Constructorii "fură" în medie cu 25% la cifrele de consum. Specialiştii vor schimbarea testelor
Cu toţii ştim că cifrele oficiale de consum sunt mai degrabă teoretice decât corecte. Acum avem şi confirmarea: acestea sunt, în medie, cu 25% mai mici decât cele din realitate. Uniunea Europeană vrea să impună un nou test, ceva mai realist.
Diferenţele dintre cifrele de consum pe care le afişează constructorii auto în fişele tehnice ale maşinilor pe care le scot pe piaţă şi consumul real tind să crească în comparaţie cu anii trecuţi. Aceasta este concluzia unui studiu realizat de Consiliul Internaţional pentru Transport Ecologic (CITE), organizaţie care concluzionează că
Conform studiilor realizate de CITE, diferenţa dintre consumul real şi cel anunţat de producătorii auto era acum 10 ani de circa 10%, însă procentul a crescut considerabil în acest moment, el situându-se undeva în jurul a 25%. "Acest procent face ca şoferii să plătească circa 300 de euro în plus anual faţă de ceea ce sunt lăsaţi să creadă prin etichete şi date tehnice false", susţin cei care au realizat studiul.
"Studiul reprezintă încă o confirmare a faptului că tacticile de vânzări ale producătorilor auto au foarte puţine lucruri în comun cu realitatea de care se lovesc şoferii zilnic. Clienţii consideră că preţurile în creştere ale carburanţilor sunt îngrijorătoare, însă cifrele fantasmagorice ale producătorilor nu ajută cu absolut nimic clientul în alegerile sale", spuneMonique Goyens, directorul general al Organizaţiei Europene a Consumatorilor (BEUC).
"UN TEST CARE NU A FOST INVENTAT PENTRU A ARĂTA CONSUMUL"
Producătorii prezenţi în Europa folosesc în acest moment sistemul New European Driving Cycle (NEDC) pentru calculul consumului urban, extraurban şi mediu mixt al maşinilor pe care le produc. Însă, din cauza diferenţelor evidente între consumul real al maşinilor şi cifrele oficiale comunicate de constructori, Uniunea Europeană dezbate implementarea unui sistem noi, mult mai corect, care să stabilească un consum "oficial" mai apropiat de cel înregistrat de şoferi în viaţa reală. În prima fază, acest sistem - denumit oficial Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure sau WLTP - ar fi trebuit să intre în vigoare din 2017, însă unele state, printre care se numără Italia, Spania, Franţa şi Marea Britanie, încearcă să împingă această dată limită în 2020.
"Testele actuale sunt realizate în condiţii de laborator ţinând cont de prevederile legale şi nu în condiţii <reale>. Scopul este acela de a-i da şansa consumatorului să facă o serie de comparaţii corecte între maşini în ceea ce priveşte consumul şi emisiile. Noi nu ne opunem testelor WLTP şi chiar contribuim la dezvoltarea lor, însă acestea nu ar trebui introduse cu orice preţ decât atunci când suntem siguri că sunt fezabile", susţine Ican Hodac, secretar general al ACEA, Asociaţia Europeană care apără interesele mărcilor auto.
Actualul ciclu de testare (NEDC) este utilizat pentru sublinierea consumului în faţa clienţilor încă din anii '80, însă el nu a fost proiectat pentru acest lucru. "Iniţial, NEDC a fost conceput pentru a le oferi constructorilor un ghid comparativ între maşini, nicidecum să le indice clienţilor câţi litri de carburant vor consuma la fiecare 100 de kilometri parcurşi", susţine Paul Everitt, directorul executiv al Societăţii Producătorilor Auto (SMMT). "În aceste condiţii, rezultatele acestui ciclu de testare oferă întotdeauna o medie a unor medii a celor mai proaste medii posibile", încheie acelaşi Paul Everitt.
CUM SE CALCULEAZĂ ASTĂZI CONSUMUL OFICIAL?
