Acesta este noul Ford Puma: Am fost primii jurnaliști români care au văzut noul SUV produs la Craiova
La începutul lunii mai am fost primii oameni pe care Ford i-a invitat să-l cunoască pe noul Puma, SUV-ul de segment B pe care îl va produce la Craiova. Embargoul a expirat, așa că vă putem spune totul despre el.
6 mai. N-am spus nimănui unde plec. La Dusseldorf plouă cu găleata. Clădirea gri în care am ajuns ascunde un mare secret. Iar eu sunt obligat să-l țin cu mine până la final de iunie. Un chin, dar și un privilegiu, pentru că sunt primul jurnalist care îl vede în „carne și oase”. Simt că toți oamenii de acolo, inginerii de produs, designerii, prelungesc dinadins tragerea cortinei uriașe. Până la urmă iau atitudine și dau nas în nas cu noul Ford Puma.
Nu-mi vine să cred că este el. Parcă mă simt și mai bine când văd că nu seamănă cu nimic din gama Ford actuală. Ba chiar am riscat să spun că seamănă destul de mult cu Porsche Macan. Designerii au râs, pentru că anticipau răspunsul acesta. Probabil nu eram primul care a văzut asemănările. Au acceptat bucuroși să-mi demonteze prima impresie.
Cum arată Puma în realitate?
Original. Ca nici un alt SUV din segmentul B. E frumos și nu pot explica exact de ce. Cum era de așteptat, noul crossover de segment B reinterpretează câteva linii ale vechiului Puma, modelul de la care a preluat numele. Partea frontală păstrează cele mai multe detalii estetice de la coupe-ul Puma, produs între 1997 și 2002. Blocurile optice, deși au o oarecare influență, sunt desenate după cele ale supercarului suprem: Ford GT. Până și semnătura luminoasă diurnă cu LED este similară cu cea a lui Ford GT. Bineînțeles, există mai multe soluții de iluminare, unele mai accesibile, cu o semnătură LED diferită. Nu lipsesc grila ovală, de dimensiuni generoase, specifică Ford, și nici prizele de aer incluse în spoilerul față, pentru a răci cum trebuie frânele. Nuca în perete? Oglinzile laterale.
În cadrul evenimentului din Dusseldorf eu am făcut cunoștință cu un Ford Puma în echiparea sportivă ST-Line. Asta înseamnă că pasajele foarte generoase ale roților, menite să ne sugereze că vorbim despre un SUV, au primit cele mai mari jante disponibile în ofertă: 19 inch. N-au lipsit pragurile laterale, iar în partea din spate au apărut eleronul montat pe hayon și deflectorul fals în care apare și o evacuare cromată. Blocurile optice spate, disponibile ca și cele față cu lumini LED, seamănă destul de mult cu vedem pe Renault Clio, dar sunt mai mari.
Interiorul versiunii ST Line vine cu scaune îmbrăcate în tapițerie mixtă, piele și textil, cu o serie de cusături roșii, cu un volan teșit în partea de jos, cu logo-ul ST-Line și cu inserții din aliaj sau aluminiu la nivelul pedalierului, al pragurilor și al schimbătorului de viteze. Dezvoltat de divizia Ford Performance, kitul disponibil pentru Puma vine la pachet și cu o suspensie sportivă, cu amortizoare special calibrate.
Mașina pe care am văzut-o la Dusseldorf a fost expusă în culoarea Blazer Blue. Scoate foarte bine în evidență formele mașinii, însă, cei care nu iubesc prea tare albastrul mai au la dispoziție alte 10 nuanțe de caroserie: Frozen White, Race Red, Solar Silver, Agate Black, Luxe Yellow, Lucid Red, Grey Matter, Desert Island Blue, Magnetic și Metropolis White.
