7 tehnologii pe maşinile viitorului: cum va schimba internetul interacţiunea cu maşinile
Informaţii despre trafic în timp real, folosirea smartwatch-ului pe post de cheie, controlarea funcţiilor inteligente ale casei sau conexiuni rapide la internet sunt doar câteva dintre tehnologiile prezentate la Mobile World Congress 2015 care îşi vor face loc în maşinile viitorului.
Industria auto traversează o perioadă plină de schimbări fundamentale în privinţa modului în care şoferii interacţionează cu propriile maşini.
Noua ordine mondială este "conectivitatea", un cuvânt pe care l-am auzit la aproape fiecare stand de la Mobile World Congress, un târg dedicat preponderent lansărilor de dispozitive electronice portabile. Mişcarea este una naturală şi vine în contextul în care, după ce au reuşit să conecteze oamenii la internet prin smartphone-uri, tablete, laptopuri şi chiar camere foto, marile companii de tehnologie îşi îndreaptă atenţia spre maşini.
Este doar încă un pas spre "Internet of Things", conceptul care presupune existenţa unei conexiuni la internet în orice tip de dispozitiv şi care va deveni aproape complet în momentul apariţiei caselor inteligente.
“Prin conectivitate vom vedea cum se schimbă experienţa la volan. Le vom oferi clienţilor noştri mai multe experienţe, iar tehnologia ne va permite să avem conectivitate şi să unim informaţiile”, sunt cuvintele sugestive ale lui Meg Divitto, vicepreşedinte la IBM Analytics, rostite în cadrul unei conferinţe care a avut loc standul Ford de la Mobile World Congress.
1. MyFord Mobile: controlează maşina electrică de pe smartphone
Unul dintre cele mai simple exemple ale conectivităţii este oferit de Ford prin intermediul noii sale aplicaţii MyFord Mobile, compatibilă şi maşinile electrice Ford şi disponibilă pe platformele Android şi iOS (iPhone).
Aceasta integrează câteva funcţii utile, cea mai interesantă fiind Go Times, care îţi permite să setezi din aplicaţia de pe telefon ca acumulatorul maşinii să fie complet încărcat într-o anumită zi, la o anumită oră. În plus, tot aici poţi seta şi temperatura care să fie în habitaclu la ora respectivă, avantajul fiind că procesul de încălzire sau de răcire se realizează cu curent electric de la priză, nu de la acumulator. În plus, aplicaţia îţi oferă sfaturi despre modul în care poţi îmbunătăţi autonomia dacă alegi să conduci mai eficient.
Pentru ceilalţi clienţi Ford, constructorul american oferă aplicaţia Sync, un asistent vocal ajuns deja la a treia versiune, care în curând va include şi serviciul Goal.com pentru pasionaţii de fotbal. “Aplicaţia Goal.com se conectează automat la maşină. Îţi alegi meciurile preferate şi, în momentul în care s-a marcat, vei auzi în maşină informaţia fără să te uiţi la telefon”, ne-a explicat un oficial Ford.
Lansarea MyFord Mobile face parte dintr-un plan complex care include şi alte servicii, cum ar fi furnizarea de informaţii meteo în cadrul sistemului de navigaţie cu ajutorul popularei aplicaţii AccuWeather.
2. Nokia Smart Location: informaţii în timp real despre accidente
Nokia este o companie recunoscută pe plan internaţional pentru divizia de telefoane mobile pe care a vândut-o recent către Microsoft, însă compania finlandeză integrează şi ramura Nokia Networks, care dezvoltă reţele mobile încă de la apariţia tehnologiei GSM.
Cea mai recentă creaţie a Nokia Networks este Nokia Smart Location Experiences, un serviciu prin care şoferii vor avea informaţii despre trafic în timp real: în momentul producerii unui accident pe şosea, informaţia este transmisă prin intermediul antenelor operatorilor de telecomunicaţii către serverele Nokia şi apoi furnizată celorlalţi şoferi care se află în apropierea accidentului. Sistemul de navigaţie al maşinii va recalcula ruta pentru a evita zona accidentului sau, dacă nu există o astfel de soluţie, va avertiza şoferul să circule prudent pentru că la o anumită distanţă s-a produs un accident.
