Automarket te învaţă cum să îţi verifici frânele

Publicat marţi, 15.06.2010 13:15 de Sebastian Toma

Automarket îţi prezintă o listă scurtă de verificări simple pe care le poţi face pentru a te asigura că sistemul de frânare al maşinii tale funcţionează în parametri normali.

Te-ai întrebat vreodată cum îţi poţi verifica frânele? Îţi imaginezi probabil că este ceva foarte complicat şi că trebuie să mergi într-un atelier specializat şi să cheltuieşti o avere? Nici pe departe. Tot ce trebuie să "cheltuieşti" este puţin timp şi să deţii o pereche de mânuşi subţiri din cauciuc, o cârpă, alături de atenţie şi un dram de îndemânare cu "surubelniţa în mână".

Cum importanţa sistemului de frânare nu poate fi subestimată, e bine să le verifici periodic. Indiferent dacă mergi des cu maşina sau nu, frânele pot fi deteriorate de diverşi factori. Încearcă să verifici frânele înainte de un drum mai lung sau dacă ai simţit că nu au fost la fel de performante ultima dată când le-ai folosit.

Primul semn? Pedala de frână moale la apăsare. Sigur, am întâlnit mai multe sisteme de frânare de-a lungul timpului, iar fiecare constructor reglează frânele într-un anumit mod. Aşadar, pedala de frână este dozată diferit – deci răspunsul acesteia la apăsare diferă de la un model la altul. Fiecare trebuie să se obişnuiască cu modul în care frânează vehiculul pe care îl conduce şi să îi cunoască reacţiile în situaţii limită. Fie că vorbim de o bicicletă sau de un Ferrari, bruscarea frânelor poate să provoace incidente neplăcute, iar folosirea incorectă a acestora poate să aibă aceleaşi urmări. Dacă pedala de frână se înmoaie pe măsură ce o apăsaţi, aveţi o problemă.

Să zicem că rulaţi pe un drum şi începeţi să apăsaţi frâna. Pedala coboară şi simţiţi că viteza nu este redusă la fel de mult ca înainte. Trebuie să treceţi în treapta inferioară de viteză şi să apăsaţi tare şi în repetate rânduri pe pedală până când veţi obţine presiunea necesară opririi vehiculului. În caz de urgenţă, retrogradaţi mai multe trepte – cu atenţie la eliberarea ambreiajului şi la frânele de motor prea bruşte, care pot să destabilizeze vehiculul prin blocarea roţilor. Dacă totuşi nu v-aţi oprit, reduceţi viteza în ultimă instanţă prin aplicarea treptată şi controlată a frânei de parcare. Tineţi degetul mare pe butonul de eliberare şi ridicaţi usor maneta. Veţi încetini şi vă veţi opri dacă nu rulati cu o viteză excesivă şi aţi folosit frâna de motor.

Ce aveţi de verificat, indiferent dacă aveţi probleme sau nu?

1. Nivelul lichidului de frână


În primul rând, trebuie să identificaţi vasul care găzduieşte o parte din lichidul de frână. Acesta este semi-transparent şi are două gradaţii – minim şi maxim. Dacă aţi depăşit gradaţia maximă la completare, extrageţi surplusul cu o seringă sau pipetă. Dacă aveţi sub minim completaţi până la nivelul maxim cu acelaşi tip de lichid de frână pe care îl aveţi în instalaţie şi care este recomandat de producătorul autoturismului dumneavoastră.

2. Lichidul de frână


Toate autoturismele moderne folosesc lichid de frână tip DOT4. Acesta este un amestec de glicol şi alcool şi este mai performant decât predecesorul său – DOT3. Diferenţa principală dintre cele două tipuri de lichid este punctul de fierbere la uscat. Acest lucru afecteză, în timp, performanţele sistemului de frânare. Pe scurt, dacă lichidul DOT3 ajunge la fierbere în timpul utilizării, acesta va fi mai fluid şi nu va mai avea aceeaşi rezistenţă pe instalaţie. Capacitatea de frânare va scădea, dar nu va fi redusă complet. Odată cu răcirea lichidului, se formează condens – ce poate duce la ruginirea instalaţiei şi chiar la distrugerea frânelor. Odată cu apa suplimentară din instalaţie, lichidul de frână va fierbe mult mai uşor, cauzând mai mult condens.