Bineînțeles, așa cum ne-a obișnuit, Ford oferă și un nivel de echipare fără accente sportive, dar cu o mulțime de detalii menite să atragă publicul pretențios. Puma Titanium vine cu mai multe elemente cromate pentru exterior: conturul grilei, al proiectoarelor și inserții la nivelul pragurilor. Clienții primesc standard și jante Pearl Grey de 18 inch, precum și câteva detalii din plastic negru lucios.
La interior, Ford Puma Titanium vine cu volan îmbrăcat în piele, o serie de inserții care imită lemnul și o tapițerie specială pentru fețele ușilor.
Interior ușor de curățat și spațios
Ford a gândit noul Puma ca o mașină practică, foarte spațioasă. Asta deși vorbim despre un SUV de segment B, iar trăsăturile acestea par uneori utopice. La interior există spațiu suficient pentru doi pasageri adulți pe bancheta din spate, mulțumită în mare parte designului ales pentru spătarul scaunelor față. Scaune față care sunt disponibile, în premieră în segment, cu o funcție de masaj ce poate fi ajustată pe trei direcție și pe trei niveluri de intensitate. Am testat această funcție pe un scaun adus acolo special și pot spune că nu e cazul să vă așteptați la un masaj viguros. Se simte ușor acțiunea lui și, probabil, pe distanțe lungi va fi reconfortant.
În funcție de nivelul de echipare, clienții pot alege și o tapițerie care poate fi spălată. Scaunele sunt îmbrăcate într-o stofă care vine fixată cu velcro și fermoar. Ea poate fi curățată la mașina de spălat. De asemenea, atunci când v-ați plictisit de culorile interiorului, puteți comanda alt model de tapițerie. Sunt o mulțime de spații de depozitare inteligent create, inclusiv o zonă pentru depozitarea telefonului mobil, bine croită, care vine și cu încărcare prin inducție.
Surpriza uriașă se ascunde însă în spatele hayonului. Acesta poate fi comandat cu o acționare electrică și cu o funcție handsfree pentru momentele în care aveți mâinile ocupate. O să încep cu planșeul portbagajului, care este fixat de hayon, deci nu trebuie să vă faceți probleme pentru depozitarea lui. De asemenea, el este flexibil și lung, reușind astfel să se muleze pe obiecte voluminoase.
Ce obiecte voluminoase? Păi într-un portbagaj cu o capacitate de 456 de litri pot intra multe. Este o capacitate neobișnuit de generoasă pentru un model de segment B, depășind ce oferă Peugeot 2008, Opel Crossland X, Volkswagen T-Cross sau Citroen C3 Aircross. Podeaua portbagajului are o structură hexagonală folosită în industria aviaței sau în elaborarea supercarurilor. Este construită din hârtie reciclată și un adeziv pe bază de apă pentru a fi foarte ușoară.
Sub podeaua aceasta se ascund alte spații de depozitare. Dacă alegeți un kit de pană, atunci o să vă treziți cu un loc secret în care mai încap fără probleme un troler de cabină și un rucsac. Tocmai această adâncitură a portbagajului permite transportul unor obiecte care au până la 115 centimetri. Nu găsești așa ceva nici în SUV-urile mari. Ca să-mi demonstreze acest aspect practic neobișnuit, Ford mi-a pus la dispoziție o mulțime de obiecte înalte, pe care ai putea să le cari în portbagaj. Le veți găsi și în imaginile de mai jos, le enumăr și aici: un ghiveci înalt cu tot cu floare, un scaun de birou, o bicicletă pliabilă sau doi saci pentru crose de golf.
Bonus, pentru că această zonă ascunsă poate servi la încărcarea obiectelor murdare, cum ar fi niște cizme de cauciuc pline de noroi, Ford a mai inventat ceva util: podeaua are un dop. Prin urmare, poți să speli liniștit orice.
Puma promite să fie util și atunci când ai de încărcat pachete voluminoase cu mobilă. Gura de încărcare a portbagajului este largă și a fost gândită pentru a putea primi un pachet de aproape un metru lățime fără a rabata bancheta spate.