“Putem folosi aceste informaţii pentru a face condusul mai sigur şi pentru a-i permite şoferului să ştie ce se va întâmpla pe drum. Este nevoie de numai câteva milisecunde pentru a furniza informaţiile”, ne-au transmis oficialii Nokia Networks la MWC.
Principalul avantaj al serviciului este că infrastura hardware există deja, astfel că este nevoie doar de o coordonare a informaţiilor între cele trei părţi implicate: Nokia, operatorii de telecomunicaţii şi constructorii auto. “Nu trebuie să construim antene, le folosim pe cele deja existente de la operatiorii de telecomunicaţii. În prezent, suntem în negocieri cu constructorii auto, guvernele şi furnizorii de reţele. Nu putem spune nimic despre momentul lansării pe piaţă, dar se va întâmpla în viitorul foarte apropiat”, ne-au mai spus oficialii Nokia Networks.
3. Audi Smart Key: cheia pentru Audi este un ceas LG Watch Urbane
Ceasurile inteligente au ocupat un loc aparte la Mobile World Congress, iar producătorii încearcă să lanseze modele cu funcţii cât mai avansate pentru a reduce utilizarea smartphone-ului din buzunar prin afişarea apelurilor, mesajelor sau a notificărilor.
LG, unul dintre cei mai mari producători de electronice din lume, a mers un pic mai departe cu ideea, întrucât noul model Watch Urbane cu conectivitate 4G are abilitatea de a înlocui cheia maşinii.
Pentru început, producătorul sud-coreean colaborează în această direcţie cu Audi, iar o simplă aplicaţie îţi va permite să deschizi maşina şi să porneşti motorul prin intermediul smartwatch-ului. Conexiunea se realizează prin tehnologia NFC (Near Field Communication) asemănătoare ca şi concept cu bluetooth şi permite realizarea acestor operaţiuni chiar şi atunci când smartwatch-ul este închis sau a rămas fără baterie.
În interiorul maşinii, poţi utiliza ceasul pentru afişarea autonomiei maşinii în funcţie de cantitatea de carburant din rezervor sau pentru activarea sistemului de climatizare. În plus, ceasul îţi va monitoriza activitatea şi va emite avertizări atunci când detectează că eşti obosit sau în pericol să adormi.
4. Samsung conectează telefonul la maşinile Seat
Cunoscut în special pentru smartphone-uri, tablete sau televizoare Smart, Samsung este şi constructor de maşini, chiar dacă în prezent brandul este operat de francezii de la Renault.
Divizia de dispozitive mobile a iniţiat un parteneriat cu Seat prin intermediul unei aplicaţii care permite accesarea unor funcţii de pe smartphone, cum ar fi deschiderea geamurilor sau rabatarea oglinzilor. În plus, conţinutul de pe smartphone poate fi afişat pe ecranul maşinii prin tehnologia MirrorLink, pentru a asigura mai multă siguranţă la volan. Conform parteneriatului, Seat va primi acces la tehnologia necesară pentru a-şi dezvolta propriile aplicaţiile software pentru maşini.
Pentru moment, cele două părţi nu au dezvăluit şi alte aplicaţii concrete pentru smartphone, însă până la sfârşitul acestui an Seat va lansa un model Leon care va integra această tehnologie. Ulterior, disponibilitatea tehnologiei va fi extinsă şi la celelate modele Seat.
5. Maserati concept car cu tehnologie Qualcomm
Qualcomm este cunoscut pe plan global pentru chipset-urile integrate în cele mai performante smartphone-uri şi tablete, însă compania americană dezvoltă inclusiv procesoare pentru sisteme multumedia dedicate industriei auto.
