Michelin Primacy Safety Trip, povestea unei călătorii în siguranţă
Michelin ne-a invitat să testăm pe şosea noile sale anvelope de vară, Primacy 3, în cadrul unei călătorii de 340 de kilometri derulate sub supravegherea unor piloţi de raliu.
Michelin ne-a invitat la un test în condiţii reale ale noilor sale anvelope de vară, Primacy 3. Francezii au gândit traseul ca o mini-aventură derulată cu accentul pe siguranţă. Nu eram la prima întâlnire cu Michelin Primacy 3, Automarket marcând un test cu pneurile de vară ale constructorului francez încă din octombrie 2011.
DEFINIŢIA LUI MICHELIN PRIMACY 3
Primacy 3 este o anvelopă destinată automobilelor premium şi ţinteşte nişa axată pe confort şi siguranţă a acestui segment, cei de la Michelin având deja o ofertă consistentă pe partea de performanţă. Treptat, Michelin Primacy 3 va înlocui anvelopa Primacy HP, noul produs fiind mai performant decât cel pe care îl va înlocui, fără a-şi pierde caracteristicile principale. În ceea ce priveşte modelele de volum, oficialii Michelin spun că le sunt rezervate pneurile Energy Saver, care au o gamă de dimensiuni mai mici.
Michelin Primacy HP se mândreşte cu o durată de viaţă lungă, o distanţă mică de frânare pe carosabil umed şi obţinerea a peste 160 de omologări în rândul constructorilor de automobile. În cazul lui Primacy 3, cei de la Michelin se mândresc acum cu primul loc la frânarea pe carosabil uscat, primul loc la frânarea pe carosabil umed, primul loc la manevrabilitate pe ud, longevitate mărită şi rezistenţă la rulare redusă. Rezultatele de mai sus au fost obţinute în urma testelor efectuate de TUV Sud şi IDIADA în 2011, pe dimensiunile 205/55 R16 V şi 225/45 R17 W.
ANVELOPELE ŞI SIGURANŢA RUTIERĂ
Anvelopa este singurul punct de contact între un vehicul şi carosabil, iar suprafaţa de contact este mai mică decât cea a unei mâini umane. În fiecare moment al deplasării, anvelopa trebuie să răspundă la toate solicitările spontane pe care le întâlneşte: imperfecţiunile drumului, frânări şi accelerări, viraje şi condiţii meteo, pe lângă rolul de bază – cel al susţinerii masei vehiculului pe care îl echipează. Pe lângă importanţa alegerii anvelopelor potrivite pentru vehiculul pe care îl conduci, acestea trebuie să fie întreţinute corect. Verifică periodic presiunea anvelopelor care echipează autovehiculul tău şi examinează vizual starea acestora. Astfel poţi evita uzura exagerată, performanţele slabe cauzate de o presiune prea mică şi te poţi feri şi de penele de cauciuc provocate de anvelopele uzate excesiv.
După cum ne-au atras atenţia piloţii de raliu prezenţi la eveniment, nu este suficient să ai doar anvelope potrivite şi o maşină în stare bună de funcţionare, ci trebuie să fii un şofer responsabil şi să conduci preventiv. În multe cazuri, situaţiile limită provocate de şoferii neatenţi pot fi prevenite cu o doză de atenţie, atenţie care face mai mult decât orice alt sistem electronic dezvoltat până acum pentru automobile. Practic, un şofer neatent se expune mai des pericolelor, uneori fără să realizeze acest lucru, iar prin această expunere riscă şi viaţa celor din jur. Chiar şi cu cele mai perfomante anvelope care echipează cel mai peformant vehicul inventat vreodată, cele două elemente fiind doar opere de ficţiune, un şofer neatent ar putea să provoace oricum un accident.
CONDUCEREA DEFENSIVĂ, ESENŢIALĂ PENTRU SIGURANŢA RUTIERĂ
La finele lunii aprilie, Automarket vă prezenta un material despre conducerea defensivă. Reacţiile cititorilor la acel material au fost numeroase, dar răspunsurile lor ne-au intrigat. Pe de o parte, i-am găsit pe cei care înţelegeau noţiunea de conducere defensivă şi scopul său, în timp ce alţii ne explicau că automobilele echipate cu servodirecţie nu necesită manevrarea cu două mâini şi că poziţia la volan trebuie să fie relaxată, dar suficient de apropiată pentru a permite acţionarea cu putere maximă a frânei. În cadrul evenimentului organizat de Michelin, am avut ocazia să discutăm atât cu câţiva piloţi de raliu care activează în CNR, printre care îi putem enumera pe Alex Filip, Alina Bunica, Sebastian Barbu şi Titi Aur, dar şi cu instructori de defensive driving, care ne-au împărtăşit din experienţele lor.
