ANALIZA: 10 lucruri care au schimbat lumea auto in ultimii zece ani

Publicat marţi, 22.12.2009 19:37 de Mircea Meșter, Sebastian Toma

Ultimii zece ani au schimbat radical fata industriei auto mondiale. Automarket a ales zece dintre cele mai importante si marcante miscari ale industriei din deceniul care se incheie.

Pe masura ce anii au trecut, industria auto s-a schimbat mult din anul 2000. Automarket va prezinta o lista de evenimente si schimbari importante care au avut efecte evidente asupra industriei auto mondiale. Fara a avea pretentia ca ordinea evenimentelor sa fie cea a importantei lor sau ca ele sunt singurele care merita mentionate, este evident faptul ca toate cele zece elemente mai jos mentionate si-au adus aportul la reconfigurarea unor valori ale industriei.

1. Lansarea lui Bugatti Veyron (2005)


Lansarea celui mai puternic model de serie creat vreodata este, cu siguranta, un element care a schimbat lumea auto din ultimii 10 ani si va reprezenta un punct de referinta pentru toti constructorii in urmatorul deceniu. Primul model de serie care a depasit granita psihologica de 1000 de cai putere, Bugatti Veyron este echipat cu un motor W16 cu patru turbine care dezvolta 1.001 CP si poate atinge o viteza de 407 km/h. Aceasta realizare a tehnicii are 64 de supape, care sunt actionate de numai patru axe cu came, gratie configuratiei in W a acestui motor. Grupul VAG a produs modelul Veyron pe pierdere, construirea fiecarui exemplar fiind mai scumpa decat pretul de vanzare la poarta fabricii.

2. Lansarea Daciei Logan (2004)


Chiar daca am putea sa parem nationalisti in analiza, lansarea lui Logan a reprezentat unul dintre punctele de cotitura ale industriei auto mondiale. Considerat la inceput un proiect ca oricare altul, X90 a dat nastere unui model-simbol al ultimilor ani care i-a inspirat pe toti ceilalti producatori. Unul dintre meritele lui Logan este faptul ca acest model a reusit sa reprezinte o arma paradoxala impotriva crizei, Dacia fiind constructorul care a crescut cel mai mult in Europa in anul 2009, cand pietele auto europene au fost lovite dur de recesiune.

3. Explozia pietei auto din China (2000-2009)


Economia din China a crescut intr-un ritm impresionant in ultimii ani, iar vanzarile de automobile au urmat indeaproape aceasta tendinta. In cea de-a doua jumatate a acestui deceniu, puterea de cumparare a clasei de mijloc din China a crescut semnificativ, iar marii producatori de automobile si-au indreptat ofertele catre poporul chinez. Daca in anul 2000 producatorii de automobile din China au fabricat aproximativ 2 milioane de unitati, noua ani mai tarziu acestia sunt pe cale sa construiasca aproape 12 milioane de exemplare.

4. Cresterea popularitatii masinilor ecologice (2000-2009)


Importanta emisiilor pe care le produce un vehicul a crescut radical fata de anul 2000, mai ales pentru consumatori. De la autovehiculele echipate cu motoare diesel extrem de eficiente, pana la hibrizi si modele electrice, toate aceste vehicule cu emisii mai scazute decat media industriei au devenit un lucru cerut de catre consumatori, iar producatorii de automobile au avut un raspuns pe masura. De la downsizing la biocombustibili, producatorii de automobile au avut un raspuns pentru aproape orice problema care le-a fost pusa in fata ochilor. Chiar si biocombustibilii au fost imbunatatiti, pentru ca productia acestora sa aiba un impact cat mai scazut asupra mediului si al populatiei. Cel mai clar exemplu legat de faptul ca masinile ecologice reprezinta un trend este reprezentat de marile saloane auto mondiale, care in ultimii doi ani anunta exclusiv "inverzirea" industriei.

5. Relansarea Mini - redefinirea conceptului de masini premium de oras (2000)


In anul 2000, BMW a reinventat modelul Mini, lansat in urma cu 40 de ani de catre Alexander Issigonis. La acea vreme, decizia celor de la BMW parea o nebunie de moment. Bavarezii au raspuns provocarii si au realizat un model care amintea de original dar avea personalitate proprie. Principala diferenta %u2013 noul Mini nu mai era un produs utilitar, ci un model premium.

