ANALIZĂ: Cum se va vinde Dacia Lodgy în Europa?
Salonul Auto de la Geneva din luna martie va fi momentul când Dacia îşi va lărgi gama de modele cu monovolumul Lodgy. Analizăm astăzi unde va avea succes acest model românesc.
Dacia este deja un nume binecunoscut pe pieţele din Europa. Şi nu numai. Marocul, Rusia, India, Mexicul, Argentina sunt pieţe care cunosc foarte bine produsele Dacia, chiar dacă acestea sunt uneori vândute sub alt nume al grupului Renault. Dacă până acum Dacia a produs modele din gama mică, compactă şi SUV pentru orice piaţă din lume, noul Lodgy va fi un model cu un public ceva mai redus. Dacă Logan, Sandero sau Duster au avut succes atât în Europa de Est cât şi în Germania sau Franţa, Lodgy va fi un produs destinat pieţelor cu adevărat mature.
Monovolumul low-cost care va fi produs de Dacia la uzina din Tanger (Maroc) va fi destinat în special potenţialilor clienţi din vestul Europei. În Europa de Est, acest tip de caroserie nu este extrem de apreciat. La noi în ţară de exemplu, maşina de familie este, tradiţional, un SUV sau o berlină. Sunt extrem de rare cazurile în care clientul român cumpără un monovolum sau un break atunci când familia sa are nevoie de un automobil mai mare şi mai practic.
Aşadar, Dacia Lodgy va ataca pieţele mature din Europa de Vest: Germania, Franţa, Spania, Italia. Chiar şi Marea Britanie, unde Dacia va fi lansată ca marcă de sine stătătoare în toamna acestui an. În ciuda problemelor economice, Europa are încă o piaţă auto relativ decentă. Cifrele de mai jos reprezintă estimări Automarket, analiza fiind realizată separat pe fiecare piaţă importantă în parte.
LODGY ÎN FRANŢA: circa 30.000 de unităţi pe an
Anul trecut, în Franţa s-au vândut peste două milioane de unităţi. Cifrele sunt valabile pentru perioada ianuarie-noiembrie 2011. Statisticile franceze împart acest tip de caroserie în trei segmente: monospace compact, combispace/minispace şi monospace. Cele mai apreciate de francezi sunt monovolumele compacte, adică exact segmentul unde intră şi viitorul Dacia Lodgy. Din cele două milioane de automobile vândute în Franţa, 10% au fost monovolume compacte. Alte 8% sunt reprezentate de combispace şi minispace în timp ce monovolumele full-size au 1% din piaţa franceză.
Dacă ar fi să facem o paralelă ipotetică între cifrele lui Dacia Duster în segmentul său pe piaţa franceză şi eventualele cifre de vânzări ale lui Dacia Lodgy, proporţia ne spune că ne putem aştepta la un Lodgy care va strânge aproximativ 25.000-30.000 unităţi într-un an de zile pe piaţa franceză, cifre care îi vor permite să se instaleze în Top 15 modele vândute pe piaţa din Hexagon.
Ne-am bazat aprecierea măsurând succesul lui Duster în Franţa în 2011. Acesta s-a vândut în 47.845 unităţi în perioada ianuarie noiembrie 2011, adică 15% din piaţa SUV-urilor compacte. De altfel, Dacia Duster a fost în primele zece modele cu cele mai mari cifre de vânzări în Franţa, unde modelul românesc a ocupat locul nouă. Mai jos am selectat principalele monovolume şi modelele Dacia din primele 100 de poziţii ale topului cu cele mai bine vândute modele în Franţa. Gamaele Scenic-Grand Scenic şi Picasso-Grand Picasso sunt incluse de statisticile franceze în vânzările modelelor compacte Megane, respectiv C4.
Top vânzări automobile pasageri ianuarie-noiembrie 2011 Franţa | ||
1 | Renault Clio | 138.493 unităţi |
2 | Peugeot 207/206+ | 136.777 unităţi |
3 | Renault Megane (+ gama Scenic) | 133.629 unităţi |
4 | Citroen C3 (+ gama Picasso) | 103.041 unităţi |
5 | Citroen C4 (+ gama Picasso) | 86.316 unităţi |
8 | Peugeot 3008 | 49.388 unităţi |
9 | Dacia Duster | 47.845 unităţi |
16 | Peugeot 5008 | 26.230 unităţi |
18 | Renault Modus | 25 640 unităţi |
19 | Dacia Sandero | 24.736 unităţi |
31 | Volkswagen Touran | 15.860 unităţi |
32 | Opel Meriva | 15.655 unităţi |
35 | Ford C-Max | 15.341 unităţi |
45 | Opel Zafira | 9.840 unităţi |
51 | Dacia Logan | 8.934 unităţi |
59 | Toyota Verso | 7.874 unităţi |
64 | Renault Espace | 6.009 unităţi |
65 | Mercedes-Benz Clasa-B | 5.936 unităţi |
98 | Chevrolet Orlando | 2.869 unităţi |
LODGY ÎN ITALIA: circa 12.000 de maşini pe an
În Italia, piaţa auto din 2011 a însumat un total de 1.757.649 unităţi. Recesiunea s-a simţit mai puternic aici, piaţa scăzând cu peste 15% faţă de 2010. Italienii au în statistici patru variante de caroserie pentru monovolume: monovolume compatto, monovolume piccolo, multispazio şi monovolume grande. Anul trecut, toate cele patru categorii de monovolume au avut cifre importante pe piaţa italiană: monovolume compatto 85.970 unităţi, monovolume piccolo 85.828 unităţi, monospazio 29.954 şi monovolume grande 22.518 unităţi. Doar monovolumele compacte au reprezentat aproape 5% din piaţa auto italiană. Pe baza acestei cifre, estimăm că itaienii vor cumpăra aproximativ 12.000 unităţi Dacia Lodgy într-un an de zile.
