ANALIZA: Cat primesc europenii prin programul Rabla?
Automarket iti arata cum difera prima de casare de la piata la piata, in functie de bugetul alocat de guvernul fiecareia dintre cele noua tari europene implicate in programul Rabla.
Programul de reinnoire a parcului auto, inaugurat in Romania in 2005, a reprezentat inca de la inceputurile sale un succes de piata, contribuind eficient la cresterea vanzarilor de masini noi din Romania. In conditiile in care tara noastra a fost una dintre primele de pe Glob care au recurs la o astfel de masura, un bonus primit de fiecare posesor al unei masini vechi parea la inceput, atunci cand suma primita era de 10 milioane de lei vechi, un ajutor nesperat pentru cei care isi doreau o masina noua.
Intre timp, suma primita pentru casarea unei masini vechi a ajuns aproape de patru ori mai mare, insa romanii sunt de aceasta data nemultumiti. Motivul: programele de tip "Rabla" au intrat in atentia tarilor Occidentale, care l-au utilizat pentru a creste vanzarile in perioada de criza prin care trece industria auto si cea de larg consum in general. Iar sumele acordate in celelalte tari europene sunt sensibil mai mari, desi conditiile si "regulile" sunt identice.
Ultima tara europeana care a anuntat ca va implementa un astfel de program este Olanda, totalul pietelor pe care programul Rabla reuseste sa imbunatateasca cifrele de vanzari crescand astfel la noua. Dintre acestea, cea mai mare suma primita de un posesor de masina veche care se hotaraste sa o caseze este de 2500 de euro, in Germania. La celalalt pol nu se afla Romania, asa cum s-ar fi putut crede, ci Olanda. Guvernul Olandez a anuntat ca suma pe care o va primi un posesor de masina mai veche de noua ani variaza intre 750 si 1000 de euro pentru un autoturism. Daca in ecuatie intra utilitarele, suma primita la casare creste si variaza intre 1000 si 1750 de euro.
In Romania, suma acordata la casarea unei masini mai vechi de 10 ani este de circa 900 de euro. Volumul de vanzari asteptat este de 60.000 de unitati, calendarul programului Rabla constand in trei etape impartite pana la finalul acestui an.
O situatie speciala se regaseste in Spania, acolo unde guvernul nu acorda o suma clara pentru casarea unei masini vechi, ci asigura credite cu taxe zero pentru primii 10.000 de euro din pretul unei masini. Pretul total al modelelor cumparate sub incidenta legii spaniole nu trebuie insa sa depaseasca 30.000 de euro.
Celelalte tari care au primit cu bratele deschise programe asemanatoare sunt Austria (1500 de euro), Italia (1500-2500 de euro), Portugalia (1000-1250 de euro), Luxemburg (1500-1750 de euro), Slovacia (1000 de euro) si Olanda (750-1750 de euro).
PRIMELE DE CASARE IN TARILE EUROPENE | ||||
TARA |
VARSTA MINIMA A MODELELOR CASATE |
PRIME DE CASARE SI CONDITIILE NECESARE |
VOLUM DE VANZARI ASTEPTAT |
DURATA PROGRAMULUI |
AUSTRIA | Peste 13 ani | 1500 € pentru cumpararea unei masini noi Euro 4 |
30.000 de unitati |
1 aprilie 09 31 decembrie 09 |
GERMANIA | Peste 9 ani | 2500 € pentru cumpararea unei masini noi sau SH cu varsta mai mica de un an si cu Euro 4 |
2.000.000 de unitati |
14 ianuarie 09 31 decembrie 09 |
ITALIA | Peste 9 ani | 1500-2500 € pentru cumpararea unei masini noi Euro 4 care emite sub 140 g CO2/km (benzina) sau sub 130 g CO2/km (diesel) |
200.000 de unitati |
7 februarie 09 31 decembrie 09 |
PORTUGALIA | Peste 10 ani | 1000 € (pentru masina veche de peste 10 ani) sau 1250 € (pentru masina veche de peste 15 ani) la cumpararea unei masini noi care emite sub 140 g CO2/km. |
20.000 de unitati |
1 ianuarie 09 31 decembrie 09 |
ROMANIA | Peste 10 ani | 900 € pentru cumpararea unei masini noi |
60.000 de unitati |
21 martie 09 31 decembrie 09 |
SPANIA | Peste 10 ani sau peste 250.000 km |
Credit cu taxe zero pentru primii 10.000 € din pretul unei masini noi sau SH cu varsta mai mica de 5 ani. Masina cumparata trebuie sa costa mai putin de 30.000 € si sa emita sub 140 g CO2/km (masini noi) sau sub 160 g CO2/km (SH). |
100.000 de unitati |
1 decembrie 08 1 octombrie 10 |
LUXEMBURG | Peste 10 ani | 1500 € pentru cumpararea unei masini noi care emite sub 150 g CO2/km sau 1750 € pentru cumpararea unei masini noi care emite sub 120 g CO2/km. |
n/a | 22 ianuarie 09 1 octombrie 10 |
SLOVACIA | Peste 10 ani | 1000 € pentru cumpararea unei masini care costa sub 25.000 de euro. |
n/a | 6 martie 09 31 decembrie 09 |
OLANDA | Peste 9 ani | 750-1000 € pentru un autoturism si 1000-1750 € pentru o utilitara. In schimbul banilor trebuie cumparata o masina noua sau mai putin poluanta decat cea casata. |
100.000 de unitati |
iunie 09 decembrie 10 |
Statul roman are o foarte mare vointa sa aiba un volum de vanzari de 60.000 unitati avand in vedere ca nu avem salariile celor din afara. ar trebui ori sa isi micsoreze asteptarile ori sa dea prima de casare de cel putin 1200E.