6. Achizitia corporatiei Daewoo Motors de catre GM si transformarea Chevrolet (2002)


Odata cu falimentul Daewoo Motors, cei de la General Motors au fost printre putinii pretendenti la achizitia bunurilor companiei sud-coreene. Ceea ce parea o decizie extrem de ciudata la acea vreme le-a permis celor de la Chevrolet sa acceseze toate pietele pe care lucra Daewoo prin intermediul modelelor mici si compacte si au transformat marca Chevrolet intr-un brand global. Miscarea a afectat si Romania, uzina Daewoo de la Craiova fiind lovita dur de disparitia marcii din Europa.

7. Renasterea Fiat prin Sergio Marchionne (2003)


Inainte ca Sergio Marchionne sa preia fraiele companiei Fiat, marca italiana avea un traseu descendent, care ducea spre faliment. Alaturi de Luca di Montezemolo, Marchionne a transformat Fiat si a optimizat atat productia, cat si gama de produse si a adus compania inapoi pe profit in 2006. Printre produsele de succes realizate sub conducerea lui Marchionne putem enumera Fiat Panda si Fiat 500, ambele cu trofeul Masina Anului in Europa in vitrina, si renasterea marcii Alfa Romeo. Totodata, Sergio Marchionne a preluat conducerea aliantei Fiat-Chrysler, pe care analistii sustin ca ar putea sa o duca la un nivel inalt in perioada urmatoare.

8. Despartirea colosului DaimlerChrysler (2007)


In 1998, germanii de la Daimler au realizat o alianta cu americanii de la Chrysler. Acestia au format un parteneriat care parea a fi un model pentru industria auto, dar care s-a destramat in 2007 dupa ce consiliul de administratie Daimler a decis sa renunte la Chrysler, divizie care inregistra pierderi serioase. Zvonurile de la acea vreme anuntau si numeroase diferente culturale dintre conducerea din Stuttgart si cea din Auburn Hills, dar acestea nu mai sunt relevante acum deoarece totul s-a incheiat intre cei doi constructori de automobile.

9. Volkswagen cumpara Porsche (2009)


Povestea Porsche este una pe cat de fascinanta, pe atat de ciudata. Desi sefii constructorului din Stuttgart au readus pe linia de plutire si mai mult decat atat un producator care la inceputul anilor '90 era cu un picior in groapa si au incercat la un moment dat sa cumpere Grupul Volkswagen, Porsche a dat de greutati financiare majore in ultimele 18 luni. Epilog: Porsche a fost cumparat de VW Group, devenind a zecea marca din portofoliul germanilor.

10. Vanzarea Jaguar/Land Rover catre Tata Motors (2007)


Sfarsitul anului 2007 a adus cu sine una dintre cele mai importante achizitii ale ultimilor ani. Desfasurata intr-o perioada in care criza financiara nu exista, tranzactia care a vizat cele doua marci considerate neprofitabile a implicat doua miliarde de dolari primite de Ford din parte indienilor, in conditiile in care suma totala platita de Ford in 1989 pentru achizitia celor doua branduri s-a ridicat la 6.3 miliarde de dolari. Desi analistii erau sceptici la acel moment in legatura cu viitorul celor doua marci premium britanice, Jaguar si Land Rover s-au redresat intre timp si, in ciuda crizei actuale, au anuntat cresteri sensibile ale vanzarilor.

  • olteanul, marţi, 22.12.2009 21:35

    Foarte interesanta stirea

  • styopka, marţi, 22.12.2009 22:36
    la fiat

    Cred ca ati omis Maserati.

  • Maka, marţi, 22.12.2009 22:45

    11. Decesul Saab.

  • mircea, marţi, 22.12.2009 22:54
    @styopka

    Nu prea inteleg ce vrei sa spui. Fii ceva mai clar. @Maka Inca speram sa nu fie cazul.

  • GF_2, miercuri, 23.12.2009 00:12
    Tata Nano

    Desi inca nu a avut un impact major, dar cu siguranta va avea pe termen lung, ar merita adaugat si lansarea Tata Nano. Nu uitati de asemenea de vanzarea la scara globala a lui Toyota Prius si de explozia vanzarilor de SUV-uri in afara SUA, Prosche Cayenne fiind un model exponential pentru acest trend.

  • mircea, miercuri, 23.12.2009 00:21
    @GF_2

    Tata Nano face parte din filosofia deschisa de Logan, deci intra la punctul 2. Vanzarea lui Prius la scara globala intra la punctul 4, evident. SUV-urile s-au vandut si inaintea anului 2000, cresterea segmentului fiind in media tuturor segmentelor la nivel mondial. Daca analizam ultimii ani, masinile de oras au castigat cota de piata, deci si ele merita un punct. Aceste cresteri si boom-uri sunt temporare, vin si revin.

