Automarket te invata cum sa iti speli corect masina

Publicat miercuri, 05.05.2010 12:50 de Sebastian Toma

Automarket iti prezinta zece ponturi simple si eficiente pentru a-ti spala masina corect si ecologic.

Odata cu venirea primaverii, copacii si pasarile ataca vopseaua masinii talte cu tot arsenalul din dotare. Pentru ca esti pasionat de automobile si iti place masina ta, vrei sa o speli singur, pentru a-i oferi un plus de "dragoste". Te temi insa ca nu stii cum sa faci si vei strica ceva? Citeste in continuare cateva ponturi simple care te ajuta sa iti speli masina ca la carte.

1. PREGATESTE-TE INAINTE SA DAI DRUMUL LA APA


Inainte sa legi furtunul cu apa la cel mai apropiat robinet si sa te apuci de spalat masina, fii sigur ca ai tot ce iti trebuie cu tine. O sa ai nevoie de cateva lavete, doi bureti, detergent pentru autoturisme, o perie(doar pentru murdaria grea de pe jante), doua lavete din piele de caprioara ecologice si o pereche de cizme. Iti recomandam sa porti pantaloni impermeabili, pentru a nu simti niciun disconfort in cazul in care te aproprii prea mult de masina cu jetul de apa. Alege un detergent ecologic, pentru a proteja mediul inconjurator. Daca locuiesti la curte, evita sa speli masina pe spatiul verde, deoarece vei introduce substante chimice in sol, iar asta nu-i face bine gazonului.

2. VERIFICA IMPREJURIMILE


 

Pentru ca traim in secolul 21, trebuie sa fim civilizati, indiferent ce facem. Tocmai de aceea, incearca sa nu uzi masinile alaturate cand iti speli propria masina si evita sa faci galagie sau o baltoaca imensa de apa in jurul autoturismului tau. Va reamintim ca este interzis sa speli masina intr-o apa curgatoare, langa o apa curgatoare sau langa un lac, iaz, etc.

3. SPALA MASINA LA UMBRA


Alege un loc racoros pentru a-ti spala masina. Vopseaua de pe masina se va incinge daca sta la soare, iar aplicarea de ceara sau de sampon auto va fi mult mai dificila, deoarece toate solutiile au nevoie de umiditate.

4. NU UDA DISCURILE DE FRANA INCINSE


Daca tocmai ai facut un drum mai lung cu masina ta, e foarte probabil ca jantele si discurile de frana sa fie incinse, sau cel putin calde. Ai doua posibilitati - astepti sa se raceasca sau nu dai cu apa pe ele. Daca le atingi cu apa, vei vedea aburi si vei sti ca le-ai calit. In timp, acest lucru poate duce la ovalizarea discurilor - ce se manifesta prin tremuratul volanului la franarea de la viteze mari.

5. MODERATIA E TOTUL


Respecta cantitatile anuntate de producatorul detergentului auto pe care urmeaza sa il folosesti. Nu improviza un detergent din solutii casnice de curatat, deoarece risti sa avariezi vopseaua, geamurile sau elementele cromate. Opreste apa cand nu ai nevoie de ea - pentru asta iti trebuie un furtun care are supapa de reglare a jetului de apa, sau un pistol de control al acestuia.

6. DIRECTIA DE SPALARE


Desi ar putea parea logic sa incepi de sus in jos, este indicat sa cureti masina de jos in sus, iar jetul de apa trebuie deplasat in forma de S, de la stanga la dreapta. Nu uita sa speli bosajele airpilor, pragurile si celelalte elemente care se murdaresc cel mai des de noroi. Totodata, incepe cu o clatire cu apa calda (daca ai la dispozitie) pentru a elimina murdaria grea cum este noroiul, polenul din copaci si gainatul. Praful il vei indeparta uniform cu detergent, la cea de-a doua aplicare. Daca lucrezi de sus in jos, apa care a curs pe caroserie iti va face zile fripte si vei curata acelasi panou de doua ori.

