete de opţionale (Intro, Business, Winter/Light) şi de apariţia a două opţiuni suplimentare: portbagajul înalt cu două nivele şi vopseaua metalică Silver Metallic.
VOLVO V40 D2 BASIC (22.816 euro) | |||
SIGURANŢĂ | INTERIOR | ||
ABS | Climatizare automată (o zonă, cu control electronic al temperaturii) |
||
EBD (Distribuţia electronică a forţei de frânare) |
Volan reglabil pe înălţime şi telescopic (coloană defomabilă) |
||
EBL (Stopuri frână cu funcţie emergency) |
Priză 12V adiţională (în partea din spate a cotierei) |
||
DSTC (Sistem de control al tracţiunii şi stabilităţii) |
Scaune faţă ajustabile manual | ||
EBA (asistare la frânarea de urgenţă) |
Geamuri electrice faţă-spate (cu funcţie Auto Up&Down) |
||
WHIPS (protecţie tetiere active la impact posterior) |
Tetiere spate (3 bucăţi, reglaj manual) |
||
8 airbag-uri interioare (frontale Ş+P, genunchi Ş+P, laterale faţă, cortină faţă-spate) |
Cotieră faţă cu suport pentru pahare | ||
Airbag pietoni | Indicator de temperatură exterioară | ||
City Safety (evitarea coliziunilor până la 50 km/h) |
Lunetă spate încălzită electric | ||
Centuri pretensionate (faţă-spate) |
Spaţii depozitare |
||
Închidere centralizată cu telecomandă | Banchetă rabatabilă (60/40) |
||
Închidere de siguranţă pentru copii | Oglindă iluminată parasolar pasager | ||
Funcţie de închidere automată a uşilor în mers | Capav portbagaj | ||
Imobilizator electronic la pornire | Tapiţerie textil | ||
Lumini "Home Safe" | Pachet standard lumini (plafon, portbagaj, torpedou, consolă, rând 1) |
||
Sistem ISOFIX | Ornamente interioare negre (Charcoal) |
||
TEHNOLOGIE | ALTELE | ||
Start-Stop | Kit de reparaţie anvelope | ||
Radio CD Player MP3/WMA (4 difuzoare) |
Triunghi reflectorizant | ||
Interfaţă Multimedia Sensus | Trusă de prim ajutor | ||
Ecran multifuncţional color (5") |
|||
Amplificator (2x25W) |
|||
Intrare AUX | |||
Display în limba română | |||
ECHIPARE ADIŢIONALĂ MOMENTUM (+3286 euro) | |||
Computer de bord | Keyless Start (pornire fără cheie) |
||
Scaun şofer cu spătar rabatabil şi suport lombar | Pilot automat | ||
Scaun pasager cu reglare pe înălţime şi suport lombar | Comenzi audio pe volan | ||
Oglinzi parasolar iluminate (şofer-pasager) |
Torpedou cu sistem de răcire | ||
Climatizare automată (două zone) |
Oglinzi exterioare rabatabile electric (plus lumini LED încorporate) |
||
Covoraşe textile | Cotieră spate cu suport de pahare în banchetă | ||
Schimbător de viteze îmbrăcat în piele | Senzor de ploaie generaţie 2 (cu recunoaşterea tunelurilor) |
||
Levier frână îmbrăcat în piele | Ornamente interioare aluminiu (Shimmer Graphite) |
||
Cadru satinat consolă-tastatură | Ornamente torpedou/panouri uşi | ||
Jante aliaj 16" (MATRES, 205/55 R16) |
Ornamente exterioare cromate geamuri | ||
Pachet lumini 1 (lumini citi faţă, lumini picioare faţă) |
Volan 3 spiţe îmbrăcat în piele (plus ornamente din aluminiu) |
||
Capac culisant cotieră faţă (peste suportul de pahare) |
Tapiţerie mixtă (textil/piele) |
||
OPŢIUNI ADIŢIONALE PE MAŞINA TESTATĂ | |||
Pachet INTRO (+588 euro) | Afişaj digital 8" în locul ceasurilor de bord, TFT | ||
Senzor de parcare spate | |||
Cameră pentru marşarier | |||
Schimbător cu mâner luminat | |||
Pachet BUSINESS (+861 euro) | Pilot automat | ||
Audio High Performance (8 difuzoare) (4x45W, Radio/CD/MP3/AUX/USB/Bluetooth) |
|||
Pachet WINTER/LIGHT (+1554 euro) | Scaune faţă încălzite | ||
Lumini de zi LED | |||
Faruri adaptive Bi-Xenon cu spălare | |||
Pachet Lumini 2 (citit spate, portbagaj, buzunare uşi, praguri) |
|||
Parbriz încălzit | |||
Portbagaj pe două nivele (+73 euro) | |||
Vopsea Silver Metallic (426 euro) | |||
TOTAL | |||
29.604 euro |
ŞI TOTUŞI, CE CONTEAZĂ CU ADEVĂRAT?