  • io, miercuri, 23.12.2009 00:28
    pontiac?

    multa istorie, apropo de saab...

  • DInof, miercuri, 23.12.2009 01:05
    sad

    Topul vostru nu spune nicaieri de la 1 la 10 efectiv lucrurl ala ce a generat....Ce a generat aparitia lui bugatti veyron? Nimic....E aiurea sa spui ca aparitia lui bugatti veyron a generat o masina de 1001 cai...e ca si cum ai spune ca ploaia a adus picaturile de ploaie. Trebuia inclus in top masini care au adus majoritatii cumparatorilor tehnologii sau lucruri noi disponibile usor. 9.VW cumpara Porsche...Ce a generat? NIMIC! Un eveniment in sine era criza financiara...

  • mircea, miercuri, 23.12.2009 01:11
    @DInof

    Nu spune nimeni ca "aparitia lui veyron a generat o masina de 1001 cai". E o idiotenie, expresia trebuie asumata de cineva, iar noi nu suntem cei care s-o faca. Aparitia lui Veyron a insemnat stabilirea unui nou punct de reper in industrie. Faptul ca tu ai dormit pe aceeasi parte dupa ce VW a cumparat Porsche nu inseamna ca mutarea nu este una dintre cele mai importante evenimente din industrie. Ti-as putea insirui mii de motive care apara importanta acestei afaceri in economia industriei auto mondiale. Primul: just read the names involved. Al doilea: inversarea atat de rapida a rolurilor. Al treilea: cateva mii de muncitori germani implicati. Al patrulea: VW Group va deveni cel mai mare producator auto din lume, iar Porsche va pune umarul serios la asta. Hai sa analizam inainte sa raportam totul la noi. Daca nu simtim in epiderma nu inseamna ca nu e important.

  • dubfire, miercuri, 23.12.2009 02:49
    :)

    ati uitat sa spuneti ca in aceasta decada "Miki" contribuie la cresterea tensiunii arteriale cursa de cursa

  • eu, miercuri, 23.12.2009 09:14
    11 de la 11 septembrie

    Nu pot sa cred. Nu ati inclus TopGear! Nu se poate asa ceva, astia trei au schimbat mersul industriei. Cum Automarket nu vede asta! De cand au aparut astia pe sticla industria britanica, cea care face cele mai bune masini din lume, a dominat lumea auto. Nu vedeti, marcile britanice au cumparat tot! Sunt pe primele locuri in topul de vanzari, sunt cele mai fiabile. Britanicii au sfiat criza, au adus cele mai mari inventii, sunt incomparabil mai bune decat porcariile nemtesti si japoneze. Adaugati la punctul 11, TopGear, cei ce dau ora exacta intr-un domeniu unde restul sunt prosti, orbi, n-au simturi. Datorita lor masinile britanice au reinventat lumea auto. Astazi cel putin 1 din 2 modele care sta pe buzele noastre este britanic. Includeti TopGear ei au miscat lumea, au schimbat destinele si au influentat articolele voastre, ei sunt zeii! P.S Pe clarkson puneti-l in topul 10 pentru Romania, el provine din parinti romani nascuti langa Crevedia. In plus anul viitor turismul va exploda in tara noastra, un exod adevarat se va petrece pe Transfagarasan unde se vor construi case si o uzina Bentley. Avem promisiunea unei uzine pentru Tornado! Sa multumim padisahului care ne-a deschis ochii, si are dreptate. Cele mai bune masini din lume sunt britanice! Acest material nu este un pamflet, este un extras din materia cenusie al unuia care pana acum nu stia ca cele mai bune masini din lume sunt cele britanice. Be it!

  • Ztele, miercuri, 23.12.2009 10:00
    10

    5 lucruri care au provocat decaderea industriei auto mondiale in ultimii 10 ani: 1. Seat Exeo : Lansam aceeasi masina de 2 ori, dar a doua oara ii punem alt nume, ca fraierii oricum aplauda. 2. Top Gear : O emisiune de divertisment fantastica, dar care a provocat ideea BOLNAVA ca o masina e mai buna decat alta pentru ca e mai rapida cu 0.1 secunde. 3. BMW X3, Audi Q5, Mercedes GLK, Nissan Qashqai : mini-SUV, cea mai gay si inutila clasa auto din istorie. 4. Disparitia (momentan) Hummer: una din singurele marci cu target specific non-sport, care nu accepta compromisuri. 5. Globalizarea marcilor: foarte putine marci auto mai provoaca sentimente de mandrie nationala sau apartenenta la aceasta. Daca mai doriti sa adaugati...