7. LUCREAZA PE SECTIUNI


Fie ca iti speli masina sau ai ajuns deja la lustruitul cu ceara, lucreaza pe sectiuni. Asa, vei sti cu usurinta unde ai spalat deja si unde nu. Astfel, economisesti apa, timp, detergent si lucrezi mai putin.

8. CLATESTE BURETELE ODATA LA PATRU APLICARI


Multi pasionati uita sa clateasca buretele atunci cand isi spala masina, sau o usuca cu o laveta murdara. Acest lucru iti aduce dungi pe masina, care nu se vad pana nu se usuca apa de pe masina. Clatirea buretelui sau a lavetei dureaza doar 2-3 minute, dar face diferenta dintre o spalare reusita si o incercare esuata.

9. INGRIJESTE VOPSEAUA OCAZIONAL


Cu totii stim ca o masina noua se spala mult mai usor decat o masina ceva mai veche. In primul rand, lacul vopselei este mai proaspat, iar aceasta inca are ceara protectoare aplicata de fabrica. Puteti obtine acelasi efect cu o ceara de calitate, care va ofera un luciu deosebit cu o singura aplicare, luciu care persista pana la sase luni. Unele substante de intretinere auto blocheaza peliculele de apa, formand asa-numitele perle pe caroserie. Acest lucru ajuta la stergerea si uscarea cu usurinta a apei de pe caroserie.

10. AI GRIJA CU COMPRESORUL


Vehiculele cu multe componente mecanice expuse sau masinile vechi ar putea suferi daca le speli prea des. Chiar si o masina noua poate fi afectata de un jet puternic de apa aplicat prea mult timp pe un loc sau de la o distanta prea mica. Daca folosesti un compresor pentru spalarea masinii tale, nu uita sa stai cu pistolul la o distanta rezonabila de masina ( aproximativ 100-110 centimetri - in functie de indicatiile producatorului si putere) si evita sa te concentrezi prea mult pe un loc anume. Risti sa avariezi plasticele, elementele din cauciuc sau sa provoci rugina.

  • kretzoooo, miercuri, 05.05.2010 13:51
    ok

    foarte frumos articolul nu ma asteptam. Bravo Automarket!

  • rares, miercuri, 05.05.2010 14:05
    spalare motor

    Imi place articolul. Vroiam sa stiu cateva sugestii pentru spalarea motorului, multi zic sa nu speli deloc, multi spun ca poti sa speli daca ai grija....deci cum e? La ce trebuie sa ai grija si cum?

  • Sebastian Toma, miercuri, 05.05.2010 14:12
    @rares

    E indicat sa nu il speli cu apa. Ori cu aer comprimat, ori cu abur, ori cu o solutie dedicata si o carpa. Daca totusi dai cu apa, leaga saci de gunoi peste toate contactele electrice si peste cutiile cu relee. Daca ai masina ceva mai veche, renunta la idee. Sa nu il speli daca e cald si sa nu exagerezi cu apa. Stropesti odata, cureti cu o laveta si apoi clatesti daca mai e nevoie. Oricum se murdareste la loc in cateva minute, nu-i nicio smecherie.

  • tudor, miercuri, 05.05.2010 14:33
    total gresit

    total gresit.... masina niciodata nu se spala cu buretele sau cu peria.....nici macar periile folosite de cei de la OMV pt ca se zgarie....