Testul NEDC are loc în condiţii aproape ideale de rulare pentru o maşină. Deşi preîncălzirea motorului nu e acceptată şi chiar dacă există o maşină electrică care simulează rezistenţa la rulare şi inerţia vehiculului, maşina testată are parte de anumite avantaje evidente în timpul testării. Unul dintre ele este faptul că niciun "consum oficial" nu este stabilit cu consumatorii interni porniţi (climatizare, radio, display-uri, lumini, echipament electronic). În plus, temperatura la care are loc testul este considerată cea perfectă pentru rulare: 25 de grade Celsius.
Există două teste prin care trece fiecare maşină.
TESTUL URBAN implică o serie consecutivă de accelerări şi frânări, menţinerea constantă a vitezei şi simularea opririi la semafor. Viteza medie a maşinii în timpul acestui test este de 15 km/h, iar viteza maximă atinsă de maşină este de 50 km/h. Testul se efectuează pe distanţa standard de 4 kilometri.
TESTUL EXTRAURBAN implică, în 50% din durata sa, rularea cu o viteză constantă, maşina fiind supusă unor manevre de accelerare şi decelerare uşoare în restul timpului. Viteza medie este de 63 km/h, viteza maximă la care ajunge maşina este de 120 km/h, iar distanţa pe care se desfăşoară testul este de 7 kilometri.
Cifra oficială de consum mediu mixt reiese în urma unei medii ponderate a testului urban şi a celui extraurban. Totuşi, maşina testată nu iese în niciun moment dintr-un laborator, iar toate calculele se bazează pe măsurătorile unui dinamometru pe distanţa celor 11 kilometri teoretici.
ULTIMELE 10 TESTE AUTOMARKET - Consum oficial vs. Consum real* | |||||
MODEL ŞI VERSIUNE | CARBURANT | URBAN/EXTRAURBAN | CONSUM OFICIAL |
CONSUM TEST AUTOMARKET |
DIFERENŢĂ |
MAZDA6 Wagon 2.0i | B | Urban | 7.7 | 10.0 | +17.7% |
BMW SERIA 7 740d | D | Extraurban | 5.3 | 7.2 | +36% |
OPEL ADAM 1.4 100 CP | B | Urban | 6.6 | 8.0 | +21.2% |
KIA SORENTO 2.0 CRDI | D | Extraurban | 4.9 | 7.0 | +42.8% |
SKODA OCTAVIA 1.4 TSI | B | Urban | 6.5 | 8.0 | +23% |
KIA OPTIMA 1.7 DSL | D | Urban | 4.9 | 5.5 | +12.2% |
FIAT 500L 1.4 95 CP | B | Extraurban | 5.0 | 6.8 | +36% |
HYUNDAI i20 1.1 CRDI | D | Urban | 4.6 | 5.6 | +21.7% |
JEEP WRANGLER 2.8 CRD | D | Extraurban | 7.3 | 11.5 | +57.5% |
SEAT TOLEDO 1.6 TDI | D | Urban | 5.6 | 7.6 | +35.7% |
*Consumul real a fost stabilit în urma testelor Automarket. Conducătorii auto şi condiţiile de rulare pot să difere de la caz la caz.
CUM SE VA CALCULA CONSUMUL?
Deşi nu se cunoaşte exact modul în care vor fi realizate testele WLTP din momentul în care acestea vor fi implementate, avem câteva asigurări legate de metodologie. Astfel, testul va dura mult mai mult - între 20 şi 30 de minute, în timp ce viteza maximă pe care o va atinge maşina va fi de 130 km/h. S-a discutat şi posibilitatea ca testul să fie realizat la o temperatură exterioară de 10 grade Celsius, însă acest aspect a fost respins categoric de producători.
Există posibilitatea ca, în cadrul testului, maşina să fie testată atât goală şi cu sistemele electronice oprite, cât şi cu toţi consumatorii porniţi şi cu o greutate care imită masa maximă autorizată. Astfel, rezultatul acestui test ar putea fi unul de tipul "Consum mediu minim şi Consum mediu maxim".
oricum, consumul variaza de la sofer la sofer...mai ales la benzinare.o fi ...totusi,probabil si o medie.