  • COObra, miercuri, 23.12.2009 10:05

    cumpararea porsche de catre vw a avut ca urmare aparitia primului porsche diesel. sunt total de acord cu Ztele cel putin la punctele 3 si 5

  • s55, miercuri, 23.12.2009 10:57

    lansarea logan a schimbat lumea auto?ma mir ca nu ati scris ca si tata nano a revolutionat industria auto.

  • Marius, miercuri, 23.12.2009 11:01
    Merge si nu prea merge

    Tipic romanesc. Mult zgomot pt nimic. Nu e vorba ca sunt fff critic.....dar...hai sa va iau si eu cu o "tehnica vest europeana", foarte simpla si foarte pragmatica. (pt cei care au scris articolul). 1. Lansarea lui Bugatti Veyron (2005) Pai oricare alt producator ar putea sa lanseze modele cu 2000 CP.......10 000 CP......etc. Nu dau 2 bani pe chestiile astea. Ma intereseaza rafinamentul tehnologic tata, nu prostii legate de cai putere si cuplu. 2. Lansarea Daciei Logan (2004) O masina buna la banii ei. Pacat ca e ca si un pahar de bere pe care-l bei in parc la o sarbatoare, bei berea rece, dupa care il arunci. Sa fie fff clar - este vorba de un volan si 4 roti, si o durata de utilizare de cativa ani. Nimic in plus, nimic in minus. 3. Explozia pietei auto din China (2000-2009) Acum s-au trezit tampitii din alta lume sa-si cumpere masini. In curand criza petrolului ii va potoli pe toti. Multi vor prefera sa manance mai bine decat sa foloseasca masina. 4. Cresterea popularitatii masinilor ecologice (2000-2009) Este doar dominatia lumii japoneze, lipsita de materii prime. Deocamdata este frectie la picior de lemn. Pe viitor vor avea castig de cauza. 5. Relansarea Mini - redefinirea conceptului de masini premium de oras (2000) Aiurea. Prostii. Prefer la acesti bani "multa masina la bani putini". Doar filosofia americana a lui Buick spune clar........"mare si greu" e cel mai bun. 6. Achizitia corporatiei Daewoo Motors de catre GM si transformarea Chevrolet (2002) Chestii oreene de 2 lei. Nu-mi spun nimic. 7. Renasterea Fiat prin Sergio Marchionne (2003) Tehnica si ideea de baza e buna. Sa mai umble la capitolele "rugina" si "fiabilitate"........si mai discutam despre FIAT 8. Despartirea colosului DaimlerChrysler (2007) eheeeeeee....ce dracu, doar se stie........."lucrul amestecat este manjit cu.."..............stiti voi. Nimic nou sub soare. 9. Volkswagen cumpara Porsche (2009) Daca sunt baieti destepti, las' sa cumpere tot. Evolutie prin diversitate. 10. Vanzarea Jaguar/Land Rover catre Tata Motors (2007) In ziua de azi, cand isi baga coada romanul sau chinezul......se alege praful. Haideti sa-i lasam pe altii sa faca masini...care au acest har in sange. Derbedeii care vor sa faca profit - sa fie sanatosi. Nu ne intereseaza masinile lor.

  • cineva, miercuri, 23.12.2009 11:18
    pentru marius

    Marius asa din pura curiozitate tu ce masina ai? 1310 sau vreun TDI obosit? N-am logan stai linistit ca sa ma simt jignit de afirmatiile tale dar m-am saturat de oamenii care comenteaza in stanga si in dreapta anti orice doar pentru ca strugurii la care nu ajunge sunt acrii...

  • prudentul, miercuri, 23.12.2009 11:49
    nu pot să cred

    Cine din redacţie îmi poate explica de ce falimentul GM şi naţionalizarea sa parţială nu şi-a găsit un loc în lista asta?

  • mircea, miercuri, 23.12.2009 11:56
    @prudentul

    Dupa cum am spus, nu e o lista cu pretentii de regula finala. Ar mai fi intrat, daca ma intrebi pe mine, faptul ca Toyota a depasit GM anul trecut si a devenit constructorul cu numarul 1 la nivel mondial. Sunt multe elemente care au contat in deceniul trecut, probabil ca o lista de 20 de puncte ar fi fost foarte completa.

