Constructorul de visuri - Bucuresti-Constanta si retur cu gama Porsche

Publicat marţi, 06.04.2010 13:44 de Mircea Meșter

Automarket a avut ocazia de a testa cinci dintre cele mai tari modele din gama Porsche. De la Panamera la Carrera, trecand prin Cayman si Boxster, am ajuns la concluzia ca Porsche inseamna in primul rand pasiune.

Se spune ca nu ai condus niciodata o masina pana in momentul in care apesi pedala de acceleratie a unui model Porsche. Automarket a avut ocazia de a testa nu unul, nu doua, ci chiar cinci modele Porsche in aceeasi zi, in cadrul unui eveniment realizat de marca germana in Romania. Traseul: Bucuresti-Constanta si retur, pe o autostrada care prezinta urmele iernii care de-abia s-a incheiat, dar care reuseste sa se ridice cu greu la nivelul minim de cerinte pentru a "gazdui" un grup de opt modele ale producatorului din Stuttgart. La apel au raspuns un Cayenne, trei exemplare Panamera, un Cayman, doua unitati Boxster si un 911 Carrera.

Scopul si durata vizitei: un road trip demonstrativ pe care aveam sa il pun ulterior in pole-position in lista evenimentelor auto la care am participat in cei aproape sapte ani de presa auto. Denumirea oficiala a evenimentul este Porsche Roadshow Eastern Europe, astfel ca daca ati avut norocul de a vedea in oglinda retrovizoare a masinii un grup de sportive care se apropiau amenintator, ati fost martorii unui eveniment organizat. Unul dintre putinele de acest tip care au loc in Romania.

PORSCHE PANAMERA


Am pornit printr-un Bucuresti amortit de soarele primei sambete senine din acest an la bordul unui Panamera 4S. Culoarea exterioara: maro. Culoarea interioara: nu conteaza, am fost prea ocupat sa ma obisnuiesc cu zecile de butoane de pe consola centrala si mai mult decat atat, cu transmisia PDK cu sapte trepte care echipa masina si cu spiritul nou pe care Panamera il aduce in gama Porsche. Nu voi vorbi despre ce inseamna Panamera in oras, ci despre cum se simte modelul german pe autostrada, acolo unde la viteze de peste 20 km/h* te simti ca intr-un avion care merge foarte aproape de sol si ale carui scaune au fost inlocuite cu fotolii. Nu traiesti nicio senzatie dura. Nimic. Apesi acceleratia, simti cum motorul lucreaza si vezi acul vitezometrului urcand. Senzatiile se masoara in termeni literari mai degraba decat in frisoane si fire de par ridicate, insa Panamera este modelul perfect pentru cei care isi doresc un Porsche care sa-ti dea impresia ca ai in garaj o masina de familie.

PORSCHE BOXSTER


Dai plafonul jos, invarti cheia in partea stanga, la fel ca in orice alt Porsche, si auzi motorul de 2.9 litri amplasat central cum incepe sa urle. E altceva decat in Panamera. Iar la acceleratie, atunci cand urci inspre 25 de kilometri pe ora*, masina se lipeste de sosea si incerci cu totul alte senzatii decat o faceai in modelul cu patru usi dezvoltat de inginerii germani. Avand in vedere ca vei avea ocazia de a rula atat de repede cu masina pentru doar cateva zeci de kilometri, iti permiti sa nu faci nazuri cand simti ca vantul se inteteste pe langa tine, fara a te deranja insa in mod special. Vortexurile nu isi fac de cap in habitaclu, astfel ca ai ocazia rara de a vedea Romania trecand pe langa tine in aer liber la peste 20 de kilometri pe ora*. E adevarat, totul are loc in sir indian, organizat, insa masinile astea chiar stiu sa se exprime in orice context. Un element interesant: chiar daca acceleratia 0-100 ii este, pe hartie, favorabila lui Panamera, in Boxster simti invers.