Un nou val de tehnologii
Dacă o să privești superficial interiorul noului Ford Puma o să spui că micul SUV de la Craiova preia display-ul central de 8 inch de la Fiesta și Focus. Nimic greșit aici. Dar incomplet. Este același ecran, cu o luminozitate foarte bună, cu un răspuns tactil exemplar și cu suport Apple Carplay și Android Auto. Cu ce vine în plus? Cu posibilitatea de a primi informații despre probeme apărute pe drum: un accident, o porțiune periculoasă, omașină oprită neregulamentar. Și, culmea, nu e nevoie să comanzi navigație pentru asta, ci numai modemul pentru conexiune la internet. Informațiile sunt transmise prin intermediul serviciului Here, care preia datele din cloud.
Dacă alegi sistemul de navigație al producătorului primești informații din trafic. Nu lipsește conexiunea la internet pentru un număr impresionant de 10 dispozitive. Tot 10 la număr sunt și boxele oferite de sistemul audio opțional Bang & Olufsen, cu o capacitate de 575 watt.
Cireașa de pe tort este însă afișajul digital al instrumentelor de bord. Ford folosește un ecran de 12.3 inch, cu o grafică bună și simplă. E drept că nu ai culorile și rezoluția întâlnite pe modelele din Grupul Volkswagen sau BMW, dar este suficient pentru a livra informații corect și pentru a-ți oferi o experiență digitală din viitor. Afișajul își poate schimba înfățișarea în funcție de modurile de rulare, alternând între roșu pentru modul Sport, albastru pentru Normal și verde pentru Eco.
Pentru cei care vor să fie conectați în permanență la mașina lor, Ford oferă și aplicația Fordpass, care permite blocarea sau deblocarea mașinii de la distanță, pornirea ei (doar pentru versiunile cu transmisie automată), verificarea alarmei, a schimbului de ulei, a poziționării pe hartă și a autonomiei.
Revoluția micro-hibridă și motorul cu dezactivare a unui cilindru
Noul Ford Puma dă startul noii revoluții hibride anunțate de constructorul american în Europa. Ovalul Albastru declara în urmă cu câteva luni că viitorul apropiat ne va aduce câte o versiune cu sistem micro-hibrid pe fiecare model din gamă. Cel mai mic SUV din gamă primește motorul EcoBoost Hybrid de un litru, capabil să îmbunătățească nu doar consumul și emisiile cu 10%, ci și performanțele dinamice. Ford susține că ajunge la dinamica motorului 1.5 EcoBoost.
Sistemul micro-hibrid folosește un starter-generator pe curea cu o capacitate de 11.5 kW. Acesta preia energia rezultată la frânare sau la rularea liberă și o înmagazinează într-o baterie litiu-ion de 48V. Aceasta are o capacitate mult prea mică pentru a-i permite o rulare electrică, însă, în mediul urban, ea va ajuta mașina să oprească mai mult timp motorul. Spre exemplu, atunci când încetinești pentru că te apropii de un semafor, iar viteza scade sub 15 km/h, motorul se oprește. Se oprește chiar și atunci când pedala de ambreiaj este apăsat.
Energia rezultată este recuperată în baterie. Cu ce adună aici, Ford Puma poate menține în funcțiune sistemele electronice ale mașinii și poate suplimenta cuplul motor. Fie la viteze mici, pentru a reduce utilizarea motorului pe benzină, fie la viteză mare, când e nevoie de ceva mai multe resurse decât cele ale unității convenționale.
La viteze mici, sistemul micro-hibrid poate oferi 50 de Nm pentru a favoriza accelerații mai vioaie. Spre exemplu, ești în treapta a treia, la 35 de km/h și ai nevoie de accelerare. Cuplul motor ajută la îmbunătățirea răspunsului mașinii. În cealaltă situație, atunci când soliciți toate resursele (într-o depășire, spre exemplu), sistemul micro-hibrid poate suplimenta cu 20 de Nm.