La MWC 2015, Qualcomm a prezentat un sistem integrat de siguranţă şi divertisment pe un Maserati Quattroporte, care iese în evidenţă prin folosirea unor display-uri pe post de oglinzi laterale şi de spate. Imaginile sunt preluate de la o serie de camere video amplasate în părţile laterale şi pe spatele maşinii. “De exemplu, avem o cameră video amplasată în spatele maşinii care oferă o vizibilitate mai bună şi elimină unghiul mort”, ne-a precizat un oficial de la standul Qualcomm de la MWC 2015. L-am întrebat ce se întâmplă dacă nu mai merge camera, însă răspunsul nu ne-a lămurit prea mult: “Ce se întâmplă dacă nu merge oglinda?”
Sistemul este capabil să te avertizeze în privinţa pericolului unei coliziuni cu un alt vehicul şi să-ţi arate limitele de viteze pe secţiunea respectivă de drum. Pe de altă parte, sistemul este echipat şi cu display de 12”, conectivitate 4G şi încărcare wireless pentru telefoane. Deocamdată, sistemul este în stadiu de concept şi nu există planuri concrete pentru lansarea acestuia pe maşinile de serie.
6. AT&T Digital Life: controlezi casa din maşină
AT&T este al doilea operator de telefonie mobilă din Statele Unite ca număr de utilizatori, iar compania a dezvoltat în ultimii ani sericiul AT&T Connected Drive, care costă 10 dolari pe lună şi permite utilizarea unui sistem de navigaţie în timp real prin intermediul unui modem care se conectează la serverele companiei.
La MWC 2015, compania a prezentat o versiune preliminară a aplicaţiei Digital Life integrată în Connected Drive, care permite controlarea din maşină a unei case inteligente. Cu ajutorul acestora, vei putea deschide poarta garajului, aprinde luminile din casă şi porni sistemul de încălzire al acesteia direct din maşină.
Sistemul pare desprins din ideea unei case inteligente şi este în stadiu de concept, iar şansele să-l vedem în Europa în această formă sunt minime, întrucât AT&T activează doar în SUA.
7. Huawei CarFi: partajarea conexiunii de internet în maşină
Huawei este cel mai mare producător de echipamente de telecomunicaţii din lume, care a dezvoltat inclusiv reţeaua 4G a operatorului Vodafone în România. La MWC 2015, producătorul chinez a prezentat Huawei CarFi, un hotspot care permite conectarea tuturor pasagerilor maşinii la internet cu viteze 4G de până la 150 Mbps.
Tehnologia va fi licenţiată operatorilor de telecomunicaţii, care vor putea folosi hotspot-ul pentru a oferi servicii 4G în maşina prin intermediul unor banale cartele SIM similare cu cele folosite în telefoanele mobile, astfel că nu este exclus să apară inclusiv în România. Avantajul este că până la 10 persoane se vor putea conecta la hotspot pentru a folosi aceeaşi conexiune de date în loc ca fiecare dintre pasageri să se concteze la propria reţea de date.
Numeroasele tehnologii prezentate la Mobile World Congress indică în bună măsură direcţia în care se îndreaptă constructorii auto pentru a oferi sisteme de siguranţă şi de divertisment cât mai variate la volan. Toate aceste tehnologii folosesc într-un fel sau altul internetul, care tinde astfel să devină esenţial inclusiv în interiorul maşinilor.
Acest lucru are însă potenţialul de a genera numeroase bătăi de cap pentru constructori din punct de vedere al securităţii datelor personale. Aşa cum viruşii informatici au migrat de pe calculatoare şi au ajuns inclusiv pe telefoane după ce acestea au primit conexiune la internet, acelaşi lucru se va întâmpla şi în cazul maşinilor.
Dacă pe telefoane datele bancare sunt printre cele mai expuse, în domeniul auto am putea asista la apariţia unor viruşi informatici care să le permită să intre în maşină prin falsificarea cheii electronice, să preia controlul maşinii sau chiar al casei inteligente.
Prin urmare, constructorii auto trebuie să acorde o atenţie sporită acestor aspecte şi să colaboreze pentru a implementa măsuri de securitate în conformitate cu ameninţările cibernetice prezente şi viitoare.
Majoritatea sunt niste mizerii ordinare si inutile.