PORSCHE CAYENNE


Pe portiunea de sosea dintre Cernavoda si Mamaia mi-a picat la "sorti" Cayenne. As fi vrut, evident, sa am de-a face cu noua generatie a modelului german, insa SUV-ul restilizat si putin mai hibrid va fi disponibil la noi doar din luna mai. Ramane pe mai tarziu. Am urcat la bordul unui model sportiv ceva mai inalt, insa este complet neindicat sa schimbi un Porsche de sosea cu un Cayenne si sa incerci sa exprimi in cuvinte diferenta de senzatie. Cert este ca cele doua modele sunt facute pentru clienti diferiti. Sau, poate, pentru clienti cu preocupari diferite. Iti place pentru ca simti ca masina nu face parte din alta galaxie decat cea in care se invart sportivele, insa iti doresti ca timpul sa treaca mai repede pentru a ajunge in fata celorlalte provocari ale zilei. Probabil ca daca aveam de-a face cu un traseu care sa includa o portiune de teren accidentat, as fi fost cel mai fericit la inaltimea celor 1.7 metri si sub atentia motorului V6 de 3.6 litri de sub capota. Totusi, ceva e diferit fata de alte SUV-uri. E mai rafinat, mai concentrat, ceva mai sportiv. E altfel. Si am ajuns sa apreciez Cayenne pentru ca acest model (si cifrele sale de vanzari) le da mana libera celor de la Porsche sa creeze masini din vise.

PORSCHE CAYMAN S


Am inceputul drumul spre Bucuresti in Cayman S, deci am trecut automat de la peste 8 secunde pentru 0-100 la 5.2 secunde gratie unitatii cu 6 cilindri de 3.4 litri de sub capota. Mai mult, am avut norocul de a incheia sirul de masini aflate in formatie, astfel ca m-am bucurat de o semi-libertate pe care mi-am asumat-o in spatele plutonului. Ii lasam pe ceilalti sa dispara si ma aruncam pe pedale, incercand sa inteleg, pe virajele care imi permiteau asta, ce inseamna un Porsche destul de accesibil, al carui pret trece cu putin de 50-60 de mii de euro. Cayman S este masina perfecta. Nu consuma mult, iti permite sa rulezi in trafic, dar stie sa dezlantuie toti caii de la purtator atunci cand apesi cu putere pedala. Nu ai nevoie de mai mult intr-o Romanie plina de gropi si capcane. Iar spatiul este suficient pentru doua persoane care merg pentru doua zile la munte. Inclusiv cel destinat bagajelor. Sta impecabil pe virajele abordate strans si reuseste sa-ti transmita o doza importanta din acel spirit dinamic specific modelelor Porsche. In plus, in momentul in care am urcat in masina, am avut impresia ca nu exsta nimic mai placut in grup. Ma inselasem. pentru ca in fata mea curgea linistit un 911 Carrera.

PORSCHE CARRERA


Nu e nevoie decat de o mica doza din ceea ce inseamna 911 pentru a constientiza faptul ca marca Porsche a fost creata pentru a fi alaturata acestor trei cifre. 911 inseamna pentru Porsche ceea ce inseamna mingea pentru fotbal: esenta tuturor lucrurilor care au loc in jur. Am urcat in Carrera si am simtit ca m-am teleportat pe o planeta apropiata din care ii urmeaream pe toti ceilalti participanti la trafic. Desi e versiunea de baza de la care iti porti construi un 911 adevarat, Carrera te invita sa pasesti in lumea vitezei printr-un sunet care pare nefiltrat, brut, vrac. Ai un motor de 3.6 litri care ajunge in 4.9 secunde de la 0 la 100 km/h si un volan de care mai degraba te tii pe autostrada, atunci cand infigi piciorul in pedala. Am prins momentul Carrera pe o portiune de autostrada pe care deja se instalase intunericul, insa am apreciat faptul ca Porsche a angajat o mana invizibila care iti da branci de fiecare data cand lovesti pedala, indiferent de viteza. Daca vreti sa simtiti la 22 de kilometri pe ora* o retrogradare scurta urmata de un huruit salbatic care duce masina cat ai clipi la 25 km/h*, aceasta este masina pe care trebuie sa o vanati. Senzatii tari 100%, placere 1000%.