  • cozappz, miercuri, 23.12.2009 12:32
    Hai si eu

    Pe primul loc as pune aparitia SUV-urilor care au dus la criza auto mondiala, mai bine zis la cutremurul mondial al lumii auto. Pe locul 2 as pune explozia pietei auto din China Pe locul trei as pune relansarea MINI. Pe locul 4 as pune Loganul, care reprezinta ceea ce a fost la vremea lui Fiat 500 (masina pe care si-o poate permite orice visator de BMW :P ) Pe locul 5 as pune revenirea FIAT impreuna cu preluarea Chrysler Imi dau seama cat de dificil e sa faci un astfel de clasament pentru ca toate se leaga: relansarea MINI de Logan, SUV de cumpararea Daewoo si ruperea DaimlerChrysler, SUV de Hibrizi, Hibrizii de normele de poluare din Europa si mai ales California. Veyronul e singura realizare pur tehnica care nu a dat nastere la o miscare asa cum a dat Loganul.

  • prudentul, miercuri, 23.12.2009 12:37
    @Mircea Meşter

    Mulţumesc pentru răspuns, deşi nu m-a convins. Lista trebuie să conţină aspecte cu adevărat importante. Falimentul GM a reprezentat un şoc pentru toată lumea. În SUA asta a însemnat muncitori rămaşi fără slujbă, fabrici închise, dealeri falimentaţi, mărci dispărute, acuzaţii de management prost şi lipsă de viziune în anticiparea pieţei, directori cu bonusuri nesimţite în timp ce totul se prăbuşea în jurul lor, mersul cu miloaga la Congres, acordarea de miliarde de dolari din banii publici, restructurări cu probleme. Asta, în opinia mea, este un eveniment auto cu adevărat important. Că BMW a renăscut Mini e un eveniment minor. Zilnic apare câte un model nou, un facelift, un tuning pe ici pe colo. Dar prăbuşirea unui colos industrial mondial nu poate şi nu trebuie trecută cu vederea, indiferent că lista are 10 sau 20 de poziţii. IMPORTANŢA evenimentului contează cel mai mult. Dacă aţi face o listă cu cele mai importante falimente din 2008-2009, aţi trece acolo cazul Lehman Brothers? Sau aţi pune pe listă falimentul chioşcului lui Gigel de la parterul blocului?

  • mircea, miercuri, 23.12.2009 12:50
    @prundentul

    Uite, o informatie cu adevarat importanta, aparuta acum: Volvo a fost vandut chinezilor de la Geely. Deci, daca ne straduim putin, maine facem o lista cu 20 de puncte :)

  • prudentul, miercuri, 23.12.2009 12:56
    completare

    Consecinţele problemelor celor Trei Mari americani le simţim chiar acum. SAAB e pe ducă, din păcate. Sora sa Opel se chinuia să-şi găsească peţitori (dar tata a decis s-o mai ţină niţel acasă). Cei de la Ford au vândut în pierdere Volvo chinezilor de la Geely. Dacă piaţa auto nu se prăbuşea nu se ajungea aici. Prăbuşirea Detroitului a cauzat toate astea. Poate din cauză că "americanii sunt idioţi" cum ar spune unii, sau din alte cauze. Nu sunt eu omul potrivit care să dea verdicte.

  • eu, miercuri, 23.12.2009 14:12
    MINI - relansare

    Dar ce spuneti voi legat de relansarea mini - de ce nu CITROEN DS??? Are un impact mult mai mare decat reinventarea mini... Doar atat, sa nu intru prea mult in detalii...

  • ignis, miercuri, 23.12.2009 14:52
    Falimentul GM

    Cred ca falimentul GM merita sa fie pus in top. Falimentul GM (Chapter 11 of the United States Bankruptcy Code) parea de neimaginat acum cativa ani cand GM era primul producator de automobile al lumii. Nu mai zic de consecintele mondiale ale falimentului.

  • Alex Seremet, vineri, 25.12.2009 17:56
    MINI

    Interesanta ideea cu relansarea MINI...

  • John Q, marţi, 29.12.2009 00:19
    VAG/Porsche

    Domnule Mircea Mester, in data de 5 ianuarie 2009, Porsche Automobil Holding SE detinea 50.76% din actiunile Volkswagen AG. Lucrez in domeniu, si stiu ce spun. Puteti verifica aici. Deci, stirea cum ca VAG detine Porsche, e scris invers :) http://www.volkswagenag.com/vwag/vwcorp/info_center/en/publications/2009/03/GB_2008.-bin.acq/qual-BinaryStorageItem.Single.File/Y_2008_e.pdf