Pneurile slick ar putea anula performantele KERS

Publicat vineri, 07.11.2008 11:36 de Daniel Popescu

Sporul de performanta castigat prin utilizarea tehnologiei KERS ar putea fi anulat complet de modul in care vor functiona pneurile slick.

Echipele au libertatea de a alege daca vor utiliza tehnologia KERS in sezonul 2009, insa o decizie finala este complicata tot mai mult de reaparitia pneurilor slick in Formula 1.

Teoretic, KERS va aduce un spor de performanta de aproximativ 0.3 secunde pe un tur de circuit, insa dezavantajul de a monta sistemul pe masina ar putea anula acest avantaj.

In plus, conform specificatiilor pneurilor slick din 2009, pentru obtinerea unor performante superioare cea mai mare parte a greutatii va trebui amplasata in fata masini. Paradoxal, sistemul KERS, care cantareste aproximativ 60 kg, va fi amplasat in spatele masinii, creand astfel un dezavantaj major.

Echipele spera ca odata cu inceperea testelor din aceasta iarna sa gaseasca raspunsuri concrete la aceste probleme. "Foarte multe lucruri depind de ce descoprim in privinta pneurilor cand incepem sa lucram mai mult cu ele. Am preconizat distributia greutatii pe care o dorim si asta include si KERS pe masina. Dar daca distrubutia greutatilor trebuie sa se schimbe, este mult mai dificil sa muti elemente majore de la KERS in jurul masinii", a declarat seful echipei Honda, Ross Brawn.

"Daca incepi sa faci compromisuri poti descoperi ca pierzi avantajul potential al KERS. Se vorbeste despre 0.25 - 0.3 secunde pe tur si este foarte usor sa pierzi acest avantaj daca masina nu functioneaza corect".

La randul sau, directorul tehnic al echipei Williams, Sam Michael, a admis pericolul anularii performantelor KERS in cazul utilizarii pneurilor slick. "Depinde daca este vorba despre o panta optima intre distributia greutatii si timpii pe tur", a explicat el pentru publicatia Autosport. "Poti desena masina cu orice distributie de greutate pentru ca muti ampatamentul sau poti schimba geometria suspensiilor pentru a obtine distributia de greutate dorita fara balast".

"Referitor la pneuri, exista mai multa aderenta in fata decat in spate pentru ca avem pneuri cu santuri, asa ca stabilitatea iti va spune ca trebuie sa muti greutatea in fata. Dar vorbim despre pneuri slick, care lucreaza diferit de pneurile cu santuri si vor lucra diferit la diferite temperaturi, asa ca nimeni nu stie 100% pana nu le vom utiliza. Nu exista o distributie optima a greutatilor, se poate schimba de la o cursa la alta si in funtie de temperatura pistei".

"In ceea ce priveste KERS, prima provocare este sa o facem sigura si fiabila, iar a doua este performanta. Odata ce avem acesti doi factori vom concura cu KERS".

Tendinta pneurilor slick fata de a oferi o aderenta mai buna are drept cauza impotrivirea echipelor ca Bridgestone sa reduca marimea pneurilor fata din cauza impactului pe care il au asupra aerodinamicii si a setarilor suspensiilor. Prin urmare, Bridgestone a schimbat constructia pneurilor spate pentru a spori aderenta, dar in acest moment japonezii nu au gasit niciun compromis.

Oficialii Bridgestone considera ca echipele vor intampina dificultati in desenarea masinilor pentru a partea din spate va fi mai grea. Brawn crede ca unele circuite vor prezenta avantaje ale utilizarii KERS, pe cand altele nu.

"Poate fi un avantaj strategic. Sunt anumite circuite unde avantajul ar putea fi de doua-trei lungimi de masina intre o masina cu KERS si una fara KERS", a declarat englezul. "Unele circuite nu vor oferi niciun beneficiu pentru ca nu au linii drepte lungi inainte de primul viraj, dar exista un numar de circuite unde KERS va fi foarte relevant la start si ar putea insemna doua sau trei locuri".