Constructorul de visuri - Bucuresti-Constanta si retur cu gama Porsche
Automarket a avut ocazia de a testa cinci dintre cele mai tari modele din gama Porsche. De la Panamera la Carrera, trecand prin Cayman si Boxster, am ajuns la concluzia ca Porsche inseamna in primul rand pasiune.
Se spune ca nu ai condus niciodata o masina pana in momentul in care apesi pedala de acceleratie a unui model Porsche. Automarket a avut ocazia de a testa nu unul, nu doua, ci chiar cinci modele Porsche in aceeasi zi, in cadrul unui eveniment realizat de marca germana in Romania. Traseul: Bucuresti-Constanta si retur, pe o autostrada care prezinta urmele iernii care de-abia s-a incheiat, dar care reuseste sa se ridice cu greu la nivelul minim de cerinte pentru a "gazdui" un grup de opt modele ale producatorului din Stuttgart. La apel au raspuns un Cayenne, trei exemplare Panamera, un Cayman, doua unitati Boxster si un 911 Carrera.
PORSCHE PANAMERA
Am pornit printr-un Bucuresti amortit de soarele primei sambete senine din acest an la bordul unui Panamera 4S. Culoarea exterioara: maro. Culoarea interioara: nu conteaza, am fost prea ocupat sa ma obisnuiesc cu zecile de butoane de pe consola centrala si mai mult decat atat, cu transmisia PDK cu sapte trepte care echipa masina si cu spiritul nou pe care Panamera il aduce in gama Porsche. Nu voi vorbi despre ce inseamna Panamera in oras, ci despre cum se simte modelul german pe autostrada, acolo unde la viteze de peste 20 km/h* te simti ca intr-un avion care merge foarte aproape de sol si ale carui scaune au fost inlocuite cu fotolii. Nu traiesti nicio senzatie dura. Nimic. Apesi acceleratia, simti cum motorul lucreaza si vezi acul vitezometrului urcand. Senzatiile se masoara in termeni literari mai degraba decat in frisoane si fire de par ridicate, insa Panamera este modelul perfect pentru cei care isi doresc un Porsche care sa-ti dea impresia ca ai in garaj o masina de familie.
PORSCHE BOXSTER
Dai plafonul jos, invarti cheia in partea stanga, la fel ca in orice alt Porsche, si auzi motorul de 2.9 litri amplasat central cum incepe sa urle. E altceva decat in Panamera. Iar la acceleratie, atunci cand urci inspre 25 de kilometri pe ora*, masina se lipeste de sosea si incerci cu totul alte senzatii decat o faceai in modelul cu patru usi dezvoltat de inginerii germani. Avand in vedere ca vei avea ocazia de a rula atat de repede cu masina pentru doar cateva zeci de kilometri, iti permiti sa nu faci nazuri cand simti ca vantul se inteteste pe langa tine, fara a te deranja insa in mod special. Vortexurile nu isi fac de cap in habitaclu, astfel ca ai ocazia rara de a vedea Romania trecand pe langa tine in aer liber la peste 20 de kilometri pe ora*. E adevarat, totul are loc in sir indian, organizat, insa masinile astea chiar stiu sa se exprime in orice context. Un element interesant: chiar daca acceleratia 0-100 ii este, pe hartie, favorabila lui Panamera, in Boxster simti invers.
PORSCHE CAYENNE
Pe portiunea de sosea dintre Cernavoda si Mamaia mi-a picat la "sorti" Cayenne. As fi vrut, evident, sa am de-a face cu noua generatie a modelului german, insa SUV-ul restilizat si putin mai hibrid va fi disponibil la noi doar din luna mai. Ramane pe mai tarziu. Am urcat la bordul unui model sportiv ceva mai inalt, insa este complet neindicat sa schimbi un Porsche de sosea cu un Cayenne si sa incerci sa exprimi in cuvinte diferenta de senzatie. Cert este ca cele doua modele sunt facute pentru clienti diferiti. Sau, poate, pentru clienti cu preocupari diferite. Iti place pentru ca simti ca masina nu face parte din alta galaxie decat cea in care se invart sportivele, insa iti doresti ca timpul sa treaca mai repede pentru a ajunge in fata celorlalte provocari ale zilei. Probabil ca daca aveam de-a face cu un traseu care sa includa o portiune de teren accidentat, as fi fost cel mai fericit la inaltimea celor 1.7 metri si sub atentia motorului V6 de 3.6 litri de sub capota. Totusi, ceva e diferit fata de alte SUV-uri. E mai rafinat, mai concentrat, ceva mai sportiv. E altfel. Si am ajuns sa apreciez Cayenne pentru ca acest model (si cifrele sale de vanzari) le da mana libera celor de la Porsche sa creeze masini din vise.