3. Frâna de parcare


Intitulată popular frâna de mână, aceasta era pe vremuri un mecanism de siguranţă suplimentar, în cazul în care frânele hidraulice cedau. Acesta este acţionată pe cabluri şi aplică presiune asupra tamburilor de pe puntea spate. Chiar dacă autoturismul dumneavoastră are discuri pe roţile din spate, aveţi şi un set de tamburi pentru frâna de mână. Motivaţia din spatele acestei soluţii stă în faptul că sistemul de frânare hidraulic nu poate să menţină o presiune suficient de ridicată pentru a păstra vehiculul nemişcat când motorul este oprit. Frâna de mână poate fi reglată pentru a asigura funcţionarea optimă în orice moment.

4. Discurile de frână


Discurile de frână sunt o componentă esenţială a sistemului de frânare. Nu vă speriaţi dacă acestea prezintă un strat subţire de rugină după o şedere mai lungă în parcare – este doar rugină de suprafaţă, care dispare după câteva frânări. Trebuie să protejaţi discurile, aşa că nu este indicat să rulaţi cu plăcuţe de frână uzate, prin apă după ce aţi încălzit frânele şi să udaţi discurile de frână cu apă la spălătorie după un drum în care le-aţi utilizat intens. Dacă vreţi să ştiţi cât de calde sunt discurile, apropiaţi mâna de jantă. Dacă nu simţiţi un val de căldură, atingeţi janta, începând de la extremităţi. Mergeţi încet spre centrul acesteia. Inspecţia discurilor de frână se face atât vizual, cât şi cu ajutorul unui şubler de dimensiuni mari.

5. Etrierele


Etrierele sunt elementele care aplică presiune asupra plăcuţelor de frână prin intermediul unuia sau mai multor pistonaşe pentru a încetini şi opri un vehicul. Cel mai bun exemplu al unui etrier poate fi văzut la o bicicletă, iar aici ne referim strict la mecanismul care apropie cele două bucăţi de cauciuc de marginea jantei. Problemele la nivelul etrierelor pot apărea din cauza garniturilor, cea mai comună cauză, sau a altor elemente perturbatoare. Garniturile sunt avariate de lichidul de frână de slabă calitate sau performanţă – cum este lichidul DOT3 într-o instalaţie modernă, sau pur şi simplu din cauza vechimii. Cedarea garniturilor are loc treptat, deoarece vorbim de crăpături microscopice. Un semn al garniturilor care urmează sa cedeze este pedala de frână din ce în ce mai moale şi urme de lichid pe jantă. Dacă observaţi oricare dintre cele două simptome, verificaţi de urgenţă nivelul lichidului de frână si rulaţi cu precauţie.

6. Plăcuţele de frână


Plăcuţele de frănă sunt cel mai utilizat - şi implicit uzat - element al sistemului de frânare. Acestea fac toată treaba şi reduc viteza discului de frână în funcţie de doleanţele soferului. Uzura acestora se verifică vizual, iar înlocuirea urgentă este semnalată de un senzor specific de uzură. În cazul în care aţi rulat prin zone cu nisip mult, s-ar putea să aveţi probleme cu senzorii, deci nu vă speriaţi dacă vedeţi martorul în bord aprins la un set de plăcuţe relativ noi. Curăţaţi bine jantele si discurile cu apă si simptomele ar trebui să dispară Dacă totuşi acestea persistă, verificaţi îndeaproape plăcuţele. Nu folosiţi elemente contrafăcute, second-hand, sau de origine dubioasă. Plăcuţele de frână fac diferenţa dintre accident şi călătorie sigură. ”Scârţâitul” plăcuţelor este cauzat fie de montajul incorect – caz în care apare imediat după plecarea din service, fie de calitatea slabă a materialului. Foarte important: nu aplicaţi ulei pe discurile sau plăcuţele de frână!

7. Furtunurile de frână


Furtunul de frână duce lichidul de frână de la pompa centrală către etriere. În cazul autorismelor mai vechi de 3-4 ani, este indicat să le verificaţi anual. Este suficientă o inspecţie vizuală. Aceasta se face prin demontarea jantei şi examinarea atentă a furtunurilor. Orice crăpătură sau fisură poate să îşi mărească dimensiunile rapid, aşa că trebuie să le schimbaţi cât mai repede dacă depistaţi nereguli. Pentru un plus de performanţă, alegeţi furtunuri de frână metalice.

Acum, după ce aţi aflat ce se poate strica, cum faceţi o diagnoză incipientă? Verificaţi întâi nivelul lichidului de frână. Dacă acesta este la maximum, problema este cauzată de un alt element al instalaţiei de frânare. Căutaţi semne evidente de uzură a discurilor şi apelaţi la un service dacă nu reuşiţi să descoperiţi problema. Nu circulaţi în condiţiile în care descoperiţi o problemă la sistemul de frânare. După reparaţie, frânele se verifică pe bancul de probă, nu pe drumurile publice.

