Confirmare stiintifica: azotul prelungeste durata de viata a pneurilor

Publicat sâmbătă, 07.11.2009 15:23 de Cornel Șocariciu

Un studiu realizat in SUA a demonstrat ca pneurile care sunt umflate cu azot au o durata de functionare mai mare.

In urma unui studiu realizat de Departamentul National de Transport si Securitatea Traficului pe Autostrazi (NHTSA) din SUA s-a ajuns la concluzia ca pneurile care sunt umplute cu mai mult de 90% azot au o durata de functionare mai mare. De asemenea, ele isi pastreaza manevrabilitatea, durabilitatea si rezistenta in timpul rularii.

In cadrul aceluiasi studiu s-a demonstrat ca anvelopele umplute cu azot vor imbunatatii siguranta in timpul rularii si vor avea un efect benefic asupra consumului de carburant. “Rezultatul pe care il asteptam din partea azotului era sa mentina presiunea in pneuri, ceea ce ajuta la conservarea proprietatilor acestora”, a declarat un oficial NHTSA.

In cele 90 de zile de teste de laborator, pneurile umplute cu azot au avut o scadere a presiunii cu doua treimi mai mica decat a celor umflate cu aer. Media pe luna a acestei scaderi de presiune a fost de 1.39 de procente, in timp ce anvelopele umplute cu aer au inregistat o pierdere de 2.13% .

“Cercetarile arata ca pneurile umflate in mod corect isi pot prelugi durata de functionare cu pana la 25% si, de asemenea, scad consumul de carburant al masinii cu pana la 5%”, a declarat Mike Wise, seful Kwik-Fit Fleet, o companie care ofera astfel de servicii.

via | fleetnews

  • Lobe, duminică, 08.11.2009 02:33
    Azot ?

    De ce nu se foloseste la F1 sau in campionatele de rally Azotul daca e asa de bun ?

  • BurningFlame, duminică, 08.11.2009 07:00
    @lobe

    daca ai citi ce scrie in articol, azotul prelungeste durata de viata a cauciucului si scade consumul. e formula 1 interesata cumva de aceste 2 aspecte?!?

  • alecstm, duminică, 08.11.2009 09:07
    @BurningFlame

    O echipa de formula 1 este interesata printre altele de un consum cat mai mic (cu aceasi cantitate de combustibil poate sta pe pista mai multe ture/tururi), daca vrea sa stea mai mult timp pe circuit are nevoie si de pneuri care sa reziste!

  • alecstm, duminică, 08.11.2009 09:14
    @BurningFlame - inca una

    Sper ca intelegi ce scri: "Formula One tyres are normally filled with a special, nitrogen-rich air mixture, designed to minimise variations in tyre pressure with temperature. The mixture also retains the pressure longer than normal air would" http://www.formula1.com/inside_f1/understanding_the_sport/5283.html - Ultimul paragraf

  • Vlad, duminică, 08.11.2009 09:31

    In F1 cauciucurile sunt umflate cu azot, deoarece nu se dilata asa mult in comparatie cu aerul variatii de temperatura, si nimeni nu sta sa umfle pneul la 100 de grade C (temperatura acestuia in functionare). In orice caz in F1 orice miime de secunda conteaza dar in functionarea de zi cu zi nu stiu daca este atat de folositor azotul. Pana la urma aerul contine 78% azot...

  • dan, duminică, 08.11.2009 10:05
    azot

    ca sa revenim la subiect..foloseste cineva azot.. se cunoaste diferenta de consum. influenteaza intr`un mod negativ masina?

  • Sorin, duminică, 08.11.2009 11:50

    Azotul îmbunătățește frînarea și stabilitatea mașinii în curbe, despre consum nu știu sa va zic nimic, nu am observat o scădere a consumului. Singura problema care am avut-o e ca nu se găsește azot la toate vulcanizările, am avut o roata la care a scăzut presiunea, am plecat de la Arad și de la Deva pana la Sibiu nu am găsit azot sa completez presiunea în roata.