EcoBoost Hybrid este disponibil pentru versiunile de 125 și 155 de cai putere ale motorului de un litru. În plus, versiunea de 125 de cai este disponibilă și cu un sistem de dezactivare a cilindrului. Din totalul de trei rămân doar doi atunci când rularea nu necesită toate resursele. Repunerea în funcțiune se face în doar 14 milisecunde. Tehnologia de dezactivare a unuia dintre cilindri îi oferă motorului de 125 de cai putere un consum mediu de 5.6 litri/100 de kilometri și o rată a emisiilor de 128 g/km.
Ford nu renunță pentru moment la diesel. Prin urmare, Puma va beneficia și de motorizări EcoBlue. Intrarea în gamă se va face cu motorizări EcoBoost fără tehnologia micro-hibridă. Pe lângă cutiile manuale oferite standard, Ford va pune la dispoziție și o automată cu șapte rapoarte și dublu ambreiaj.
Fiesta SUV-urilor mici și etalon la capitolul siguranță
Ford nu a uitat de pedigree-ul său. Modele ca Fiesta și Focus sunt recunoscute pentru ținuta de drum exemplară. Prin urmare, Puma nu putea să facă notă discordantă. Ford anunță că arhitectura include o bară de torsiune rigidă pentru puntea spate, amortizoare mai mari, o suspensie mult mai bine antifonată și un șasiu ceva mai țeapăn. În plus, lățimea mașinii este foarte apropiată de cea a unui Focus.
După cum spuneam și mai sus, în cazul versiunilor ST-Line, setarea suspensiei a fost făcută de Ford Performance pentru a reduce la maxim ruliul. Direcția și calibrarea sistemului ESP depind și de modurile de rulare pe care le alege șoferul. Acesta are la dispoziție modurile Normal, Eco, Trail, Slippery și Sport. Fiecare vine cu o setare specială pentru parametrii mașinii.
Pentru cei care nu pun așa mare accent pe ținuta de drum sportivă, Ford s-a asigurat că garantează o rulare extrem de sigură. Există foarte multe sisteme de siguranță pe Ford Puma. Avem 12 senzori, trei radare și două camere care veghează cei cinci pasageri. Există un sistem de menținere în centrul benzii de rulare, unul pentru recunoașterea semnelor de circulație și un pilot automat adaptiv cu funcție Stop&Go.
Nu lipsește camera de marșarier cu vedere la 180 de grade, o premieră în segment, și avertizarea la mersul cu spatele sau la ieșirea dintr-o parcare. Aceasta poate aplica și frâna dacă detectează un pericol iminent. Puma beneficiază și de un sistem care promite să te țină pe drum, dacă cumva ai adormit și ai ieșit de pe carosabil. Road Edge Detection are un senzor care simte când ai ieșit de pe asfalt pe iarbă, pietriș sau altă suprafață și aplică o forță direcției pentru a rămâne pe carosabil.
Și asta nu e tot. Pe lângă sisteme clasice, cum ar fi frânarea automată de urgență, cu posibilitate de recunoaștere a pietonilor și bicicliștilor, Ford Puma dispune și de o avertizare că ai pătruns pe o stradă cu sens interzis. La viteze urbane sau de autostradă, funcția Evasive Steering Assist folosește camera pentru a detecta vehicule care se deplasează prea încet sau care staționează și ajută șoferul să evite o coliziune iminentă.
Concluzie
Cred că este evident că noul Ford Puma, cel mai nou membru al familiei de la Craiova, este cel mai complex și mai avansat model construit la noi în țară. Dă tonul în materie de tehnologie și siguranță în segmentul său și nu numai. Este dovada vie că Ford și-a făcut bine temele și promite să producă în Oltenia un adevărat hit.
Foarte fain,chiar imi place,design indraznet si sportiv.Clar,se va vinde...