  • catalin, miercuri, 05.05.2010 14:37
    Util articol

    Bun articol, mi-a placut. Parerea mea e ca periile zgarie (sunt un dezastru pentru vopseaua fara lac) iar buretele aduna in material particule praf care prin frecari repetate de vopsea duce la matuirea locului chiar daca buretele e clatit in mod regulat. As vrea sa gasim mai des articole utile pentur ingrijirea automobilului propriu din mai multe puncte de vedere. Niste tutoriale "do it yourself" ar fi binevenite, dar sa fie aplicabile si intr-o paracre de bloc nu doar daca stai la curte sau ai un garaj, pentru ca din pacate nu toti posedam asa ceva. Asta e un gen de articol care nu invrajbeste posesorii diferitelor marci si foloseste tuturor, deoarece chiar retii fara sa vrei cateva idei :) Bafta

  • ally_great, miercuri, 05.05.2010 16:18
    Auto wash

    E bun articolul si sunt cateva chestii interesante. Uite, de exemplu eu evit sa spal masina cand e soare puternic, pentru ca in momentul in care o sterg, raman urme albe pe vopsea ca si cum nu as fi spalat-o. Deci fac asta ori foarte dimineata, ori in zile cand nu e soare. E ok buretele! Cu conditia sa fie clatit dupa fiecare utilizare. Aaaaa si o spal numai cu sampon cu efect de perle :D

  • eee, miercuri, 05.05.2010 16:25
    complicat

    eu nu mi-am spalat masina din noiembrie, ca m-am saturat sa o spal si in 2 ore sa fie plina de praf si stropi la loc. si arata la fel de murdara de parca as fi spalat-o de o saptamana. la fel "luceste".

  • prudentul, miercuri, 05.05.2010 16:32
    interesant articol

    Totuşi, nu am înţeles asta: "Daca lucrezi de sus in jos, apa care a curs pe caroserie iti va face zile fripte si vei curata acelasi panou de doua ori." Cum să curăţ de două ori dacă spăl de sus în jos la o singură trecere? Apoi, cum să dureze clătirea unui burete 2-3 minute? Staţi cu ochii pe ceas timp de 3 minute, veţi avea impresia că nu se mai termină.

  • VSZ, miercuri, 05.05.2010 16:32
    :)

    "deplasat in %u201CS%u201D, de la stanga la dreapta" ce dumnezeu sa intelegi din asta???

  • Sebastian Toma, miercuri, 05.05.2010 16:39

    @prudentul: Depinde de la o masina la alta. Aparent e mai simplu sa dai din sus in jos, dar am descoperit ca nu-i asa. In plus, vezi cum spala angajatii de la spalatorie o masina - cu totii incep de jos in sus si apoi clatesc masina de sus in jos. Cat despre clatire, e vorba de clatirea cu apa, nu sa bagi buretele intr-o galeata si sa il storci, ca nu rezolvi mai nimic cu asta, doar pui murdarie pe masina. @VSZ erau ghilimele, s-a rezolvat.

  • xxx666, miercuri, 05.05.2010 17:08
    mai cititi........

    Buretele nu se fosloseste la spalat ,asina. Daca aduni noroi cu el, este exact ca si cum ai freca vopseaua cu smirghel. Se foloseste o perie cu peri cat mai moi ca cei de la spalatoriile auto. Sa speli masina de jos in sus? Nu prea cerd. Adic sa intinzi tot noroiul pe toata masina. Bravo. Sunteti destepti rau. Imi spal masinile singur de cel putin zece ani cu produse de calitate si nu a ruginit pana acum un milimetru de tabla.

  • nu cont., miercuri, 05.05.2010 17:52
    cum?

    da, si eu as vrea sa aflu mai multe despre spalarea motorului

  • NewSymbol, miercuri, 05.05.2010 19:45
    Frumos prezentat

    Numai ca eu n-am bun esentialul, adica apa. am incercat o data sa o spal si mai mult am murdarito-o si de atunci nu am mai spalat-o acasa. Doar interiorul il fac eu deoarece aia de la spalatorie, cu o singura exceptie nu se ating de bord decat sa dea drumu la muzica tare.