  • Marius, duminică, 08.11.2009 12:31
    Azot in

    Eu folosesc azot de 2 ani, la 2 masini. Avantaje: nu pierde presiunea asa de repede. La schibarea temperaturii, din vara in iarna si nu creste asa de mult presiunea din iarna in vara (la aer diferenta de presiune este undeva la 0.4PSI, iar la azot undeva la 0.2PSi, asta testat de mine). Vara la temperaturi foarte ridicate la peste 35 de grade, daca bate direct soarele pe cauciuc ajunge la temperaturi foate mari (nu poti tine mana pe el), in momentul asta cauciucul nu mai are aderenta, azotul il mai raceste, impactul nu este asa de dramatic (tot din experienta). Din caracteristicile lui nu ar trebui sa faca condens, ar trebui sa aiba moleculele mai mari decat aerul(se pierde mai greu) si ca are trebui sa fie mai stabil . Ca un dezavantaj, masina se simte putin mai rigida. Pretul variaza de la 6 la 20 lei pe roata.

  • eu, duminică, 08.11.2009 12:53
    prostii

    cum sa ajute azotul ala nenorocit la stabilitate.. hai pe bune. poate azot in combinatie cu niste pneuri mai late :)

  • decy, duminică, 08.11.2009 13:13
    azot

    amortizeaza zgomotele si nu mai faci presiunea la roti asa des nu face axplozie asa ca bagati-va eu am de 2 ani cost = 4lei roata cand verifici presiunea nu te costa nimic

  • cristi, duminică, 08.11.2009 13:25
    aerul contine 80% azot

    http://en.wikipedia.org/wiki/Earth's_atmosphere confirmare si mai stiintifica. aerul din atmosfera oricum are aproape 80% azot, asa ca la masini nu are nicio valoare (la F1 conteaza fiecare sutime, zecime....). eu am presiunea facuta de cand am schimbat cauciucurile si nu a pierdut deloc.

  • ratoiu, duminică, 08.11.2009 15:39

    Pai daca va uitati in tabelu ala pe care l-am invatat odata, demult, la scoala, "a lu Mendeleev" vedeti faptul ca azotul e in grupa 5 si oxigenul in grupa a 6-a. Deci, pe cale de consecinta, moleculele sale sunt mai mici. Concluzia: azotul in pneuri e o FITA romaneasca!

  • leuzzo, duminică, 08.11.2009 20:35
    Leo-iasi

    Meseriasi tare!!! Felicitari!!! Stiti cumva care e compozitia aerului? Ia dati pe goagal o cautare si veti vedea ca are cam 78% din unitatea de volum, oxigen cam 21% restul alte elemente deci logic ce se poate desumfla la un cauciuc in timpul mersului raman maxim 22% pierderi prin porii celor care au instalatii de azot...Bafta

  • TheSpecialist, luni, 09.11.2009 03:36
    Vrajeala scumpa!

    Chestia cu azotul este o vrajeala de ultima ora menita sa ii faca pe soferii creduli si/sau mai putin informati sa scoata din buzunar mai multi bani (decat este necesar) Aerul, inclusiv cel compresat, are in compozitie 78% nitrogen. Atat oxigenul cat Azotul sunt molecule diatomice, iar azotul are o masa mai redusa decat oxigenul, drept pentru care molecula de oxigen (O2) este mai mare decat cea de azot (N2). Asadar daca ar fi sa ne referim la "evedare moleculara" printr-un spati care sa permita atat moleculelor de oxigen cat si a celor de azot, azotul s-ar difuza mai repede. Daca ar fi sa luam de buna definitia din Wiki Answers, azotul are 300 picometri in tim pe oxigenul are 292 picometri. Teoria ca azotul pastreaza structura chimica si fizica a cauciucului un timp mai indelungat, este, in teorie adevarata, insa... ... sansele ca deteriorarea chimica si implicit cea fizica in interiorul anvelopei sa se produca mai rapid decat deteriorarea fizica exoerioara (daorita rularii) este extrem de scazuta, in afara de cazul in care discuta de anvelople trailerelor de recreatie. De ce trailerele de recreatie sunt o exceptie? Datorita faptului ca acestea sunt rulate cateva saptamani pe an, cel mult 2-3 luni, restul timpului nefiind in uz. Sub acest aspect, compozitia chimica si fizica din interiorul anvelopelor din trailere de recreatie se produce mai rapid decat uzura exterioara datorita rulajului. Cand vreodata ati schimbat Dvs. cauciucurile din cauza faptului ca s-au scorojit? In 99% din cazuri pneurile sunt schimbate datorita deteriorarii exterioare nu interioare. Daca ar fi sa facem referire la legea lui Graham, am vedea ca rata de efuzie a unui gaz este invers proportionala cu radacina patrata a propriei greutati moleculare In afara celor care au direct de castigat din punct de vedere material si care prezinta din cand in cad cate o stiinta fictiva, nu exista o dovada clara stiintifica ce poate demonstra si justifica folosirea azotului in pneurile vehiculelor de pasageri. Cat despre imbunutatirea consumului, o stabilitate mai mare, etc, etc... .. sunt numai basme.