Poziţia corectă la volan şi manevrarea corectă a volanului sunt cruciale pentru deplasarea în siguranţă cu automobilul, indiferent de viteza şi ritmul de deplasare. Nu contează că eşti un şofer prudent, care respectă întocmai regulile de circulaţie şi nu ai avut niciun incident în toţi anii tăi de condus. Dacă un şofer nu conduce corect, acesta poate să aibă un incident rutier chiar dacă autovehiculul pe care îl conduce este echipat cu anvelope bune şi este în stare bună de funcţionare, deoarece incidentele rutiere nu sunt provocate doar de şoferul în cauză, ci şi de alţi factori. Diferenţa dintre un şofer care conduce corect şi unul care nu este familiarizat cu conceptul de conducere defensivă se simte atât în stilul de rulare (cei din urmă având un stil mai "smucit"), cât şi în comportamentul în situaţiile-limită, unde experienţa şi cunoştinţele celor care au urmat un curs de conducere defensivă îi ajută să treacă mai departe fără incidente. Deşi unii şoferi mai puţin experimentaţi pot să treacă fără incidente prin situaţii limită, aceştia trebuie să conştientizeze faptul că au scăpat cu viaţă nu datorită priceperii la volan, ci datorită norocului. După cum ne-a povestit Titi Aur, multiplul campion naţional de raliuri, soferii experimentaţi au un secret – anticiparea situaţiilor din trafic şi evitarea problemelor înainte ca acestea să aibă loc, strategie eficientă şi pentru economisirea de carburant.
RADIOGRAFIA ACCIDENTELOR RUTIERE
Potrivit studiului efectuat de VUFO, care au analizat 10.000 de accidente pe parcursul a zece ani, situaţiile în care au loc accidentele sunt diferite faţă de cele pe care şi le imaginează consumatorii obişnuiţi. După cum au arătat cercetătorii de la Universitatea Tehnică din Dresda, 70% din accidente au loc pe carosabil uscat, iar 60% din acidente au loc în oraşe, la viteze reduse. Mai mult decât atât, peste trei sferturi din accidentele analizate au avut loc pe drum drept, dintre care 20% au avut loc pe carosabil umed. În ceea ce priveşte efectul apei asupra accidentelor, 99% dintre accidentele analizate au avut loc pe carosabil umedi acoperit cu puţină apă, deci acvaplanarea este exclusă, lipsa de aderenţă fiind principalul vinovat. Cele mai grave accidente sunt cele care au avut loc în viraje, pe carosabil umed. Din totalul accidentelor care au avut loc în viraje, jumătate au avut loc pe carosabil umed.
Studiul celor de la VUFO subliniază câte probleme poate să aducă lipsa de atenţie şi de experienţă a şoferilor, factori cumulaţi cu anvelope nepotrivite şi cu automobile întreţinute necorespunzător. Puse la un loc, toate aceste elemente formează reţeta sigură pentru un accident demn de "ştirile de la ora 17", singura necunoscută fiind data la care va avea loc acesta. Pe lângă sfaturile de bun simt referitoare la întreţinerea automobilului şi a anvelopelor, conducerea defensivă şi conduita preventivă, şoferii trebuie să aibă grijă de factorul psihologic, care poate să le aducă probleme prin instaurarea panicii într-o situaţie limită, situaţie din care ar fi putut ieşi fără probleme dacă şi-ar fi păstrat calmul.
SIGURANŢA, LONGEVITATEA ŞI ECONOMIA, CERINŢELE CLIENŢILOR DE ANVELOPE
Potrivit unui studiu realizat de GFK, clientul de cauciucuri este interesat de trei lucruri: siguranţă, longevitate şi economie. Odată bifat capitolul siguranţă, cei de la Michelin au încercat să obţină şi celelalte caracteristici importante pentru consumatorii de pe primele cinci pieţe din Europa pentru anvelope – longevitate şi economie. Estimările interne ale celor de la Michelin arată că noua anvelopă Primacy 3 va reduce consumul de carburant cu până la 70 de litri pe întreaga sa durată de viată, calculată la 45.000 de kilometri în condiţii optime. Cât de importantă este o anvelopă pentru un automobil? Foarte importantă, deoarece o anvelopă consumă 20% din energia unui autovehicul, iar noile pneuri Michelin Primacy 3 vor să atragă clienţii care caută toate cele trei caracteristici fără să fie nevoiţi să facă un compromis.
Francezii spun că au reuşit să obţină rezultate de top la cele trei puncte cheie ale unei anvelope graţie noii compoziţii a cauciucului care formează pneurile Primacy 3 şi a benzii de rulare cu lamele auto-blocante. Noul compus de cauciuc include o combinaţie de elastomeri, un agend de rigidizare pe bază de siliciu şi un agent plastifiant pe bază de răşini, formula elementelor de mai sus oferind o legătură specială între componentele anvelopei, ceea ce aduce un randament crescut al respectivului pneu. Totodată, performanţele dinamice bune sunt obţinute graţie lamelor auto-blocante, care se închid rapid atunci când sunt solicitate, pentru a oferi un nivel bun de aderenţă, ca apoi să se destindă pentru a reduce rezistenţa la rulare, totul pe o grosime de 0.2 milimetri, lăţimea lamelor respective.
pai si acum de unde vreti voi sa stie ce-i aia aderenta redusa pe ploaie toti taranii de bucuresti care folosesc masina drept carucior de mall si umbrela. . . sau sa fie capabili de a "anticipa" miscarile colegilor de trafic... Felicitari celor de la Michelin pentru aceste anvelope, am mai citit prin diferite parti diferite lucruri despre ele si mai toate sunt de bine.