Am parasit galaxia Porsche dupa o zi in care am fost rasfatat senzitiv sonor si nu numai de motoare facute pentru a sublinia faptul ca industria auto a insemnat la un moment dat mai ales pasiune. Nu a fost o zi de teste - departe de mine dorinta de a calcula consumuri, acceleratii, viteze si altele asemenea. Au fost, in schimb, 14 ore in care m-am lasat purtat de val intr-un sir de masini care vand vise. Vise care, uneori, se implinesc.

*Cifrele sunt orientative si concentrate. Adaugati un 0 la final pentru senzatii reale.


  • .marius., marţi, 06.04.2010 15:52
    @Mircea Mester

    Norocosule ! Ai cel mai tare job alaturi de celelalte vedete ale showbizz`ului auto. ;) Keep it up !

  • Adrian Nechifor, marţi, 06.04.2010 16:00
    Porsche

    Ai fost in RAI fara sa mori! Cred ca este una dintre cele mai frumoase zile din viata ta de jurnalist auto.

  • mircea, marţi, 06.04.2010 16:05
    @.marius., @Adrian Nechifor

    Aveti absoluta dreptate. Am ajuns acasa plangand dupa masinile astea si facandu-mi calcule legate de costul uneia. Deocamdata, visele nu se pot implini :)

  • Alex, marţi, 06.04.2010 16:40

    Pe cat e frumos jobul de jurnalist auto, pe atat e de "stresant". Sa conduci masina visurilor tale si sa iti dai seama ca nu o sa o ai niciodata. Dureros, total dureros.

  • mircea, marţi, 06.04.2010 16:44
    @Alex

    Corect si asta :) N-as spune insa "niciodata". "Deocamdata" e un cuvant mai potrivit.

  • LauCalin, marţi, 06.04.2010 16:50
    @Mircea Mester

    Cred ca nu ti-a fost tocmai usor sa scrii materialul asta, pentru ca trebuia sa povesteti de niste trairi avute la volanul unor masini superbe. Banuiesc ca a fost pentru prima data cand nu te-a interesat consumul, ergonomia si alte lucruri de genul asta :)

  • Alex, marţi, 06.04.2010 16:52

    Daca e asa, un car cu "succesuri" sa ajunga la tine. Sa le dai pentru a scurta acel "deocamdata". Spor la treaba :)

  • Peter, marţi, 06.04.2010 16:59

    Sa inteleg ca modelul Cayman "iti face cu ochiu"....Oricum perfect de acord cu prima fraza din articol...

  • unckle, marţi, 06.04.2010 19:51

    auzi tu .. cifre "concentrate" ... cum domnule M.M. sa mergi cu 20* la ora ???? ... ii dadeam firar mama ei de masina de lua 30* :D:D:D felicitari :) .... orikum cuvintele sunt de prisos cand vorbesti de astfel de masini ;) apropo' de calcule ... la o leafa de om normal de 300E/luna ... este usor sa-ti dai seama ca iti poti cumpara un 911 ( baza.. de 80000e ) in doar 50 de ani ( luand in considerare ca tre sa si mananci intre timp :P ) - si daca nu ai pretentii iti iei un cayman de 54750E in cam 30-35 de ani :)) .... deci clar NICIODATA este un cuvant prea mare , si mult mai clar CURAND este cuvantul potrivit ;)

  • mowgli, marţi, 06.04.2010 20:07
    porsche

    "industria auto a insemnat la un moment dat mai ales pasiune" Asta mi-a placut.Ma bucur ca mai sunt oameni care vad si chiar cauta pasiunea intr-o marca/model.Pacat ca o gasim din ce in ce mai greu.

  • p-george, marţi, 06.04.2010 20:14

    @unkle , Nu te mai pierde in calcule cat castigi cat iti trebuie si in cati ani. Trebuie doar sa crezi si sa fii sigur pe tine ca intr o buna zi in viitorul apropiat o sa se intample. Noi insine suntem limita existentei noastre. @ MM, In cativa ani cand o sa am si eu porsche si tu organizam un roadtrip cu clubul Porsche prin toata romania. Pana atunci o sa avem, cu putin noroc, inca 42 de km de auotostrada. Daca nu mergem doar intre Turda si Gilau :)

  • andr3i, miercuri, 07.04.2010 00:41

    o super marca cu niste super masini care au o istorie in spate. frumos reportaj. Bravo

  • cozappz, miercuri, 07.04.2010 01:33
    intr-o Romanie plina de gropi si capcane

    Ne apucam de forex + tzepuim vreo doi cu "succesuri" prin metoda Voicu -> imi iau un BOXSTER. Mi-e teama sa nu imparta piese cu Audi, asa cum face Lambo. `Om trai ş-om visa.