  • qq, joi, 06.05.2010 00:36
    slabut rau

    cum zicea cineva mai sus, daca o speli cu burete se alege prafu de lac si vopsea, mai documentati-va despre detailing auto, metoda 2 bucket, argila, etc

  • asd, joi, 06.05.2010 09:52
    asa se spala Gresit

    asta e o poveste care o poate spune oricine. *lavete din piele de caprioara ecologice * - :) aici am si ras. Spalati masina cu spuma activa, pt roti, jante este la fel solutie dedicata, cu jetul de apa nu cu bureti sa zgarii vopseaua la cei pretentiosi.

  • p-george, joi, 06.05.2010 20:12
    Stie cineva ?

    Vreau sa imi cumpar un aparat de spalat cu presiunea. Acum preturile incep de la 200ron pana pe la 1100 mai departe sunt cele profi de care nu am nevoie. Acum am vazut ca ceva decent gasesc pe la 4-500 ron cu presiune 110 bari bosh sau karcher (astea suna mai de incredere) mai departe la cele de 7-800roni nu difara multe lucruri decat recipientul pt solutia de spalat duzele si poate presiunea un pic. Acum eu va intreb, 110 bari e suficient ? Am inteles ca cele de la spalatorii urca spre 180-200. Sa ma uit la cele mai scumpe sau imi fac treaba si cu primele ? Multumesc anticipat.

  • asd, luni, 10.05.2010 10:31
    p-george

    110 bari e suficient dac e pt tine si nu pt spalatorie auto. pentru uz personal parerea mea e ca e de ajuns 110 bari. Presiunea prea mare pate face rau masinii, vopselei.

  • Auto.Mobile, luni, 10.05.2010 15:04
    produse chimice

    care sunt cele mai convenabile si mai reusite produse de ingrijirea masinii si la preturi convenabile?

  • zeuss, marţi, 11.05.2010 01:31

    eu folosesc un bosch aquatak 1200 plus, si ca si solutie de curatat FLOWEY ( http://www.flowey.com/RO-RenoPro.php ) este spuma activa , se dilueaza cu apa , si se pulverizeaza pe masina , se lasa sa actioneze 3-5 min si apoi se curata cu jetul sub presiune . isi face treaba excelent. ideea de solutie am furat-o de l-a o spalatorie din oras, am vazut recipientul cand a reumplut dispozitivul de pulverizare, l-am vazut , m-am apropiat am furat un numar de telefon, si ...... servus de atunci :) ca idee , cu un recipient de 5 l de solutie , am spalat 3 masini mai bine de un an.

  • nicu brt, vineri, 10.08.2012 17:34

    BUUUN. Sa recapitulam. buretii sunt exclusi din start ziceti voi aproape in unanimitate, fie ei si de calitate mai buna, vad ca nici cu periile nu sunteti de acord (doar pt genti ), unii nici macar cu pielea de caprioara, ecologica sau naturala. sa inteleg ca cea mai buna varianta ar fi daca stai la curte un aparat de spalat cu presiune, 100 - 110 bari, iar ca detergent de spalare spuma activa sau sampon cu ceara? la spuma activa unii sunt reticenti, se spune ca matuieste vopseaua dar ma rog, parerile si aici sunt impartite. am inteles totodata ca nu e bine sa speli masina in soare, nu e bine sa speli masina imediat dupa ce ai facut un drum lung - se ovalizeaza discurile de frana. multam pt tot , eu ca si voi sunt destul de dezamagit de ce servicii ofera spalatoriile (ce-i drept nu toate, dar sunt rare si nu intotdeauna la indemana cele bune si la preturi care te cam gadila la buzunar) de aceea am ales sa imi spal masinile acasa. tocmai am achizitionat un aparat black and decker 1300td, vroiam un bosch dar nu mai era pe stoc. partea proasta e ca nu are furtun de presiune cu care sa te racordezi la sursa de apa (se poarta asta cu echipamente incomplete, am cumparat un gps si nu are cablu de date, e la moda). credeti ca am facut o alegere buna?