Lista e lungă, astfel că vă voi face un rezumat. V40 iese în evidenţă la capitolul dotări prin faptul că vine în standard cu două elemente pe care niciun alt model concurent nu le are în versiunea de bază: airbag-ul pentru pietoni - o premieră mondială care a rămas încă unică în industrie chiar şi la un an de la lansarea modelului suedez - şi sistemul City Safety, prin care maşina frânează automat în oraş dacă nu eşti atent în trafic şi nu vezi că cel din faţa ta s-a oprit. La capitolul siguranţă trebuie să subliniez şi prezenţa în standard a airbag-urilor de genunchi pentru şofer şi pasager, detaliu care i-a adus lui V40 cele mai multe puncte din istoria EuroNCAP la momentul testării sale. Sistemul Start-Stop este şi el standard şi este, evident, foarte important pentru consum.
Din dotările adiţionale prezente pe modelul testat trebuie amintite neapărat display-ul TFT care ia locul ceasurilor de bord şi care te face să te simţi ciudat de fiecare dată când intri într-o maşină cu ceasuri "normale", aluminiul texturat excelent de pe consola centrală (numele oficial e Shimmer Graphite şi vine în pachetul de dotări al versiunii Momentum), scaunele mixte textil-piele (mi-am dorit asta pentru a evita disconfortul cauzat vara de scaunele din piele "plină"), volanul cu design reuşit şi LED-urile exterioare montate la nivelul spoilerului şi care reprezintă una dintre "ştampilele" lui V40.
După o mie şi ceva de kilometri de test am apreciat prezenţa camerei pentru marşarier pe maşină. Face parte din pachetul Intro, care conţine în plus display-ul TFT, senzori de parcare spate şi schimbătorul cu mâner luminat din interior, ultimul fiind o găselniţă pe care personal o găsesc inutilă, dar care pasagerilor care s-au perindat prin maşină până acum li se pare spectaculoasă. Costul pachetului e destul de bun, 600 de euro, şi merită comandat pe orice versiune aţi alege. Pachetul WINTER/LIGHT a fost ceva mai scump, însă scaunele încălzite şi parbrizul încălzit îşi vor face simţită prezenţa cu siguranţă în lunile de iarnă şi de-abia aştept să le testez utilitatea.
ANVELOPE DE VARĂ NOKIAN V
Mai trebuie amintite câteva detalii: maşina a venit cu anvelope Michelin Pilot Alpin 205/55 R16, însă, fiind deja primăvară, le-am schimbat imediat cu anvelope de vară Nokian V de aceleaşi dimensiuni. Ele sunt disponibile și în Magazinul Automarket.
Voi vorbi pe larg şi despre acestea, pentru că am primit foarte multe întrebări legate de comportamentul lor în sezonul estival, ştiut fiind faptul că marca finlandeză este cunoscută mai ales pentru excelenţa în fabricarea anvelopelor de iarnă. Până una-alta, mi-a plăcut foarte mult faptul că Nokian îţi oferă un indicator al uzurii pneurilor direct pe talpa anvelopei: fiecare cifră reprezintă adâncimea în milimetri a şanţurilor, iar ele "dispar" pe rând, începând cu cifra 8, pe măsură ce anvelopa se uzează. Când ajungi la simbolul picăturii înseamnă că anvelopa nu mai este sigură în condiţii de asfalt umed şi că acvaplanarea poate interveni oricând. E o metodă interesantă de a te simţi lipsit de griji din acest punct de vedere.
În episodul următor vom vorbi despre motor, cutie şi partea tehnică a maşinii de test. Pentru că avem câteva surprize foarte interesante la acest capitol. Pe curând!
sa inteleg ca s-a dus deja un milimetru din anvelopa?