ANALIZA: 10 lucruri care au schimbat lumea auto in ultimii zece ani
Ultimii zece ani au schimbat radical fata industriei auto mondiale. Automarket a ales zece dintre cele mai importante si marcante miscari ale industriei din deceniul care se incheie.
Pe masura ce anii au trecut, industria auto s-a schimbat mult din anul 2000. Automarket va prezinta o lista de evenimente si schimbari importante care au avut efecte evidente asupra industriei auto mondiale. Fara a avea pretentia ca ordinea evenimentelor sa fie cea a importantei lor sau ca ele sunt singurele care merita mentionate, este evident faptul ca toate cele zece elemente mai jos mentionate si-au adus aportul la reconfigurarea unor valori ale industriei.
1. Lansarea lui Bugatti Veyron (2005)
Lansarea celui mai puternic model de serie creat vreodata este, cu siguranta, un element care a schimbat lumea auto din ultimii 10 ani si va reprezenta un punct de referinta pentru toti constructorii in urmatorul deceniu. Primul model de serie care a depasit granita psihologica de 1000 de cai putere, Bugatti Veyron este echipat cu un motor W16 cu patru turbine care dezvolta 1.001 CP si poate atinge o viteza de 407 km/h. Aceasta realizare a tehnicii are 64 de supape, care sunt actionate de numai patru axe cu came, gratie configuratiei in W a acestui motor. Grupul VAG a produs modelul Veyron pe pierdere, construirea fiecarui exemplar fiind mai scumpa decat pretul de vanzare la poarta fabricii.
2. Lansarea Daciei Logan (2004)
Chiar daca am putea sa parem nationalisti in analiza, lansarea lui Logan a reprezentat unul dintre punctele de cotitura ale industriei auto mondiale. Considerat la inceput un proiect ca oricare altul, X90 a dat nastere unui model-simbol al ultimilor ani care i-a inspirat pe toti ceilalti producatori. Unul dintre meritele lui Logan este faptul ca acest model a reusit sa reprezinte o arma paradoxala impotriva crizei, Dacia fiind constructorul care a crescut cel mai mult in Europa in anul 2009, cand pietele auto europene au fost lovite dur de recesiune.
3. Explozia pietei auto din China (2000-2009)
Economia din China a crescut intr-un ritm impresionant in ultimii ani, iar vanzarile de automobile au urmat indeaproape aceasta tendinta. In cea de-a doua jumatate a acestui deceniu, puterea de cumparare a clasei de mijloc din China a crescut semnificativ, iar marii producatori de automobile si-au indreptat ofertele catre poporul chinez. Daca in anul 2000 producatorii de automobile din China au fabricat aproximativ 2 milioane de unitati, noua ani mai tarziu acestia sunt pe cale sa construiasca aproape 12 milioane de exemplare.
4. Cresterea popularitatii masinilor ecologice (2000-2009)
Importanta emisiilor pe care le produce un vehicul a crescut radical fata de anul 2000, mai ales pentru consumatori. De la autovehiculele echipate cu motoare diesel extrem de eficiente, pana la hibrizi si modele electrice, toate aceste vehicule cu emisii mai scazute decat media industriei au devenit un lucru cerut de catre consumatori, iar producatorii de automobile au avut un raspuns pe masura. De la downsizing la biocombustibili, producatorii de automobile au avut un raspuns pentru aproape orice problema care le-a fost pusa in fata ochilor. Chiar si biocombustibilii au fost imbunatatiti, pentru ca productia acestora sa aiba un impact cat mai scazut asupra mediului si al populatiei. Cel mai clar exemplu legat de faptul ca masinile ecologice reprezinta un trend este reprezentat de marile saloane auto mondiale, care in ultimii doi ani anunta exclusiv "inverzirea" industriei.
5. Relansarea Mini - redefinirea conceptului de masini premium de oras (2000)
In anul 2000, BMW a reinventat modelul Mini, lansat in urma cu 40 de ani de catre Alexander Issigonis. La acea vreme, decizia celor de la BMW parea o nebunie de moment. Bavarezii au raspuns provocarii si au realizat un model care amintea de original dar avea personalitate proprie. Principala diferenta %u2013 noul Mini nu mai era un produs utilitar, ci un model premium.
6. Achizitia corporatiei Daewoo Motors de catre GM si transformarea Chevrolet (2002)
Odata cu falimentul Daewoo Motors, cei de la General Motors au fost printre putinii pretendenti la achizitia bunurilor companiei sud-coreene. Ceea ce parea o decizie extrem de ciudata la acea vreme le-a permis celor de la Chevrolet sa acceseze toate pietele pe care lucra Daewoo prin intermediul modelelor mici si compacte si au transformat marca Chevrolet intr-un brand global. Miscarea a afectat si Romania, uzina Daewoo de la Craiova fiind lovita dur de disparitia marcii din Europa.
7. Renasterea Fiat prin Sergio Marchionne (2003)
Inainte ca Sergio Marchionne sa preia fraiele companiei Fiat, marca italiana avea un traseu descendent, care ducea spre faliment. Alaturi de Luca di Montezemolo, Marchionne a transformat Fiat si a optimizat atat productia, cat si gama de produse si a adus compania inapoi pe profit in 2006. Printre produsele de succes realizate sub conducerea lui Marchionne putem enumera Fiat Panda si Fiat 500, ambele cu trofeul Masina Anului in Europa in vitrina, si renasterea marcii Alfa Romeo. Totodata, Sergio Marchionne a preluat conducerea aliantei Fiat-Chrysler, pe care analistii sustin ca ar putea sa o duca la un nivel inalt in perioada urmatoare.
8. Despartirea colosului DaimlerChrysler (2007)
In 1998, germanii de la Daimler au realizat o alianta cu americanii de la Chrysler. Acestia au format un parteneriat care parea a fi un model pentru industria auto, dar care s-a destramat in 2007 dupa ce consiliul de administratie Daimler a decis sa renunte la Chrysler, divizie care inregistra pierderi serioase. Zvonurile de la acea vreme anuntau si numeroase diferente culturale dintre conducerea din Stuttgart si cea din Auburn Hills, dar acestea nu mai sunt relevante acum deoarece totul s-a incheiat intre cei doi constructori de automobile.
9. Volkswagen cumpara Porsche (2009)
Povestea Porsche este una pe cat de fascinanta, pe atat de ciudata. Desi sefii constructorului din Stuttgart au readus pe linia de plutire si mai mult decat atat un producator care la inceputul anilor '90 era cu un picior in groapa si au incercat la un moment dat sa cumpere Grupul Volkswagen, Porsche a dat de greutati financiare majore in ultimele 18 luni. Epilog: Porsche a fost cumparat de VW Group, devenind a zecea marca din portofoliul germanilor.
10. Vanzarea Jaguar/Land Rover catre Tata Motors (2007)
Sfarsitul anului 2007 a adus cu sine una dintre cele mai importante achizitii ale ultimilor ani. Desfasurata intr-o perioada in care criza financiara nu exista, tranzactia care a vizat cele doua marci considerate neprofitabile a implicat doua miliarde de dolari primite de Ford din parte indienilor, in conditiile in care suma totala platita de Ford in 1989 pentru achizitia celor doua branduri s-a ridicat la 6.3 miliarde de dolari. Desi analistii erau sceptici la acel moment in legatura cu viitorul celor doua marci premium britanice, Jaguar si Land Rover s-au redresat intre timp si, in ciuda crizei actuale, au anuntat cresteri sensibile ale vanzarilor.
Foarte interesanta stirea