  • unckle, luni, 09.11.2009 09:29

    tare , tare domnu' specialist :) parerea mea este ca un sofer responsabil isi verifica presiunea la benzinarie, cand face plinul - deci la maxim o luna .... si asta-i gratis, ajuta la pastrarea unei presiuni bune in cauciucuri..etc. ( in primul rand este gratis :)) )

  • GABI, luni, 09.11.2009 11:09
    "AZOT "

    Ca sa bagi azot in roti se presupune ca trebuie sa golesti cauciucul (camera) complet de " aer " . "Aerul" contine deja 78% azot . Oricum nu am intilnit nici un service , vulvanizare etc. capabil de performanta golirii complete a rotii . Inca un efect placebo pt. cei care isi baga azot in roti combinat cu montarea de capacele verzi la ventile , ca e in trend . BLEAH

  • smen, luni, 09.11.2009 12:08
    in fine

    Am auzit ca se mai foloseste heliu la umflarea cauciucurilor. Foloseste cineva asa ceva?

  • Moshu, luni, 09.11.2009 19:45
    statie de vulcanizare ...@Gabi

    este una unde am bagat eu azot, pentru care au facut vidare la fiecare roata. La -1.8 pneul devine hexagonal. Cand am vazut cum aratau am facut o fatza :)),,,zic: bai astia imi intorc guma pe dos. Am dat 7 lei pe roata. Chiar si cu vidare eu cred totusi ca este cam scump. Vulcanizarea este pe Splai, pe sensul de la tirgul Vitan catre pod Mihai Bravu, linga reprez. Toyota. "Siveco" Nu prea se arunca nimeni la scula aia de vidare pentru ca este scumpa. In fapt se foloseste de compresorul de aer, dar ea in sine este scumpa la achizitie. Dar, daca au bagat bani in ea, inseamna ca le merge bine :))...si ar mai fi si cei de linga depoul de tramvaie Dudesti, pe C.Vitan, autosoft parca sau cam asa ceva, pina in Mihai Bravu pe partea stanga. Finalul este ca azotul in stare densa, adica numai azot, izoleaza temperatura din interiorul anvelopei cu mediul ambiant, cu janta si asta ar fi trebuit s-o spuna cel putin unul dintre cei de mai sus. Ca si Argonul, azotul nu conduce temperatura. Numa bine !

  • forbidden, luni, 09.11.2009 22:24
    @Mosu

    Conductivitatea termică este mărimea fizică prin care se caracterizează capacitatea unui material de a transmite căldura atunci când este supus unei diferenţe de temperatură. În general, materialele cu conductivitate termică mare au în acelaşi timp şi o conductivitatea electrică mare, şi invers. De exemplu, metalele, buni conductori de electricitate sunt şi buni conductori termici, iar sticla, materialele plastice, gazele conduc foarte puţin atât căldura cât şi electricitatea. Conductivitate termică azot 0,02598 W/(m·K) Conductivitate termică oxigen 0,02674 W/(m·K) Si uite ca eu iti spun ca ai doar azot in cap si inainte sa postezi niste ineptii, pune mana pe o carte de fizica (e materia aia la care chiuleai tu mereu) sau googaleste putin. La subiect vorbind, eu nu stiu cat de idiot sa fi sa crezi aberatiile astea. Presupunand ca aia chiar au facut testele alea si sunt corecte, daca facem babeste un calcul asupra a doua cauciucuri ambele la presiunea initiala de 2.5 bari, dupa o luna rezulta: azot: 2,5 - 1.39%= 2.46 bari Aer : 2.5 - 2.13%= 2.44 bari Deci, diferenta de 0.02bari. Aceasta duce la la o economie de combustibil de 5%. Pot sa ma tavalesc pe jos de ras?