  • mowgli, marţi, 15.06.2010 14:42
    @automarket

    Pentru cei care au probleme si doresc detalii suplimentare, ne vedem la rubrica raspunsuri. :)

  • Costi9b, marţi, 15.06.2010 17:44
    clar

    daaa... acolo va asteapta mii de specialisti!

  • RTI, marţi, 15.06.2010 20:51
    induiosator

    dar nu am asa mare incredere in domnii redactori

  • Maka, marţi, 15.06.2010 22:02

    MAi ramane dr maine sa ii indemnati pe cititori sa isi faca singuri revizia si sa ii invatati sa o faca. Ati merita o amenda pentru asemenea indemnuri iresponsabile. Ce faceti voi mai sus e folclor si nu are treaba cu ingineria. Mai bine ne dati indicatii corecte legate de schimbarea discurilor si masurarea grosimii lor cu dimensiuni clare si cu alte chestii concrete. Hai sa nu incepem sa pretindem toti ca putem fi ingineri peste noapte...

  • mowgli, marţi, 15.06.2010 22:14
    @maka

    ce e rau in ati face singur revizia? Ce anume e folclor? Ai citit titlul? "automarket te invata cum sa iti verifici franele" nu cum sa le schimbi.

  • kumite, miercuri, 16.06.2010 09:00
    Inginerii....

    @maka.crezi ca in service-urile autorizate,cei care verifica frane sunt ingineri?Discurile de frana crezi ca sunt la fel pt.toate masinile?De obicei grosimea minima admisa este inscriptionata pe disc.Grosimea materialului de frictiune de la placute,daca este de 1,5 mm,ce te faci?Te duci sa faci o facultate?Ce chestii concrete vrei?

  • k_a_t_a, miercuri, 16.06.2010 13:08
    cine are stand cu role in fata blocului, mana sus?!!?

    puteai sa incepi articolul cu ultima propozitie. si sa-l si termini in acelasi timp.

  • lucian, miercuri, 16.06.2010 13:22
    astai soferia

    Să zicem că rulaţi pe un drum şi începeţi să apăsaţi frâna. Pedala coboară şi simţiţi că viteza nu este redusă la fel de mult ca înainte. Trebuie să treceţi în treapta inferioară de viteză şi să apăsaţi tare şi în repetate rânduri pe pedală până când veţi obţine presiunea necesară opririi vehiculului. În caz de urgenţă, retrogradaţi mai multe trepte – cu atenţie la eliberarea ambreiajului şi la frânele de motor prea bruşte, care pot să destabilizeze vehiculul prin blocarea roţilor. Dacă totuşi nu v-aţi oprit, reduceţi viteza în ultimă instanţă prin aplicarea treptată şi controlată a frânei de parcare. Tineţi degetul mare pe butonul de eliberare şi ridicaţi usor maneta. Veţi încetini şi vă veţi opri dacă nu rulati cu o viteză excesivă şi aţi folosit frâna de motor. Automarket te învaţă cum să îţi verifici frânele sau....cum sa o folosim??? apropo sunt si manete de frana fara buton de blocare

  • VSZ, miercuri, 16.06.2010 15:22
    :)

    @lucian deja ai iesit in decor cu atatea manevre :)

  • crysti09, miercuri, 16.06.2010 20:03
    @lucian

    Foarte bine punctat..

  • Maka, miercuri, 16.06.2010 23:36

    OK, nu e bun exemplul de mai sus. Sa o luam altfel. Ce obiectiv are acest articol? Sa ii informeze pe cei ce nu stiu, cum sa verifice franele. Cu ce scop? Ca cititorii care invata ceva de aici sa decida daca pot sa mai mearga mai departe cu acele frane. Aici e greseala. Chiar daca vizual unele lucruri sunt OK si chiar daca urmezi tot ce scrie in articol, nu poti lua o decizie care sa iti confere siguranta. De aceea mai degraba recomandam scriitorilor care lucreaza la acest site sa fi facut niste recomandari clare si simple si care chiar ajuta cum ar fi aceea de a schimba la fiecare 2 ani lichidul de frana; asta e o chestie pe care mainimeni nu o face pentru ca nu stie si putini o recomanda, mai ales in service-urile care nu sunt reprezentanta. E mai clar acum?Si da, nu toti lucratorii de service sunt ingineri dar au o scoala si isi asuma o raspundere cand iti recomanda ceva si asta poate insemna siguranta pe cand ce facem noi amatorii in fata blocului nu are nici o garantie a sigurantei.