LODGY ÎN SPANIA: circa 7000 de unităţi pe an
Spania are o piaţă auto ceva mai mică, lovită şi de recesiune în ultimii ani. În 2011 au fost înmatriculate 741.600 de automobile, o scădere de 18.8% faţă de anul 2010. Spaniolii au două categorii pentru segmentul monovolumelor: monovolume pequeño (mic) şi monovolume grande (mare). La categoria monovolume mici, spaniolii au cumpărat anul trecut 76.894 unităţi. Monovolumele mari au fost mai puţin populare, doar 12.802 unităţi găsindu-şi proprietar în Spania. Monovolumele mici, categorie spaniolă în care se încadrează şi Lodgy, au tăiat o felie de 10.4% din piaţa auto spaniolă. Estimăm că spaniolii vor cumpăra aproximativ 6.000-7.000 unităţi Dacia Lodgy într-un an de zile.
LODGY ÎN MAREA BRITANIE: circa 12.000 de exemplare
Dacia nu a intrat încă pe piaţa din Marea Britanie. Dar o face în curând şi Lodgy va fi unul din modelele disponibile. Problema cu Marea Britanie este producţia specializată. Englezii folosesc automobile cu volan pe partea dreaptă şi acest lucru ridică probleme din punctul de vedere al producţiei. Însă piaţa Marii Britanii nu poate fi neglijată. În 2010 s-au vândut peste două milioane de automobile în Regat. Nu există încă cifre pentru 2011, dar, cel mai probabil, totalul este apropiat. Piaţa englezească era la un moment dar la 2.5 milioane de automobile pe an, dar criza şi-a spus cuvântul şi aici. Din acest total, engelzii cumpără cam 6.1% MPV-uri. Aceasta este denumirea dată segementului automobilelor de tip monovolum, iar ei le calculează pe toate la comun. În 2010, în Marea Britanie s-au vândut 124.209 monovolume. Englezii nu au acceptat Dacia ca marcă încă iar publicul are o cultură auto deosebită. Pentru Lodgy va fi greu să se impună în Marea Britanie. Dacă va reuşi să îi convingă pe britanici, estimăm că Dacia va vinde probabil în jur de 10.000-12.000 unităţi într-un an de zile.
LODGY ÎN GERMANIA: circa 30.000 de maşini anual
Însă cel mai mare pariu pe care Dacia Lodgy trebuie să îl câştige este piaţa germană. Germania are încă vânzări şi înmatriculări la un nivel impresionant. În 2011, în Germania s-au înmatriculat aproape trei milioane de automobile. Dintre acestea, peste 300.000 sunt monovolume. Asta înseamnă un procent imens, de 12% din piaţa de automobile germană. Dacia i-a convins pe germani cu modelele Logan şi Sandero, dar acest lucru s-a datorat în mare parte programului de încurajare a vânzărilor de automobile noi pe care guvernul german l-a susţinut. Teoretic, Dacia ar putea vinde în jur de 30.000 de unităţi Lodgy pe an în Germania, poate chiar ceva mai mult. În 2011, până în luna noiembrie, Dacia a înmatriculat 21.151 de unităţi Dacia Duster în Germania.
LODGY ÎN ROMÂNIA: cifre modeste
Lansarea lui Dacia Lodgy în România va fi un mare pariu pentru Dacia. Aşa cum s-a întâmplat şi în cazul lui Sandero, constructorul de la Mioveni va trebui să încerce să pentereze o piaţă anemică în segmentul noului său model. Dar, dacă segmentul mic - pe care Sandero l-a atacat acum trei ani - lucrurile se mişcă cât de cât, monovolumele sunt practic inexistente în România, cu o cotă de piaţă extrem de scăzută. Motivul este legat de faptul că familiştii preferă să se orienteze înspre SUV-uri compacte sau înspre sedanuri, tipuri de caroserie care reprezintă evident piaţa românească. În aceste condiţii, estimăm cifre modeste pentru Lodgy în România, vânzările noului model românesc urmând să adune circa 500-1000 de unităţi pe an într-o piaţă nesigură din punctul de vedere al performanţelor.
LODGY ÎN EUROPA: peste 100.000 de unităţi pe an
La nivel european, 14% din piaţa auto a anului 2011 a fost reprezentată de vânzările de monovolume. Iar totalul de automobile de pasageri înmatriculate în Europa în anul care tocmai s-a încheiat a fost de peste 9.2 milioane unităţi (conform statisticilor ACEA, sunt incluse şi ţările care nu sunt membre UE din Europa). Asta înseamnă că aproape 1.3 milioane dintre autoturismele vândute în Europa în acest segment sunt monovolume. Dacă Lodgy va reuşi să îşi ridice cota de piaţă până în jur de 10%, fabrica din Tanger - care începe producţia monovolumul românesc în cursul acestei luni - va putea miza pe 120.000-130.000 de comenzi în fiecare an din Europa. La aceste cifre se adaugă şi comenzile din ţările Africane pe care este prezentă Dacia, dar acestea vor fi mai degrabă modeste şi nu schimbă cu mult datele problemei.
prea putine 500 unitati .......eu estimez intr-un an jumate 5000-7000 unitati pentru Romania