  • forbidden, luni, 09.11.2009 22:35
    @Mosu

    Si uite ca eu iti spun ca ai doar azot in cap si inainte sa postezi niste ineptii, pune mana pe o carte de fizica (e materia aia la care chiuleai tu mereu) sau googaleste putin. Conductivitatea termică este mărimea fizică prin care se caracterizează capacitatea unui material de a transmite căldura atunci când este supus unei diferenţe de temperatură. În general, materialele cu conductivitate termică mare au în acelaşi timp şi o conductivitatea electrică mare, şi invers. De exemplu, metalele, buni conductori de electricitate sunt şi buni conductori termici, iar sticla, materialele plastice, gazele conduc foarte puţin atât căldura cât şi electricitatea. Conductivitate termică azot 0,02598 W/(m·K) Conductivitate termică oxigen 0,02674 W/(m·K) La subiect vorbind, eu nu stiu cat de idiot sa fi sa crezi aberatiile astea. Presupunand ca aia chiar au facut testele alea si sunt corecte, daca facem babeste un calcul asupra a doua cauciucuri ambele la presiunea initiala de 2.5 bari, dupa o luna rezulta: azot: 2,5 - 1.39%= 2.46 bari Aer : 2.5 - 2.13%= 2.44 bari Deci, diferenta de 0.02bari. Aceasta duce la la o economie de combustibil de 5%. Pot sa ma tavalesc pe jos de ras?

  • Moshu, marţi, 10.11.2009 01:07
    Pentru "Forbidden"-shaft

    Dupa dovada cunostintelor tale in scris,(copy-paste, posibil..), ai reusit sa ma iluminezi ca pe un pom...de care crezi tu, profesore. Acum, modul in care te uluiesti singur, fata de propria-ti constatare ca sunt atat de multi idioti pe aici si tu esti printre ei, fara ajutor de acelasi nivel intelectual, ma face sa cred lucruri nepermise in mod civilizat. Dupa o gramada de timp, in care nu am avut nici o dorinta sa mai contribui pe aici intr-un fel sau altul, m-am hotarat sa-l ajut pe cel de mai sus de postul meu, cu 2 adrese utile. Prin pledoaria ta nu ai facut decat sa spui ca am dreptate dar si cu cifre, nu-i asa oh! prea marite ?! Eu nu am sustinut altceva si nici nu m-am obosit sa "google"-uiesc. Iar idiot...poate sunt, posibil asa cum zici tu, dar meritam asa ceva ?! Maturizeaza-te mai repede pana nu te ranesti...de cineva. Te pupa tata...dulce de tot

  • @Mosu, marţi, 10.11.2009 05:26

    In relatie cu vehiculele de pasageri si sub aspectul acestei discutii, temperatura este irelevanta. Temperatura interiora a pneurilor este relevanta doar in cazul masinilor competitionale cum ar fi NASCAR, Formula (1,2,3), circuit viteza si/sau circuit drifting, unde temperatura interioara (a pneurilor) se poate ridica pana la 100°C-110°C, in timp ce la vehiculele de pasageri temperatura interioara a pneurilor nu depaseste 60°C nici macar in conditiile unei conduceri cu viteza sporita gen autostrada, Dupa cum stim punctul de fierbere al apei este la 100°C. In acest moment condensul din interiorul anvelopei provenind din aerul compresat incepe sa fiarba, fapt ceea ce conduce la o crestere semnificanta si de luat in consideratie a presiunii din interiorul anvelopei. Pentru a beneficia pe deplin de folosirea azotului, pneurile nu trebuiesc numai vidate dar si scoase de pe janta si supuse cel putin 1 ora la un curent de aer firebine pentru a asigura o evaporare totala a condensului existent.

  • tot bmw..., marţi, 10.11.2009 23:14
    mai lasati l pe Mendeleev in pace...

    ... din experienta pot spune, facand abstractie de cifre, ca am facut pana de cateva ori si cauciucul nu s a lasat ca atunci cand am avut aer in el, si poti sa l faci franjuri...... am mers cu el cativa kilometri fara sa ajung cu janta la asfalt.. s a intamplat de 2 ori.... a treia oara am mers cu un cui in cauciuc pe care l am vazut din intamplare, deoarece nu s a lasat deloc .... Concluzie diferenta exista, cel putin pe mine m a convins.... si nu vad de ce n as baga azot cand sunt locuri unde te costa 3 lei de roata... deci nu i o fitza, nu scrie nicaieri ca am azot in roti.... Teoria ca teoria da practica te.... mai invata si altceva....

  • gutu, duminică, 13.12.2009 14:11

    cel mai bun azotul.