  • mowgli, joi, 17.06.2010 01:36
    @maka

    inteleg ce spui, dar accepta ca sunt persoane care au ce invata din articolul asta.De exemplu is ferm convins ca maicamea nu stie nimic din ce se explica in stirea asta.Mai stiu ca nu si-ar da seama cum sunt franele nici daca nu ar avea placute si pentru astfel de soferi acest articol poate fi util, e tintit cred pentru soferi incepatori sau care nu-si bat capul cu detalii mecanice sau cu surubelnite. De exemplu: "Trebuie să protejaţi discurile, aşa că nu este indicat să rulaţi cu plăcuţe de frână uzate, prin apă după ce aţi încălzit frânele şi să udaţi discurile de frână cu apă la spălătorie după un drum în care le-aţi utilizat intens. Dacă vreţi să ştiţi cât de calde sunt discurile, apropiaţi mâna de jantă. Dacă nu simţiţi un val de căldură, atingeţi janta, începând de la extremităţi. Mergeţi încet spre centrul acesteia. Inspecţia discurilor de frână se face atât vizual, cât şi cu ajutorul unui şubler de dimensiuni mari." Crezi ca toti stiu asta? Crezi ca nimeni nu arunca apa pe discuri? te inseli.Sunt multi care pot invata ceva din asta. Inca o data, se refera la verificarea sistemului de franare, iar schimbul lichidului de frana deja trece la "intretinere" pentru ca presupune rabdare, 2-3 scule si un pic de timp. Inca ceva legat de ce ai zis: "Si da, nu toti lucratorii de service sunt ingineri dar au o scoala isi asuma o raspundere cand iti recomanda ceva si asta poate insemna siguranta pe cand ce facem noi amatorii in fata blocului nu are nici o garantie a sigurantei" Ii spui asta mecanicului care nu mi-a strans nici un prezon din 16 ca a uitat? Sau zecilor de pagubiti care s-au trezit cu alte piese in masini sau cu rezervorul gol, zgarieturi si alte prostii? Sincer prefer sa imi repar masina singur, daca e sa provoc un accident stiu ca eu sunt de vina si mi-o asum, dar macar ma dedic 100% muncii si cu siguranta sunt mai atent cu viata si masina mea decat orice alt mecanic de pe planeta asta.Eu unul refuz sa ma duc in service sa se uite un pustan de varsta mea, tolomac, vreo 30 de minute, se face ca umbla sub capota si trage concluzia: "alta turbina, 2000 de euro" dupa care sa mearga la fel masina si sa fi fost vorba de un simplu debitmetru sau valva EGR de 600ron.Sunt mii si mii de astfel de cazuri.

  • stefan, duminică, 12.01.2014 09:09

    cum se schimba un furtun de la conducta de frana dreapta spate mi sa spart si nu stiu cum sal schimb golf 4 1,4 16 v cum se capseaza la loc??????????

  • culita, joi, 05.06.2014 00:51

    am un bmv x5 nu am frane din ce cauza si cum pot so rezolv

  • LIVIU, vineri, 20.06.2014 20:35

    AM UN NISSAN PRIMERA DIESEL DIN 2004 ,IAR CAND CALC FRANA PEDALA SE DUCE ANCCET PANA LA FUND.AM FOST LA MECANIC SI MI-A ZIS CA ESTE POMPA DE FRANA.AM SCHIMBATO SI NU S-A ANTAMPLAT NIMIC,ACUM SPUNE CA ESTE POMPA DE LA ABS.CE POAT FII

  • nedel, marţi, 22.03.2016 22:54

    Acum o luna am vrut sa pornesc masina dar nu puteam sa rasucesc cheia in contact, dupa mai multe incercari am reusit, dar de atunci mi se incalzescrotile din fata dupa 6 km.Am incercat sa merg cu frana de motor si nu se incalzesc, placutele de frana sunt noi

  • Keos, vineri, 24.08.2018 16:31

    Haha, cata desteptaciune pe aici! Uite eu am fost prost si am invatat ceva nou! Dupa 20 de ani abia astazi am aflat ca frana de mana este pe tamburi chiar daca ai discuri pe spate! Acum pentru aia d'astepti... acest lucru e valabil chiar daca am frana actionata electronic (din buton) ?.

  • Victor, luni, 25.07.2022 14:55

    Bună ziua am și eu o problema la un un bmw 320d e46 din 2002 pedala merge în jos ba se întărește ba e moale și prinde chear jos țin sa menționez ca lichid are și la roti nu am scurgeri ce poate sa aibe poate sa fie ceva electric?