  • C-G-C, miercuri, 07.04.2010 10:31
    Dreptate

    Emotie si adrenalina pt norocosi, frustrare si saliva pt restul. @cozappz: Ce au pisele de Audi? Sau Audi e cumva un constructor de mana a doua? Zic... Saluturi!

  • mowgli, miercuri, 07.04.2010 11:00
    C-G-C

    Sunt de acord cu ce spui, mai putin ultima parte.Porsche e porsche si nu vreau sa-l vad cu piese de audi ci cu piese facute "in casa" nu folosite pe alte 3 marci.Stai linistit ca nici piese de bmw nu vreau pe un cayman.Nu spune nimeni ca audi e de mana a doua, doamne fereste, doar ca... nu stiu, nu mi se pare ok.Cum era stirea cu cheile de aston martin, daca dadeai jos invelitoarea de piele, era de fapt cheie de volvo.Sigur, doar o cheie, dar la banii aia vrei ceva exclusivist, nu componente folosite pe volvo si ford.Discutia asta am mai purtat-o si inteleg fenomenul, asta nu inseamna ca sunt de acord.Incet incet marcile isi pierd identitatea si concurenta dispare.Uite-te la un audi quattro din '80 si un a4 de acum.Sigur ca e confortabil, rapid, sigur, frumos, bla bla bla, dar ceva lipseste.Cand iti luai un quattro stiai ca ai ceva unic sub invelisul de tabla.Asa e si cu porsche acum si sper sa ramana asa desi slabe sanse. cu stima,

  • VSZ, miercuri, 07.04.2010 14:30
    :)

    nu ai prins ceva radare? ca ma gandesc ca nu te-ai dus tot traseu cu viteza legala?

  • Dan, miercuri, 07.04.2010 14:32
    Bugatti Veyron

    http://www.germancarblog.com/2010/04/bugatti-veyron-man-made-super-car/

  • Costi, miercuri, 07.04.2010 16:44
    Pentru Mircea

    Draga Mircea, Super aticolulul! Te invidiez ca le-ai avut pe toate chiar daca a fost numai pentru o zi!

  • z06, joi, 08.04.2010 11:00
    ...

    frumos articol, felicitari

  • mircea, joi, 08.04.2010 15:08
    @VSZ

    Am prins si radare. Am mers cu 13 kilometri pe ora in coloana in momentele alea. @Costi Si eu invidiez ziua respectiva :) @Z06 Merci, we're just doing our job.

  • swq1, joi, 08.04.2010 17:19
    frumos scris

    Frumos scris, excelent exprimat. in ziua de azi e din ce in ce mai greu sa identifici gramatica limbii romane prin articolele de prin ziarele online. La tine insa, nimic nu ma zgaraie in urechi ... Te invidiez pentru ceea ce faci. sper ca si tu stii cat de multi ar fi vrut sa fie in ... scaunul ... tau in momentele alea ... succes!

  • allexxx, joi, 08.04.2010 22:19
    norocusule

    The luckiest man in the world!!!

  • pharao, vineri, 09.04.2010 01:22
    ... a dream

    Mircea sunt fan Porsche de la varsta de 6 ani, adica de 26 de ani. Stiu toata istoria firmei, fiecare model, fiecare motorizare, cu cai putere respectivi, cu cmc pe fiecare motor, etc.... Inca visez sa am o zi ca cea pe care ai avut-o tu... nu m-am gandit niciodata sa testez toate modelele intr-o zi, insa as fi extaziat sa am parte de cateva ore la volanul unui 911.. ... si daca s-ar putea sa fie pe valea Muresului - Arad-Deva, ar fi de vis! :)