PORSCHE CAYMAN S
Am inceputul drumul spre Bucuresti in Cayman S, deci am trecut automat de la peste 8 secunde pentru 0-100 la 5.2 secunde gratie unitatii cu 6 cilindri de 3.4 litri de sub capota. Mai mult, am avut norocul de a incheia sirul de masini aflate in formatie, astfel ca m-am bucurat de o semi-libertate pe care mi-am asumat-o in spatele plutonului. Ii lasam pe ceilalti sa dispara si ma aruncam pe pedale, incercand sa inteleg, pe virajele care imi permiteau asta, ce inseamna un Porsche destul de accesibil, al carui pret trece cu putin de 50-60 de mii de euro. Cayman S este masina perfecta. Nu consuma mult, iti permite sa rulezi in trafic, dar stie sa dezlantuie toti caii de la purtator atunci cand apesi cu putere pedala. Nu ai nevoie de mai mult intr-o Romanie plina de gropi si capcane. Iar spatiul este suficient pentru doua persoane care merg pentru doua zile la munte. Inclusiv cel destinat bagajelor. Sta impecabil pe virajele abordate strans si reuseste sa-ti transmita o doza importanta din acel spirit dinamic specific modelelor Porsche. In plus, in momentul in care am urcat in masina, am avut impresia ca nu exsta nimic mai placut in grup. Ma inselasem. pentru ca in fata mea curgea linistit un 911 Carrera.
PORSCHE CARRERA
Nu e nevoie decat de o mica doza din ceea ce inseamna 911 pentru a constientiza faptul ca marca Porsche a fost creata pentru a fi alaturata acestor trei cifre. 911 inseamna pentru Porsche ceea ce inseamna mingea pentru fotbal: esenta tuturor lucrurilor care au loc in jur. Am urcat in Carrera si am simtit ca m-am teleportat pe o planeta apropiata din care ii urmeaream pe toti ceilalti participanti la trafic. Desi e versiunea de baza de la care iti porti construi un 911 adevarat, Carrera te invita sa pasesti in lumea vitezei printr-un sunet care pare nefiltrat, brut, vrac. Ai un motor de 3.6 litri care ajunge in 4.9 secunde de la 0 la 100 km/h si un volan de care mai degraba te tii pe autostrada, atunci cand infigi piciorul in pedala. Am prins momentul Carrera pe o portiune de autostrada pe care deja se instalase intunericul, insa am apreciat faptul ca Porsche a angajat o mana invizibila care iti da branci de fiecare data cand lovesti pedala, indiferent de viteza. Daca vreti sa simtiti la 22 de kilometri pe ora* o retrogradare scurta urmata de un huruit salbatic care duce masina cat ai clipi la 25 km/h*, aceasta este masina pe care trebuie sa o vanati. Senzatii tari 100%, placere 1000%.
Am parasit galaxia Porsche dupa o zi in care am fost rasfatat senzitiv sonor si nu numai de motoare facute pentru a sublinia faptul ca industria auto a insemnat la un moment dat mai ales pasiune. Nu a fost o zi de teste - departe de mine dorinta de a calcula consumuri, acceleratii, viteze si altele asemenea. Au fost, in schimb, 14 ore in care m-am lasat purtat de val intr-un sir de masini care vand vise. Vise care, uneori, se implinesc.
*Cifrele sunt orientative si concentrate. Adaugati un 0 la final pentru senzatii reale.
Norocosule ! Ai cel mai tare job alaturi de celelalte vedete ale showbizz`ului auto. ;) Keep it up !